Ricoh’s werknemers wervingscampagne overstijgt verwachting

Printen Twitter LinkedIn Facebook

Ricoh’s werknemers wervingscampagne overstijgt verwachting

CRF beloont Ricoh’s HR-management met ‘Top ICT werkgever 2008’ keurmerk

’s-Hertogenbosch, 1 juli 2008– Ricoh, leverancier van producten en diensten op het gebied van documentenstromen binnen organisaties, heeft een intern onderzoek gedaan naar de resultaten van de personele wervingscampagneCash for Talent. Ricoh startte met deze actie in februari 2007 en nodigde met dit bijzondere initiatief werknemers uit om nieuwe collega’s aan te dragen met als beloning €1.250,-.

 

Uit het onlangs afgeronde HR-onderzoek blijkt dat de actie een groot succes is, waar 17% van alle werknemers aan mee heeft gedaan. Dankzij de Cash for Talent-campagne zijn er in totaal 337 potentiële werknemers aangemeld, waarvan er tot nu toe 135 voor een gesprek zijn uitgenodigd. Meer dan 35% van deze groep behoort nu tot de enthousiaste vaste medewerkers bij Ricoh. In het derde kwartaal van dit jaar zal Ricoh een nieuwe campagne opzetten en haar werknemers vragen hen in contact te brengen met sales professionals, waarbij de beloning €1500,- zal bedragen.

 

Ricoh heeft de afgelopen jaren een zeer actief HR beleid laten zien, waarmee de onderneming actief inspeelt op de groeiende vraag naar ervaren en gespecialiseerde werknemers. Naast de Cash for Talent-campagne heeft Ricoh vorig jaar tevens een gerichte wervingsactie bij twee Inholland scholen uitgevoerd. Bijna afgestudeerde studenten kregen de kans om te leren hoe zij van hun sollicitatie een succes kunnen maken, door van ervaren HR-adviseurs feedback op hun presentatie en hun CV te krijgen.

 

Dat deze HR-initiatieven niet ongemerkt aan de markt voorbij zijn gegaan, bewijst het pas verkregen predicaat Top ICT Werkgever 2008, dat op 15 juni door CRF aan Ricoh is toegekend. CRF is een specialist op het gebied van internationaal en objectief onderzoek naar HR-management. Aan de hand van vijf criteria (primaire arbeidsvoorwaarden, secundaire arbeidsvoorwaarden, interne promotiekansen, werksfeer en -omstandigheden, opleiding en training) is Ricoh geselecteerd. Omdat Ricoh op alle 5 criteria goed scoorde mag het bedrijf een jaar lang het keurmerk “Top ICT Werkgever2008” voeren.

 

Frank van Deursen, Senior HR Adviseur bij Ricoh: “De vraag naar ICT specialisten neemt hand over hand toe, daarom is het van belang om je als onderneming positief te onderscheiden van andere werkgevers. Ricoh heeft met de Cash for Talent campagne laten zien dat het werven van nieuw personeel vanuit het eigen netwerk bijzonder succesvol is. Traditionele methodes, zoals adverteren, zijn achterhaald. Het creëren van een positieve en gezonde arbeidsrelatie met bestaande werknemers zorgt voor een domino-effect. Vrienden en bekenden van onze medewerkers geven aan interesse te hebben in onze vacatures, en deze potentiële kandidaten adviseren ons ook aan hun eigen werkkring. Dat onze medewerkers onze inzet waarderen blijkt uit het keurmerk Top ICT Werkgever 2008 dat we vorige maand hebben ontvangen. Dit predicaat is voor ons de kroon op ons werk.”

Naar begin