Kennis van digitale factuurverwerking minimaal bij MKB

Printen Twitter LinkedIn Facebook

Kennis van digitale factuurverwerking minimaal bij MKB

Uit onderzoek van PanelWizard blijkt dat tweederde van ondernemers facturen nog handmatig verwerkt

‘s-Hertogenbosch, 2 maart 2009 – Uit onderzoek van PanelWizard naar factuurafhandeling in het MKB, blijkt dat ondernemers slecht op de hoogte zijn van de mogelijkheden van digitale factuurverwerking. Dit onderzoek is uitgevoerd onder vijfhonderd ondernemers in opdracht van Ricoh Nederland. In tweederde van de bedrijven (66%) worden facturen nog (deels) handmatig afgehandeld. Dit kost de ondernemer gemiddeld 40 uur per maand. Vier op de vijf ondernemers denkt zijn facturen over vijf jaar nog steeds op dezelfde manier te verwerken. De papieren factuur verdwijnt volgens ruim een kwart (27%) van de MKB’ers ook in de nabije toekomst niet.
 
De tijd die de afhandeling van facturen kost, is de grootste ergernis voor een kwart (25%) van de MKB’ers. Andere ergernissen zijn het gebrek aan zicht op de status van facturen (21%) en facturen die blijven liggen (16,7%). Facturen raken zoek of de informatie voor betaalbaarstelling is incompleet, waardoor betaling op zich laat wachten. Bestelling, levering en factuur corresponderen niet altijd met elkaar, waardoor onjuiste betalingen worden gedaan.
 
Volgens Kevin Raaijmakers, Market Development Manager bij Ricoh Nederland, wordt de proceskwaliteit onvoldoende gewaarborgd en kan de snelheid van afhandeling omhoog. “Als facturen te lang blijven liggen heeft dat een negatieve invloed op de liquiditeit van een bedrijf, dat is momenteel van cruciaal belang.”
 
Het betalingsgedrag heeft ook invloed op de relatie met de klant. Meer dan de helft (60%) van de ondernemers vindt dat je een onbetrouwbare partner bent als je facturen niet, te laat of onjuist betaalt. Volgens Raaijmakers, vinden MKB’ers het belangrijk om tijdig te betalen, maar kan er meer worden gedaan om inkomende facturen efficiënt af te handelen. “Organisaties hebben onvoldoende zicht op de toekomstige cashflow”, aldus Raaijmakers. “Zeker ten tijde van recessie moeten kosten en opbrengsten goed in de gaten worden gehouden. Bedrijven kunnen de administratie efficiënter en overzichtelijker inrichten met de automatisering van processen en de digitale verwerking van facturen.”

Naar begin