Patiëntregistratiezuil hoort bij top drie beste ICT zorg projecten

Printen Twitter LinkedIn Facebook

Patiëntregistratiezuil hoort bij top drie beste ICT zorg projecten

’s-Hertogenbosch, 11 november 2010 – Gelre ziekenhuizen is samen met Ricoh, leverancier van IT- en documentmanagement oplossingen, adviesbureau SQwin en softwarebedrijf LogisP voor de patiëntenregistratiezuil in het nieuwe ziekenhuis in Zutphen genomineerd voor de prestigieuze Spider Award. De patiëntregistratiezuil werd in combinatie met het concept ‘centaal verblijven - decentraal wachten’ door de nominatiecommissie geroemd om het vernieuwende karakter van de oplossing. Dankzij de zuil en het nieuwe concept worden werkprocessen bij zorginstellingen niet alleen eenvoudiger, maar wordt er ook een extra dienstverlening aan de patiënt geboden.

De patiëntregistratiezuil gecombineerd met het vernieuwende logistiek concept werd ontwikkeld door Ricoh, Logis.P en adviesbureau SQwin en is afgelopen jaar in praktijk genomen door Gelre ziekenhuizen in Zutphen. In het nieuw gebouwde ziekenhuis wordt gewerkt met één centrale bezoekersruimte waar de patiënten zich aanmelden via de patiëntenregistratiezuil. Deze produceert vervolgens een ticket waarop de patiënten zien hoe laat zij precies aan de beurt zijn. Het ziekenhuis heeft dankzij de aanmeldzuil de mogelijkheid om op een meer efficiënte manier met patiënten én ruimte om te gaan. Patiënten wachten niet meer bij de polikliniek, maar in een gerieflijke, centrale wachtomgeving. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor behandel- en spreekkamers. Het werken volgt het principe ‘centraal verblijven, decentraal wachten’ is een nieuwe manier van patiëntenlogistiek, die erop gericht is om patiënten zo goed mogelijk te begeleiden en het comfort te optimaliseren.
 
De Spider Award wordt jaarlijks uitgereikt aan ICT-projecten in de zorgsector die innovatief zijn, continuïteit waarborgen en hoog scoren op het gebied van kwaliteit en doelmatigheid. Dit jaar is de award uitgereikt aan Medisch Centrum Leeuwarden en Curavista, voor hun project MSdagboek.
Met behulp van  dit dagboek kunnen MS-patiënten via verschillende vragenlijsten bijhouden hoe het met hen gaat zodat zowel zijzelf als de MS-verpleegkundige snel kunnen zien hoe het ervoor staat.
 
Pieter Rahusen, Market Development Manager bij Ricoh: “Gelre ziekenhuizen heeft laten zien dat door de patiëntregistratiezuil de zorgkwaliteit flink kan verbeteren, en ik ben er trots op dat we hier een mooie bijdrage aan hebben geleverd. Helaas hebben we de Spider Award niet gewonnen, maar ik wil het Medisch Centrum Leeuwarden en Curavista van harte feliciteren met het behalen van hun overwinning.”
 
Gert Jan Dijkmans van Gunst, directeur van SQwin: “De patiëntregistratiezuil is gebaseerd op het ‘Schiphol concept’ waardoor patiënten precies weten waar en wanneer ze zich moeten melden voor het consult met de arts. Dit maakt volledige sturing van patiëntenstroom mogelijk. Het  is de eerste keer dat zo’n concept in Nederland  wordt uitgerold. Het succes ligt in het feit dat het concept zeer eenvoudig te implementeren is en gebaseerd is op bestaande technologie. In combinatie met de online afspraak en het uitlezen van de foto uit het paspoort, wordt een revolutionaire stap gezet in patiëntbejegening, -logistiek en spreekuurvoorbereiding. Gelre ziekenhuizen heeft dit met succes bewezen.”

Naar begin