Nieuws

Printen Twitter LinkedIn Facebook

Ricoh legt de nadruk op ‘Print and Beyond’ op drupa 2012

Düsseldorf, drupa, 03-16 mei 2012, hal 8a – Ricoh presenteert zich op drupa 2012 met het thema ‘Print and Beyond’. Daarmee speelt Ricoh in op nieuwe trends en op de manier waarop organisaties nu en in de toekomst ‘drukwerk’ inkopen en gebruiken. Uit onlangs gepubliceerd onderzoek, uitgevoerd door de Economist Intelligence Unit , blijkt dat grafimediabedrijven en centrale repro’s er goed aan doen niet alleen te kijken naar de impact van nieuwe technologie op hun eigen organisatie, maar ook naar hoe technologie de manier van werken verandert bij hun opdrachtgevers. Uit het onderzoek blijkt dat zes op de tien respondenten denken dat de markten waarin ze actief zijn, aanzienlijk zullen veranderen tussen nu en 2020 en dat deze nog weinig gelijkenis vertonen met de marktsituatie van vandaag. Het is dan ook van cruciaal belang dat grafimediabedrijven en centrale repro’s voorbereid zijn op de gevolgen van die technologische transformatie. Die gevolgen zullen ingrijpend zijn, maar zullen organisaties tegelijkertijd ook nieuwe kansen bieden.

Onder de vlag van het ‘Print and Beyond’-thema ziet Ricoh drupa 2012 als een wereldwijd platform om een productportfolio te lanceren dat klanten een hoge toegevoegde waarde biedt door verder te kijken dan drukwerk alleen. Dit portfolio omvat een prototype van de Ricoh Pro L4000™, een grootformaat zevenkleuren inkjetprinter die gebruikmaakt van latex inkten, en InfoPrint ADF Express, een nieuwe aanwinst voor het Ricoh TotalFlow-portfolio. Verder demonstreert Ricoh in samenwerking met PTI Marketing Technologies™ een nieuwe visuele zoektechnologie: Ricoh Clickable Paper. En Ricoh legt de nadruk op zijn inzet voor het milieu: al het printwerk van Ricoh op de beurs zal CO2-neutraal zijn.

Verder demonstreert Ricoh de nieuwste generatie 3D inkjet printkoptechnologie op zijn stand. De demonstraties worden gegeven door Objet, een wereldwijd actieve leverancier van 3D-inkjetprintsystemen en bijbehorende materialen. De nieuwste 3D-printers zijn geschikt voor organisaties in sectoren voor bijvoorbeeld consumptiegoederen en elektronica, de luchtvaartindustrie, de automobielsector, het onderwijs, de architectuurwereld, de tandheelkundige en medische sector, en ook de wereld van creatieve bureaus.

Peter Williams, Executive Vice President, Head of Production Printing Business Group Ricoh Europe, zegt: “Technologieën zoals digitaal drukken en inkjet-technologie hebben in slechts een paar jaar tijd geleid tot ingrijpende veranderingen voor de grafische industrie. Het staat vast dat er nog radicale veranderingen zullen volgen in onze sector naarmate de huidige technologieën op steeds meer verschillende manieren worden gebruikt door organisaties, hun klanten en hun medewerkers. Als grafimediabedrijven en centrale repro’s voordeel willen halen uit de impact van bestaande en nieuwe technologieën, dan is het van essentieel belang dat ze verder kijken dan alleen de productspecificaties en zich concentreren op de toegevoegde waarde die de technologie biedt.”

Overzicht van nieuwe producten en diensten op drupa 2012 – ‘Print and Beyond’

Print — De Ricoh Pro™ L4000 grootformaat inkjetprinter
De Ricoh Pro L4000-serie is uitgerust met de nieuwe generatie van Ricoh’s piëzo-elektrische printkoppen met duurzame latex inkt in zeven kleuren: CMYK, lichtcyaan, lichtmagenta en wit. De printer bedrukt tal van substraten en is ideaal voor de milieubewuste inkoper van signage, POP-materiaal (Point Of Purchase) en displays voor binnen en buiten.

Verder is de Ricoh Pro L4000-serie uitgerust met printkoptechnologie waarmee de printer met drie verschillende inktdruppelgroottes tegelijk kan printen, met een minimale inktdruppelgrootte van 4 picoliter. Dit resulteert steeds opnieuw in levensechte prints met vloeiende kleurovergangen. De uitgebreide mediaondersteuning stelt klanten in staat om orders te printen op een brede waaier aan substraten, zoals pvc, zeildoek, synthetisch papier, gecoat papier, niet-gecoat papier, textielsoorten en meer.

De printer zal in het eerste kwartaal van 2013 verkrijgbaar zijn in Noord-Amerika en Europa.

And — InfoPrint Process Director Express
InfoPrint Process Director Express is een nieuwe aanwinst voor het Ricoh TotalFlow-portfolio. Het biedt klanten gebruiksvriendelijke end-to-end workflowsoftware waarmee transactionele datastromen in het Adobe PDF-formaat kunnen worden beheerd. Het biedt klanten in het middensegment de kracht en schaalbaarheid van InfoPrint Process Director-software. Met InfoPrint Process Director Express kunnen zij nu profiteren van de ervaring die Ricoh heeft opgebouwd bij grotere commerciële en transactionele drukkers. Hiermee kunnen gebruikers hun afdrukbeheer end-to-end automatiseren met schaalbare controlefuncties voor Adobe PDF-workflows. Een ander voordeel is dat ze hun operationele kosten kunnen verminderen door de bestandsvoorbereiding te versnellen dankzij integratie met tools voor kleurbeheer zoals Enfocus PitStop en Impostrip On Demand Digital Automation-software. Verder kunnen gebruikers de PDF Mailroom Integrity-functie toevoegen om een waaier aan PDF-taken te indexeren, bewerken, op te splitsen, sorteren en groeperen en ook om te controleren of deze voldoen aan wet- en regelgeving. En de software ondersteunt ook integratie met software van derden voor het automatiseren van herdrukken en tools voor geavanceerd afdrukbeheer voor alle productieomgevingen.

Beyond — Ricoh Clickable Paper
De Clickable Paper-technologie is een crossmediadienst die consumenten in staat stelt hun iPhone of Android-smartphone op elk willekeurig gedrukt materiaal te richten om relevante online informatie te ontvangen. De technologie is geschikt voor alle soorten drukwerk, zoals kranten, tijdschriften, direct mail, boeken, brochures en posters. Consumenten kunnen aan de hand van een eenvoudig herkenbaar logo onmiddellijk zien dat een pagina ‘klikbaar’ is. De technologie ondersteunt koppeling van alle soorten digitale informatie of diensten, waaronder multimediacontent, websites, e-commercediensten en sociale netwerken.

Clickable Paper biedt snelle en krachtige herkenning van content zoals tekst (in elke taal), afbeeldingen, foto’s of een combinatie. Er zijn meerdere ‘hotspots’ mogelijk per document zonder dat de oorspronkelijke bronbestanden hoeven te worden bewerkt of de lay-out hoeft te worden gewijzigd. Hotspots zijn de plaatsen waarop de consument zijn toestel dan kan richten. Bovendien kan aan elke hotspot andere online content worden toegewezen. Clickable Paper ondersteunt een grote database met gekoppelde documenten en biedt een gebruiksvriendelijke mobiele app voor smartphones.

Een CO2-neutrale drupa-deelname en INGEDE-certificering
Op drupa maakt Ricoh gebruik van zijn Carbon Balanced Printing Programma. Hierdoor zal alle printproductie door Ricoh op de beurs CO2-neutraal zijn. En de CO2-uitstoot die ontstaat door onvermijdelijk energieverbruik, zoals verlichting en catering voor de stand op drupa, zal Ricoh compenseren. Het bedrijf gebruikt niet alleen waar en wanneer mogelijk gerecycled papier, het zal ook het afval laten recyclen door Arjowiggins Graphic, die het omzetten in pulp en gebruiken om gerecycled papier te produceren. Vanuit zijn focus op het milieu maakt Ricoh ook bekend dat de digitale full colour losbladproductiesystemen nu gecertificeerd zijn door INGEDE (International Association of the Deinking Industry), de Europese vereniging van papierfabrikanten. Deze certificering bevestigt dat ingezameld papier dat is bedrukt met toner van deze Ricoh Pro-systemen, kan worden ontinkt tijdens het papierrecyclingproces.

imagine.change.
drupa 2012 zal de eerste beurs zijn waaraan Ricoh deelneemt onder de vlag van zijn nieuwe merkboodschap imagine. change. De nieuwe merkidentiteit weerspiegelt de wereldwijde nadruk die Ricoh legt op dienstverlening, wat blijkt uit de uitbreiding van zijn portfolio van production printing diensten, diensten voor kantooromgevingen en andere organisatiegerichte diensten. De merkboodschap verwijst ook naar het streven van Ricoh om echte partnerschappen aan te gaan met zijn klanten die gebaseerd zijn op vertrouwen, en de focus van het bedrijf om klanten te helpen hun bedrijf te laten groeien met behulp van innovatieve producten, oplossingen en diensten.


[1] The Economist Intelligence Unit, Agent of change - The future of technology disruption in business, uitgevoerd met steun van Ricoh. Maart 2012. www.ricoh-europe.com/thoughtleadership.

Naar begin