Nieuws

Printen Twitter LinkedIn Facebook

De invloed van Mensen en Machines op Financiële Dienstverlening

Geld, Risico, Mensen en Proces

Ricoh, ‘s-Hertogenbosch, 29 januari 2013 – De nieuwste invloeden van technologie-gestuurde veranderingen laten verschillende resultaten voor de financiële dienstensector zien. Een geautomatiseerd, door een computer genomen besluit, kostte meer dan een derde (37 procent) van de organisaties in financiële dienstverlening minstens een keer in de afgelopen zes maanden geld. Daarbij komt dat bijna één op de drie (31 procent) van deze organisaties zegt in verband met een geautomatiseerd besluit klanten in dezelfde periode te zijn kwijtgeraakt. Deze resultaten komen uit een nieuw onderzoek, Humans and Machines, welke is uitgevoerd door de Economist Intelligence Unit en door Ricoh gesponsord is. Het onderzoek bestudeert de invloed van technologie op menselijke creativiteit en intuïtie.

“Deze resultaten benadrukken de noodzaak tot dringende maatregelen,” zegt Mark Boelhouwer, Director Strategy & Operations bij Ricoh Nederland. “Geautomatiseerde processen brengen belangrijke voordelen met zich mee voor de financiële dienstensector en hoewel technologie een hoge mate van intelligentie biedt, is het essentieel dat de processen regelmatig worden gereviewed en worden ge-update door mensen (zoals inhoudelijke experts) om overeenstemming met de voorschriften zeker te stellen en te zorgen dat veiligheidsnormen en efficiëntie behouden blijven. Wanneer processen worden geoptimaliseerd en systemen daarop worden aangesloten, kan een samenwerkende en creatieve werkomgeving beter voldoen aan de behoeften van de cliënt.”

Het lijkt dat leidinggevenden in de financiële dienstverlening blijven inzien dat automatisering zakelijke waarde kan toevoegen, en dat menselijke tussenkomst soms maar minimaal hoeft te zijn. Vooral wanneer er gevraagd werd waar menselijk voorstellingsvermogen of intuïtie het belangrijkste was, noemde slechts een kleine minderheid (8 procent) het beheer van regelgeving. Zelfs nog minder (6 procent) gaf aan dat het belangrijk is om de veiligheid van informatie te garanderen. Desalniettemin blijft menselijke interventie essentieel voor de meerderheid van de ondervraagden wanneer het over interactie met klanten (46 procent) en risicobeheersing (31 procent) gaat.

De hoogst aangegeven uitdaging voor de financiële dienstensector (48 procent) met betrekking tot het omgaan met technologie zijn de mogelijkheden in de sector om systemen aan elkaar te koppelen.

“Het bijhouden van de snelheid waarmee technologie verandert en het garanderen van de voortdurende mogelijkheid om systemen aan elkaar te koppelen is niet gemakkelijk. We weten dat technologie zich sneller ontwikkelt dan de processen of de manieren om de technologie te gebruiken. Om systemen succesvol aan elkaar te koppelen, zouden organisaties in de financiële dienstverlening zich moeten richten op het optimaliseren van processen en de traditionele manier van werken moeten veranderen. Steeds vaker besteden executives van organisaties in financiële dienstverlening het beheer van dit soort taken uit aan externe experts, wat betekent dat ze gebruik kunnen maken van alle voordelen, terwijl de tijd van medewerkers vrij gemaakt kan worden om zich te richten op de kernactiviteiten van het bedrijf," zegt Boelhouwer.

Managers in de financiële sector zijn het erover eens dat nieuwe technologie niet uitgeroepen moet worden tot de enige route naar een succesvolle toekomst. Bijna driekwart (71 procent) is het erover eens dat technologie op zichzelf, zonder een proces dat ermee verbonden is, weinig waarde heeft, terwijl 86 procent zegt dat de interactie tussen mens en technologie alleen waarde toevoegt wanneer de processen die gebruikt worden om ze te koppelen creatiever zijn.

Ondanks de uitdagingen blijft de financiële dienstensector optimistisch over de voordelen van technologie. 41 procent zei dat de beste uitvindingen van hun team in de afgelopen drie jaar niet ontwikkeld hadden kunnen worden zonder ondersteunende technologie, en één op de drie (30 procent) geeft aan dat deze  zonder technologie niet eens ontworpen hadden kunnen worden. Nog eens 78 procent zegt dat technologie ze helpt om productiever te zijn. In zoverre lijkt het erop dat technologie de hoofdactiviteiten, zoals het maken van beslissingen of het ontwikkelen van nieuwe ideeën, (nog) niet over zal nemen.

Boelhouwer voegt hieraan toe: “ Het is duidelijk dat technologie een essentiële rol speelt in het ondersteunen van nieuwe ideeën voor de financiële dienstverleningsindustrie. De kans is om een toekomst te creëren waarin technologie menselijke vaardigheid verrijkt in plaats van ze te beconcurreren, en daardoor de menselijke creativiteit en innovatie-vermogen versterkt.  De voordelen zijn een verbeterde organisatie- flexibiliteit en de mogelijkheid tot het bieden van een betere klantervaring, met meer efficiënte processen. Dit zal leiden tot een effectievere databeveiliging en compliance management."
Download de opinie op de financiële dienstensector via http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/nl/humans-and-machines/

Naar begin