Effectieve marketingcampagnes door verbinden van papier en digitaal

Printen Twitter LinkedIn Facebook

Effectieve marketingcampagnes door verbinden van papier en digitaal

20140910 Clickable Paper

Ricoh lanceert interactieve printapplicatie Clickable Paper

‘s-Hertogenbosch, 10 september 2014 – Ricoh heeft de interactieve printapplicatie Clickable Paper™ nu ook in Nederland op de markt gebracht. Clickable Paper verbindt door middel van beeldherkenning papier en digitaal met elkaar. De technologie biedt met slechts één druk op de knop - via een smartphone of tablet – directe toegang tot meerdere communicatiekanalen, zoals webpagina’s, webshops, social media-platformen, e-mail en telefoon. Daarmee maakt Clickable Paper communicatie op papier interactief en voegt het waarde toe doordat lezers eenvoudig toegang krijgen tot relevante online toepassingen. Het zet lezers er op een laagdrempelige manier toe aan direct meer informatie te zoeken, terwijl de afzender inzicht krijgt in de respons.

“Met Clickable Paper kunnen marketeers en communicatiebureau’s interactieve crossmediacampagnes ontwikkelen waarvan de resultaten snel inzichtelijk zijn. De respons wordt direct gemeten waardoor er meer grip, controle en inzicht ontstaat op de effectiviteit van een campagne. Met Clickable Paper is dus ook de respons op een print-uiting ineens realtime meetbaar”, aldus Jean Paul Schriek, Sr. Product Marketeer Production Printing, Ricoh Nederland.

Het gebruik van Clickable Paper
Clickable Paper is gebaseerd op Ricoh Visual Search, een door Ricoh zelf ontwikkelde technologie voor beeldherkenning. Dit biedt meer flexibiliteit dan bijvoorbeeld QR-codes, omdat het niet nodig is om de brondocumenten te markeren, te bewerken of opnieuw op te maken. Het Clickable Paper-logo kan op de pagina worden afgedrukt om de lezer te laten weten dat de pagina interactieve functionaliteiten bevat, maar voor de technologie zijn geen zichtbare markeringen vereist. Dat betekent dat de technologie niet alleen is toe te passen op nieuwe marketingmaterialen, het is ook mogelijk om gedrukt, bestaand materiaal opnieuw te gebruiken en een andere, interactieve context toe te voegen.

Met succes uitgevoerde pilots
Clickable Paper wordt op de markt gebracht na een aantal geslaagde pilots in Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. In Nederland stapte Willem Overbosch met zijn ondernemersplatform MKB Servicedesk vorig jaar vanuit de online wereld ook in print door het tijdschrift De Zaak over te nemen: “Drukwerk past uitstekend in onze inmiddels brede content marketingmix van evenementen, video, boeken, e-books, apps en hangouts. Maar ik wil met print dan wél de connectie richting internet kunnen maken.” De oplossing werd gevonden in de inzet van Clickable Paper.

Overbosch is enthousiast over de resultaten: “Ik kan nu zien welke pagina’s in het papieren tijdschrift het meest worden gelezen, maar bijvoorbeeld ook hoe laat dat gebeurt. Doordat we zien welke artikelen de meeste aandacht van de lezers krijgen, weten we beter welke onderwerpen belangrijk zijn voor onze lezers en daar kunnen we op inspelen.”

Een ander voorbeeld van toepassingen in Nederland is de contentreeks ‘dossier docuMens’, die Ricoh in samenwerking met NRC Media uitgeeft. Clickable Paper wordt hierbij toegepast bij alle printuitingen in NRC Weekend, waarbij verwijzingen naar het online dossier, bijbehorende onderzoeksrapporten, video’s en infographics worden geplaatst.

Schriek zegt: “Clickable Paper is een laagdrempelige oplossing met hoge toegevoegde waarde voor bijvoorbeeld crossmediale marketingcampagnes. Het is innovatief, en toch gemakkelijk in te zetten. De communicatiemogelijkheden van uitgevers en marketeers worden hiermee verveelvoudigd, waardoor een gedrukte pagina of poster een veelzijdig kanaal naar de online wereld wordt en de ervaring van de consument wordt verrijkt.”

Naar begin