Ricoh introduceert Customer Communication Management

Printen Twitter Facebook

Ricoh introduceert Customer Communication Management

Samenwerking met Business Analytics specialist SAS voor effectievere communicatie met doelgroepen

‘s-Hertogenbosch, 15 mei 2014 - Met de lancering van Customer Communication Management (CCM) versterkt Ricoh haar portfolio met softwareproducten en diensten op het gebied van IT- en documentmanagement. CCM stelt informatie-intensieve organisaties, zoals financiële instellingen, verzekeringsmaatschappijen, telefoonmaatschappijen en nutsbedrijven, in staat om op basis van data-analyse nauwgezetter en meer afgestemd op daadwerkelijke behoeften te communiceren met hun doelgroep. Dit met als doel het tegen lagere kosten versterken van klantloyaliteit, het vergroten van cross- en upsell mogelijkheden en het verhogen van conversie op klantcommunicatie.

Customer Communication Management van Ricoh omvat een mix aan tools en services die zorgen voor een centrale, integrale benadering van klantcommunicatie. Doordat alle afzonderlijke stappen in het communicatieproces - evenals de responsverwerking –geautomatiseerd worden, ontstaat inzicht, grip en controle. Zo kunnen klantgedrag en interacties uit het verleden geanalyseerd worden, en kan toekomstig gedrag beter voorspeld worden. Het ontstane inzicht kan automatisch worden omgezet in relevante, gestructureerde, on-demand of interactieve communicatie via het door de klant gewenste kanaal; in print, digitaal of mobiel. Daarbij kan een koppeling gemaakt worden met bestaande CRM- en/of ERP-systemen. Dit alles leidt tot uitgaande communicatie met de juiste informatie, in de juiste vorm en op het juiste moment, waardoor organisaties tegen lagere kosten klantgerichter en effectiever communiceren met hun doelgroepen.

15052014 Customer Communocation Management

Multichannel communicatie

Voor Customer Communication Management is Ricoh onder andere een samenwerking aangegaan met SAS, specialist op het gebied van Business Analytics. “De combinatie van Ricoh’s kennis en excellente serviceverlening en de analytische oplossingen van SAS zorgt voor een sterke propositie waarmee klanten hun doelgroep optimaal op maat kunnen benaderen”, zegt Edwin Peters, Marketing Director SAS Nederland. “Deze innovatieve oplossing zorgt voor de juiste aanbieding, aan de juiste klant op het juiste moment. Dit leidt tot een verbetering van de customer experience en verhoogt de klantloyaliteit. Onderwerpen die elke onderneming hoog op zijn agenda heeft staan.” 

Huib Kolen, Manager Business Development bij Ricoh Nederland: “De rol van communicatie in het beïnvloeden van gedrag is de laatste jaren razendsnel veranderd. Mede dankzij de opkomst én mogelijkheden van big data. We gaan van massacommunicatie naar massaal persoonlijk communiceren. Zowel op papier als digitaal en in de combinatie daarvan. Om dit te realiseren, is het goed inrichten van de IT-infrastructuur en informatieprocessen cruciaal. Met Customer Communication Management kunnen organisaties invulling geven aan hun marketing- en big data-strategie en zich concentreren op de behoefte van hun klanten, waarbij ze niet alleen aan wet- en regelgeving voldoen maar ook altijd een stap voorblijven op hun concurrenten.”

Een voorbeeld in de grafimedia-wereld: Data-gedreven communicatie is effectiever
Marketing- en communicatiedienstverlener Service Bureau Jansen is recent de samenwerking met Ricoh aangegaan op het gebied van Customer Communication Management. Het familiebedrijf richtte zich bij de start in 1953 op traditionele direct mail, maar verbreedde sindsdien haar dienstenpakket ook richting logistiek, automatisering en digitalisering. “Met onze knowhow op het gebied van multichannel output en ketenbeheersing helpen wij organisaties met het automatiseren en inzichtelijk maken van alle processen rond marketingcommunicatie.”, vertelt directeur Bart Jansen.

“Met de technologie van Ricoh kunnen wij de inhoud van elk document variabel maken en teksten en beelden dus volledig afstemmen op de afzonderlijke ontvanger. Zulke ‘data-gedreven communicatie’ levert een hogere respons en conversie op, tegen dezelfde of zelfs lagere kosten. Daarbij maken wij het mogelijk om vanuit één platform via verschillende kanalen – zowel print als online – te communiceren.”

NIMA Masterclass: The Omnichannel Customer
Op woensdag 18 juni a.s. vindt een NIMA Master Class over Customer Communication Management plaats: ‘The Omnichannel Customer’. Als nieuw lid van de NIMA Top Marketing Club (TMC) is dit de eerste kennisbijeenkomst in een serie van meerdere activiteiten. Locatie van deze Master Class is het door Ricoh gesponsorde ATP/WTA tennisevenement Topshelf Open in Rosmalen. Deze bijeenkomst wordt exclusief voor genodigden georganiseerd.

Naar begin