ARSprintmedia versnelt transformatie met keuze voor Ricoh

Printen Twitter LinkedIn Facebook

ARSprintmedia versnelt transformatie met keuze voor Ricoh

Limburgse drukker installeert Ricoh Pro C9110 productiesysteem en Ricoh Pro L4160 grootformaat latexprinter

’s-Hertogenbosch, 8 december 2015 - December is de cadeaumaand bij uitstek en dat is goed te merken bij ARSprintmedia in Roermond. De vraag naar gepersonaliseerde boeken, zoals Woezel & Pip of het nieuwe Disney Frozen Sneeuwpret, is groot. Directeur/eigenaar Thomas Martens en zijn compagnon Loek van Schijndel verwachten bovendien dat de groei in digitaal drukwerk ook in de komende jaren doorzet: “Daarom hebben we nu geïnvesteerd in een Ricoh Pro™ C9110 productiesysteem en een Ricoh Pro L4160 grootformaat latexprinter.”

Martens en Van Schijndel staan sinds 2007 aan het roer van het nu ruim 65-jarige bedrijf ARS in Roermond. Ze verlegden de koers van het bedrijf en zetten in op een transformatie richting digitaal drukken, legt Martens uit: “In 2008 stonden we voor de vraag: hoe gaat de drukwerkmarkt zich ontwikkelen? En hoe spelen we daar het beste op in?” Van Schijndel: “Persoonlijk drukwerk is sindsdien uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van ons orderpakket. Die markt willen we graag verder uitbouwen.” 

Thomas Martens EN Loek van Schijndel
Links Thomas Martens en rechts Loek van Schijndel van ARSprintmedia


Digitaal drukken groeit
ARSprintmedia biedt haar klanten nog altijd een breed assortiment, van corporate drukwerk en boeken tot verpakkingen. Dat produceert het bedrijf gedeeltelijk op twee offsetpersen, maar wordt ook ondergebracht bij gespecialiseerde partners: “Onze focus ligt op digitaal drukken. Dat is niet zozeer primair bedoeld als vervanging van offset, maar ook gericht op nieuwe markten en nieuwe producten.” 

Mede dankzij dochteronderneming Personalgifts, dat een breed portfolio aan gepersonaliseerde (kinder)boeken en bijvoorbeeld ook chocoladeboxen aanbiedt, neemt het printvolume snel toe: “En we willen zo snel mogelijk nog eens met 25 procent groeien, onder andere door uit te breiden op de buitenlandse markt”, vertelt Martens. “Elke opdracht moet snel, efficiënt en foutloos worden verwerkt. We moeten goed kunnen inspelen op pieken in de vraag en tegelijkertijd blijven de kwaliteitseisen hoog. Dat vergt dus nogal wat van je productieapparatuur en systemen. Na een brede marktverkenning hebben we met Ricoh een nieuwe partner gevonden waarmee we die uitdagingen aankunnen voor nu en de toekomst.”

Nieuwe markten en mogelijkheden
Het Ricoh Pro™ C9110 productiesysteem bij ARSprintmedia is uitgerust met dubbele papierlades en dubbele stackers om de productiecapaciteit optimaal te benutten. De professionele bookletmaker met een 3-zijde trimmer zorgt ervoor dat boekjes direct inline kunnen worden afgewerkt. “Dankzij de mogelijkheden op het gebied van formaat, papiersoorten en -gramgewichten tot 400 g/m2 en de snelheid van 130 pagina’s per minuut kunnen we nieuwe producten ontwikkelen en meer keuze bieden”, stelt Van Schijndel. Dat geldt ook voor de gelijktijdig geïnstalleerde Ricoh Pro L4160 grootformaat latexprinter: “We boden het plotten van posters al aan als extra service aan onze klanten. Maar deze printer is dankzij de latex-inkten breed inzetbaar voor allerlei binnen- en buitentoepassingen. Mogelijk liggen er nu ook kansen in bijvoorbeeld gepersonaliseerde behangrollen of vloerstickers.”

Samenwerking met Ricoh
De samenwerking met Ricoh is een belangrijke volgende stap in de transformatie die ARSprintmedia ondergaat, meent Martens: “We rekenen niet alleen op technische ondersteuning in de vorm van hardware en software, maar we verwachten ook samen klanten te kunnen inspireren en ze te overtuigen van de nieuwe mogelijkheden. Op die manier creëren we nieuwe markten en daarmee groeikansen.”

Om die kansen goed te benutten, onderzoeken Ricoh en ARSprintmedia ook hoe ze gezamenlijk het productieproces verder kunnen optimaliseren, vertelt Sander Sondaal, Directeur Production Printing, Ricoh Nederland. De nu geïnstalleerde productiesystemen vormen daarbij een belangrijke schakel: “De Ricoh Pro™ C9110 werd vorige maand nog onderscheiden met de BLI 2016 PRO Award als 'Outstanding Mid- to High-Volume Colour Production Device'. Maar naast die internationale erkenning zijn we natuurlijk extra trots dat een toonaangevend grafimediabedrijf als ARSprintmedia voor Ricoh heeft gekozen als partner in hun transitie. Met de keuze voor de Ricoh Pro L4160 grootformaat latexprinter bevestigen zij bovendien de trend die wij zien van convergentie van sign en grafische toepassingen. Samenbouwen we zo aan een gezonde toekomst.”

Naar begin

| Over Ricoh |

Ricoh is een wereldwijd technologiebedrijf, gespecialiseerd in oplossingen voor kantooromgevingen zoals printing, documentmanagement, production printing en IT- en outsourcingsdiensten. Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat afliep op 31 maart 2015 realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.231 miljard yen (ongeveer 18.5 miljard USD). 

Het grootse deel van de omzet is afkomstig uit producten, oplossingen en diensten die de interactie tussen mensen en informatie verbeteren. Ricoh ontwikkelt en produceert daarnaast award-winning digitale camera’s en gespecialiseerde industriële producten. Ricoh staat bekend om de hoge technologische kwaliteit, de sterke klantenservice, het dichte servicenetwerk en initiatieven op het gebied van duurzaamheid.

Vanuit de tagline imagine. change. helpt Ricoh organisaties de manier waarop ze werken te veranderen en te optimaliseren, en daarbij gebruik te maken van de collectieve verbeeldingskracht van hun medewerkers.

Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl

Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

Voor meer informatie:
Ricoh Nederland B.V.
Gineke Wilms, Manager Corporate Communications
T. 073 - 645 27 19 M. 06 - 46 18 35 66
E: Gineke.wilms@ricoh.nl 

Volg ons!
Twitter: @RicohNL 
Facebook: facebook.com/ricohnederland
YouTube: youtube.com/ricohnl
Blog: WerkTrends.nl

Naar begin