Samenwerking of botsing als generatie Z tot de arbeidsmarkt toetreedt?

Printen Twitter LinkedIn Facebook

Samenwerking of botsing als generatie Z tot de arbeidsmarkt toetreedt?

Organisaties die al moeite hebben met faciliteren millennials, staan voor grote uitdaging 

7 september 2015 – Meer dan de helft van de werknemers (52%) zegt dat hun werkgever er niet in slaagt aan de behoeften van werknemers uit verschillende generaties te voldoen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek in opdracht van Ricoh. Deze conclusie wijst op een dreigende botsing op de werkvloer, want voor de eerste keer in de geschiedenis voegt een vierde generatie (generatie Z) zich binnenkort bij de beroepsbevolking. 

Maar wat wil en verwacht generatie Z (jongeren tot en met 19 jaar) precies? Verdienen zij het etiket  veeleisend, verslaafd aan hun mobiele telefoon en altijd maar op zoek naar directe voldoening? Uit een onderzoek onder 3300 respondenten uit vier generaties in 22 landen, kwam een stellige ontkenning op deze vraag. 

De ‘digital natives’ uit generatie Z zijn uniek. Ze zijn sterk gevormd door hun individualistische ouders (generatie X), hebben verhalen gehoord van hun grootouders (de babyboomers) en zijn getuige geweest van de fouten en successen van de millennials. In combinatie met hun passie voor alles wat digitaal is, zorgt dit voor een stevige basis om iets te bereiken en anderen mee te nemen in het continu veranderende, veeleisende bedrijfsleven.

Het goede nieuws is dat de meerderheid van de ondervraagde werknemers (88%) vindt dat een organisatiesamenstelling uit verschillende leeftijdsgroepen een aanwinst is voor ieder bedrijf. Maar het onderzoek bracht ook een belangrijke uitdaging voor managers aan het licht. Ruim één derde (35%) van de oudere werknemers verwacht dat de spanning op de werkvloer zal toenemen als generatie Z in hun bedrijf zal instromen. De volgende golf van technologie-gedreven verandering is alweer op komst, en zal de werkvloer nog verder verstoren. Daarom is het noodzaak een werkomgeving te realiseren waarin alle generaties harmonieus en productief kunnen samenwerken en waarin dit ook wordt aangemoedigd. 

Mark Boelhouwer, CEO Ricoh Nederland: “Net als de mogelijkheden van digitalisering, zorgt de komst van generatie Z voor een scala aan kansen voor organisaties. Slechts 7% van het Europese MKB verkoopt op dit moment over de EU-grens*. Generatie Z'ers die zich tot manager opwerken, hebben de perfecte bagage om over de grens werken aan te moedigen en ervoor te zorgen dat hun bedrijf op één gemeenschappelijke regionale markt concurreert. Daarnaast gaan generatie Z'ers ervaring en businesskennis opdoen. In combinatie met een wereld waarin iedereen met elkaar verbonden is en samenwerkt, zullen zij hierdoor voor flexibiliteit gaan zorgen bij grotere bedrijven. Tegelijkertijd zal de continue vraag om op andere, nieuwe manieren te werken  -met een continue stroom van innovatieve nieuwe technologieën, producten en processen als norm- het belangrijkste instrument worden van marktspelers die willen globaliseren.”

Uit het onderzoek blijkt dat 65% van de respondenten denkt dat er fundamentele verschillen zijn in de manier waarop werknemers van verschillende generaties werken. De duidelijkste contrasten zijn te vinden in houding, verwachtingen en werkwijzen. Face to face, persoonlijk contact is de meest favoriete communicatievorm van elke generatie, maar neemt per generatie wel af. 77% van de babyboomers heeft een voorkeur voor face to face contact, in vergelijking tot 58% bij generatie Z. Tegelijkertijd gelooft 73% van de respondenten van generatie Z dat hun toekomstige werkgever aan hun behoeften tegemoet zal komen, tegen slechts 48% van de andere drie generaties.

Boelhouwer voegt toe: “Er is geen twijfel dat generatie Z met de realiteit zal worden geconfronteerd en dat bedrijven zich daarom nu moeten aanpassen. Werknemers, vooral die van generatie Z, in dezelfde traditionele keurslijven persen en ze dwingen dezelfde middelen te gebruiken, gaat simpelweg niet werken. Mensen zijn meestal de grootste onderscheidende factor voor een organisatie. De meest succesvolle bedrijven zijn diegene, die alle generaties in hun organisatie, van de meest ervaren werknemer tot de jongste rijzende ster, kunnen stimuleren en motiveren.”

Lees meer op ricoh.nl/thoughtleadership en werktrends.nl  

Naar begin

| Over Ricoh |

Ricoh is een wereldwijd technologiebedrijf, gespecialiseerd in oplossingen voor kantooromgevingen zoals printing, documentmanagement, production printing en IT- en outsourcingsdiensten. Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat afliep op 31 maart 2015 realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.231 miljard yen (ongeveer 18.5 miljard USD). 

Het grootse deel van de omzet is afkomstig uit producten, oplossingen en diensten die de interactie tussen mensen en informatie verbeteren. Ricoh ontwikkelt en produceert daarnaast award-winning digitale camera’s en gespecialiseerde industriële producten. Ricoh staat bekend om de hoge technologische kwaliteit, de sterke klantenservice, het dichte servicenetwerk en initiatieven op het gebied van duurzaamheid.

Vanuit de tagline imagine. change. helpt Ricoh organisaties de manier waarop ze werken te veranderen en te optimaliseren, en daarbij gebruik te maken van de collectieve verbeeldingskracht van hun medewerkers.

Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl

Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

Voor meer informatie:
Ricoh Nederland B.V.
Gineke Wilms, Manager Corporate Communications
T. 073 - 645 27 19 M. 06 - 46 18 35 66
E: Gineke.wilms@ricoh.nl 

Volg ons!
Twitter: @RicohNL 
Facebook: facebook.com/ricohnederland
YouTube: youtube.com/ricohnl
Blog: WerkTrends.nl

Naar begin