Kwart Nederlandse middelgrote bedrijven ziet startups als grootste concurrent

Printen Twitter LinkedIn Facebook

Kwart Nederlandse middelgrote bedrijven ziet startups als grootste concurrent

’s-Hertogenbosch, 28 september 2016 – Europese middelgrote bedrijven ervaren flinke concurrentie van startups. 24% van deze bedrijven in Europa noemt startups als hun grootste concurrent, in Nederland vindt een kwart van de middelgrote ondernemingen dit. Dat blijkt uit onderzoek onder Europese middelgrote bedrijven door Ricoh.

De belangrijkste concurrenten voor Nederlandse bedrijven komen uit de lokale (34%) en de Europese markt (39%). Middelgrote bedrijven in Nederland ondervinden naar eigen zeggen relatief weinig concurrentie van markten buiten Europa en de VS: slechts 12% van de ondernemers noemt de rest van de wereldmarkt als gevaarlijke concurrent. Gemiddeld ziet 18% van de middelgrote bedrijven in Europa de rest van de wereld als belangrijke concurrentie. 

Ambities voor groei
Ondanks de concurrentie gaan de middelgrote bedrijven in Nederland de komende twee jaren duidelijk voor groei. De ondernemingen noemen de volgende top 3 als het gaat om groeidoelstellingen:

  1. Groei van het bedrijf (29%)
  2. Lanceren van nieuwe producten en services (26%)
  3. Investeren in nieuwe technologie voor transformatie (26%)

Deze groei denkt men vooral te realiseren via fusies en overnames: 73% van de Nederlandse middelgrote bedrijven denkt dat het binnen twee jaar samengaat met een ander bedrijf. Dit percentage ligt beduidend hoger dan het Europese gemiddelde van 48%.

Nederlandse bedrijven willen investeren in digitale technologie
Uit het onderzoek blijkt dat 30% van de Europese middelgrote bedrijven nog geen digitale technologie inzet om hun bedrijf te laten groeien. Tegelijkertijd ziet het Europese middenbedrijf grote kansen voor hun onderneming bij investeringen in digitale technologie. Een kwart van de Europese middenbedrijven denkt hiermee de transitie naar een meer ‘mobiel bedrijf’ te kunnen maken. Onder Nederlandse ondernemers ligt dit percentage zelfs op 67%. 

Mark Boelhouwer, CEO van Ricoh Nederland. "Om hun ambities te realiseren, concentreren middenbedrijven zich het best op verdere digitalisering, zoals digitale facturering, efficiëntere facturerings- en betalingsprocessen of het digitaliseren van andere werkprocessen om groei te ondersteunen. Het is de hoogste tijd voor middelgrote bedrijven om prioriteit te geven aan innovatie en te zorgen voor flexibele ondernemingen met gestroomlijnde processen. Om op deze manier verder te groeien en hun omzet en winst vergroten."

Bekijk hier de infographic van het onderzoek. Download hier het onderzoeksrapport en lees meer op www.werktrends.nl/tag/middelste-kind-syndroom 

Opmerking: de definitie van een middelgroot bedrijf die dit onderzoek hanteert is een bedrijf met 50 - 500 medewerkers en een omzet van €3,51 miljoen tot €119 miljoen1.

[1] Wisselkoers: 1,00 GBP = 1,19 EUR, xe.com, 27 juli 2016

Naar begin

| Over Ricoh |  

Ricoh is een wereldwijd technologiebedrijf dat al meer dan 80 jaar de manier waarop mensen en organisaties werken transformeert. Vanuit de tagline imagine. change. helpt Ricoh met services en technologieën die inspireren tot innovatie, aanzetten tot duurzaamheid en helpen de business te groeien. Dit doen we met oplossingen op het gebied van printing, document management, production printing, visual communications, IT- en outsourcingsdiensten, digitale camera’s en industriële oplossingen. 

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat afliep op 31 maart 2016 realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.209 miljard yen (ongeveer 19.6 miljard USD). 

Voor meer informatie: 
Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl 

Volg ons!
Twitter: @RicohNL 
Facebook: ricohnederland
YouTube: ricohnl
Blog: WerkTrends.nl  

Naar begin