Werknemers bijzonder optimistisch over 2017

Printen Twitter LinkedIn Facebook

Werknemers bijzonder optimistisch over 2017

In tijden van veranderingen worden automatisering en digitale disruptie beschouwd als positieve, krachtige invloeden

Ricoh Nederland, ‘s Hertogenbosch, 21 februari 2017 – 2016 was zowel op economisch als op politiek vlak een turbulent jaar. Ondanks dit feit geloven werknemers in heel Europa sterk dat hun onderneming in 2017 succesvol is. Uit nieuw onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van Ricoh blijkt dat 91% van de werknemers verwacht dat digitale disruptie, economische onzekerheid en politieke turbulentie gaan zorgen voor een andere manier van werken. 95% gelooft dat deze periode van verandering voordelig uitpakt voor hun bedrijf.

Europese werknemers zijn over meer zaken positief. 95% verwacht dat het bedrijf waar ze voor werken, tegen het einde van dit jaar, een sterkere positie heeft dan vandaag. Een meerderheid van 66% gelooft dat het management van hun bedrijf klaar is om in te spelen op het veranderende landschap. Slechts 8% van de werknemers heeft geen vertrouwen in het management. De overige respondenten gaven aan niet te weten of hun management klaar is voor de toekomst. 

Volgens de ondervraagde werknemers vormt technologie de kern van het succes dat komend jaar behaald moet worden. Van de effecten van digitale disruptie en de kansen die door competitieve innovaties ontstaan wordt de grootste impact verwacht. De verwachting is dat de toenemende automatisering tijd vrijmaakt voor werknemers om meer waarde toe te voegen. 

Werknemers verwachten dat hun organisaties creatiever worden, minder hulpbronnen verspillen én dat ze sneller nieuwe technologieën in gebruik nemen. 61% zou graag zien dat hun organisaties technologie gebruiken om deze veranderingen in evenwicht te brengen. Denk hierbij aan het verbeteren van communicatie met de klant, het verhogen van de productiviteit via samenwerkingstechnologieën en het gebruik van digitale technologieën om bedrijfsprocessen te vereenvoudigen.

Uit het onderzoek komt ook een waarschuwing. Bedrijven moeten zorgen dat ze aantrekkelijke vooruitzichten blijven geven om talentvolle werknemers aan te trekken en te behouden. Werkzekerheid, een stevige financiële basis en de mogelijkheid om voor een grotere onderneming te werken zijn de belangrijkste wensen van werkzoekenden.

Maurits Aalders, Director Marketing & Indirect Channels bij Ricoh Nederland, zegt: "De betrokkenheid, inzet en manier waarop mensen werken verandert fundamenteel. In de komende jaren gaan we zien dat bedrijven in twee categorieën ingedeeld kunnen worden. De eerste groep bestaat uit bedrijven met sterke basisprocessen die werknemers zelfvertrouwen en kansen geven en de mogelijkheid bieden om zich aan te passen en vooruit te komen. De tweede groep bestaat uit de bedrijven die bang zijn voor verandering en zo medewerkers niet de kans geven om te excelleren."

"Terwijl de wereld de impact voelt van ongekende veranderingen moeten directies en managers zichzelf de vraag stellen of zij voordeel halen uit de kansen die meer innovatieve technologie biedt. Zo blijft hun bedrijf – ook op lange termijn – concurrerend en dat begint bij de werknemers."

Naar begin

| Over Ricoh |
Ricoh is een wereldwijd technologiebedrijf dat al meer dan 80 jaar de manier waarop mensen en organisaties werken transformeert. Vanuit de tagline imagine. change. helpt Ricoh met services en technologieën die inspireren tot innovatie, aanzetten tot duurzaamheid en helpen de business te groeien. Dit doen we met oplossingen op het gebied van printing, document management, production printing, visual communications, IT- en outsourcingsdiensten, digitale camera’s en industriële oplossingen.

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in ongeveer 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat afliep op 31 maart 2016 realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.209 miljard yen (ongeveer 19,6 miljard USD)

Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl

Noot voor de redactie (niet voor publicatie): 

Voor meer informatie: 

Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl 

Volg ons!
Twitter: @RicohNL 
Facebook: ricohnederland
YouTube: ricohnl

Naar begin