De sterke troeven van direct mail

De sterke troeven van direct mail

image

In een wereld waar marketing en communicatie bij voorkeur langs digitale kanalen lijken te verlopen, is direct mail nog altijd onmisbaar als het om impact gaat. Met slimme data, een flinke dosis creativiteit en – letterlijk – een persoonlijke touch versterkt post het effect van elke campagne. 

De kracht van direct mail wordt gelukkig ook wel degelijk op waarde geschat. Dat mag blijken uit recente cijfers van de analisten van Statista. Zij verwachten dat er dit jaar in Europa bijna 13 miljard euro aan direct mail wordt uitgegeven, en voorzien tot zeker 2029 een jaarlijkse lichte groei. 

Relevant en gewaardeerd

Ook uit Nederlandse cijfers blijkt dat direct mail sterke troeven in handen heeft. Volgens onderzoek van PostNL en MetrixLab is bijvoorbeeld de relevantie van direct mail in de afgelopen 15 jaar aanzienlijk toegenomen: 37% van de lezers vindt informatie uit mailings interessant, terwijl dat in 2009 28% was. Ontvangers waarderen direct mail ook meer: in 2018 gaf 39% aan deze post leuk te vinden, en dat is gestegen naar 59%.

Sterke punten direct mail
Om die relevatie en waardering verder uit te bouwen, moet direct mail natuurlijk wel zijn sterke punten optimaal blijven benutten. Een paar voorbeelden:

– Integratie met digitale kanalen
Direct mail moet zorgen voor een naadloze integratie met digitale kanalen. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van QR-codes, gepersonaliseerde URL’s of augmented reality-elementen kan de lezer moeiteloos van papier naar de juiste online omgeving worden gebracht.

– Gebruik de juiste data
De toegenomen relevantie van direct mail komt volgens PostNL onder andere door slimmere klantdata segmentatie. Zorg ervoor dat je met een schoon en up to date verzendbestand werkt, want daarmee krijgt je campagne een veel beter bereik. 

Put bovendien ook uit verschillende data-bronnen om ervoor te zorgen dat jouw direct mail een écht gerichte en persoonlijke boodschap overbrengt.

– Beweeg mee met macro-trends
Door in te spelen op de groei van bijvoorbeeld e-commerce, ontstaan nieuwe kansen voor direct mail. Webwinkels beschikken immers over interessante klantdata, die je gericht kan inzetten. Ook blijkt direct mail zeer effectief om klanten er aan te herinneren dat ze hun online bestelling nog niet hebben afgerond – en ze aan te sporen dat alsnog te doen.

– Laat je creativiteit de vrije loop
Bedenk een innovatief ontwerp, zorg voor interactie, en geef je direct mail een ‘wow’-effect. Er is heel veel mogelijk met speciale papiersoorten, verschillende vouwwijzen, pop-up elementen of speciale effecten om de aandacht van de ontvanger te grijpen en vast te houden.

Post valt wél op

Nicole de Boer is voorzitter van de Commissie Post bij DDMA, de branchevereniging voor marketing en data. Zij is optimistisch over de toekomst van direct mail. In haar vooruitblik op 2025 schrijft ze: “Met post kun je klanten bereiken die via e-mail niet bereikbaar zijn door een opt-out adres, iemand die de mail niet opent of als er geen mailadres beschikbaar is. Zo kan een bedrijf optimaal omgaan met de marketingeuro.” 

Ze verwacht ook dat fysieke post een strategische aanvulling wordt in marketing automation flows. ”Door integratie met CRM- en automation-tools kan een poststuk net zo gepersonaliseerd en automatisch verstuurd worden als e-mails. Digitaal en fysieke media zijn een perfecte aanvulling op elkaar. In een digitale wereld vol prikkels valt post op door z’n tastbaarheid en persoonlijke touch.” 

Wil jij meer weten over de kansen en mogelijkheden van direct mail? Neem dan contact met mij op of kijk hier voor meer inspiratie. 

Huib Kolen

Huib Kolen

Manager Product Marketing & Programs, Ricoh Nederland

Contact

Onze experts staan voor je klaar

Benieuwd wat Ricoh voor jouw organisatie kan betekenen?

Neem contact op