eenvoudig kleurbeheer

Eindelijk: een eenvoudig antwoord op complexe kleurbeheer kwesties

image

Coca-Cola, McDonalds. Heineken. Bol. Grote kans dat je alleen al bij het lezen van deze beroemde merknamen ook meteen de bijbehorende merkkleuren voor je ziet. En vaak werkt dat zelfs ook andersom: dan wekt alleen al het signaleren van een bepaalde kleur, bijvoorbeeld in de winkelstraat of in het supermarktschap, direct associaties op met een specifiek merk.

Kwaliteit en consistentie

Kleur speelt  een belangrijke rol in communicatie en marketing. Aan grafimediabedrijven de technische uitdaging om te voldoen aan de hoge eisen die opdrachtgevers stellen aan de kwaliteit en consistentie van kleur in print.

Geen wonder dat opdrachtgevers veel belang hechten aan kleur. Ze kiezen hun kleuren om herkenbaar te zijn, maar ook om aandacht te trekken en bepaalde emoties op te roepen: rood straalt bijvoorbeeld actie en opwinding uit, terwijl blauw betrouwbaar en kalm overkomt. Organisaties en bedrijven leggen hun huisstijl dan ook vaak zorgvuldig vast in voorgeschreven kleuren. Zo stroomlijnen ze hun communicatie- en marketinguitingen tot een consistent geheel – of het nu om brochures gaat, etiketten, direct mail of een winkelposter.

Kleurbeheer vormt complexe uitdaging

Grafimediabedrijven staan voor de uitdaging op accurate én efficiënte wijze te voldoen aan de hoge verwachtingen rond kwaliteit en consistentie van kleur in print. Dat is er niet eenvoudiger op geworden. Printproductiebedrijven gebruiken steeds vaker verschillende technieken – offset, toner, inkjet – naast en door elkaar , bijvoorbeeld vanwege de beschikbare capaciteit of op basis van de oplage. Ook produceren ze steeds vaker op verschillende locaties. Zoiets vereist goede onderlinge afstemming en de nodige expertise. Maar juist die specialistische vakkennis op het gebied van kleurbeheer ontbreekt het steeds vaker door het groeiende gebrek aan vakmensen.

Goed kleurbeheer kan, kortom, behoorlijk complex zijn. En daarmee ook tijdrovend en kostbaar. Gelukkig is er een ruime keuze aan speciale software beschikbaar, die je kan helpen je kleurbeheer in goede banen te leiden. Ricoh biedt een professioneel portfolio op dit gebied. We beschikken bovendien over een team aan experts, die ondersteuning bieden bij de juiste implementatie ervan.  

Eenvoudig en snel kleurconsistentie garanderen

Uit ervaring weten we dat het voor grafimediabedrijven bij kleurbeheer om meer dan alleen de juiste kwaliteit in kleur gaat. Kleurconsistentie is minstens zo belangrijk: binnen de volledige oplage van een opdracht, maar ook tussen verschillende producties onderling, en tussen verschillende productiesystemen. Om antwoord te kunnen bieden op die uitdaging, ontwikkelde Ricoh nu de Auto Color Adjuster.

De Auto Color Adjuster laat zich het beste omschrijven als de eenvoudigste en snelste kleurbeheermodule-op-wielen ooit. Met deze module scan je moeiteloos testvormen van een of meerdere printproductiesystemen (ongeacht het merk of de technologie). Het systeem maakt vervolgens op basis van de spectrale meetgegevens in een handomdraai specifieke ICC kleurprofielen aan om een correct en identiek printresultaat te garanderen. Op dezelfde manier is het ook mogelijk om een door de klant aangeleverd kleurmodel (van bijvoorbeeld een eerder in offset gedrukt boekomslag) perfect te reproduceren op een digitaal printsysteem.

De eenvoud en snelheid van deze module bespaart veel tijd in elke veeleisende printproductieomgeving. De beschikbare productiecapaciteit kan daardoor beter en flexibeler worden benut. Er is bovendien bij medewerkers geen diepgaande vakkennis nodig om toch altijd een consistente kleurkwaliteit te garanderen, zelfs op verschillende productiesystemen of -locaties. Dat reduceert het risico op eventuele klachten, voorkomt kostbare herdrukken, en het vergroot de klanttevredenheid enorm.

Wil jij meer weten over kleurbeheer en de Auto Color Adjuster? Neem dan contact met mij op of kijk hier voor meer inspiratie. 

Óscar Mazón

Huib Kolen

Manager Product Marketing & Programs, Ricoh Nederland

Contact

Onze experts staan voor je klaar

Benieuwd wat Ricoh voor jouw organisatie kan betekenen?

Neem contact op