Grafimediatrends voor 2025
Creatieve marketeers zoeken in 2025 meer dan ooit naar de effectiefste manier van idee naar impact. Grafimedia-ondernemers kunnen daar uitstekend op inspelen dankzij twee belangrijke trends: het groeiende potentieel van AI en de nieuwe mogelijkheden van digitaal printen.
In een maatschappij van overvloed is het meer dan ooit noodzakelijk je als grafimedia-ondernemer te onderscheiden. Er tekenen zich drie belangrijke trends af die zorgen voor ongekende concurrentie. ‘Commodificatie’ zorgt voor een ongedifferentieerd aanbod met weinig mogelijkheden om nog op te vallen. ‘Amazonificatie’ vereist optimaal bestelgemak tegen lage prijzen. En dan zijn er nog de distruptors, die uit onverwachte hoek de markt verstoren.
Trend 1: Aan de slag met AI
Het volstaat niet om te proberen de werkwijze van de marktleiders te kopiëren, omdat je dan achter de feiten blijft aanlopen. Beter is het om de blik verder vooruit te richten en zelf te streven naar een koppositie. Artificiële Intelligentie (AI) kan daarbij helpen. Dankzij ChatGPT en Natural Language Processing (NLP) kan nu iedereen programmeren. Daarmee is AI een echte game-changer. Bovendien gaat volgens experts het IQ van AI nu elk jaar nog eens tien keer beter worden.
Potentieel ontgrendelen
Het is belangrijk dat grafimedia-ondernemers en hun medewerkers leren omgaan met AI. Je moet weten wat je AI moet vragen, en op welke manier. Dat wordt ‘prompting’ genoemd. Dat is een noodzakelijke vaardigheid om het volledige AI-potentieel te kunnen ontgrendelen. Dat potentieel varieert van ‘incrementele verbeteringen’ (zoals persoonlijke effectiviteit, werkplezier en kostenbesparingen) en ‘planmatige innovatie’ (het verbeteren van werkprocessen, producten en diensten) tot ‘radicale transformatie’ waarbij vernieuwende werkwijzen en businessmodellen ontstaan. Het is hoe dan ook belangrijk een AI-strategie voor je bedrijf te ontwikkelen.
Trend 2: Print met meer impact
Dat AI ook bij de creatie van allerlei marketingcommunicatie van pas komt of gaat komen, lijdt weinig twijfel. En dat print daarbij een belangrijke rol blijft spelen, staat eveneens vast. Digitaal printen geeft immers antwoord op belangrijke uitdagingen. Het sluit perfect aan op de trend richting online creatie en bestelling. En door on demand alleen de benodigde oplage te printen, is er minder papierverspilling en dat komt de milieuprestaties ten goede. Bovendien is er maatwerk mogelijk en kan er volledig gepersonaliseerd geprint worden, wat de effectiviteit vergroot.
Interessante marktkansen
Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van digitaal printen helpen de impact van print nog verder te vergroten. Er kan een breed scala aan papiersoorten en andere media worden gebruikt. Ook andere formaten dan standaard A4 of A3 zijn mogelijk. En om je écht te onderscheiden in de overvloed aan communicatie zijn er extra kleuren beschikbaar voor speciale effecten en betaalbare printveredeling.
Voor grafimediaondernemers biedt digitale printveredeling interessante marktkansen. Het biedt de mogelijkheid om extra waarde toe te voegen aan bestaande toepassingen, of nieuwe toepassingen te ontwikkelen. Uit onderzoek blijkt dat nog maar een beperkt aandeel van alle kleurendrukwerk wordt veredeld met speciale effecten, terwijl opdrachtgevers wel degelijk bereid zijn er een meerprijs van 25 tot wel 80 procent voor te betalen.
Extra kleuren en effecten
Het Ricoh Pro C7500 printproductiesysteem is voorzien van een vijfde kleurstation. Daarmee kunnen onder andere neongeel en neonroze worden ingezet voor een extra groot kleurbereik en een perfect weergave van specifieke merkkleuren. Zilver en goud zorgen voor schitterende metallic-effecten. Er is onzichtbare toner beschikbaar voor het aanbrengen van watermerken. En met wit of vernis zijn de creatieve mogelijkheden vrijwel onbeperkt.
De veelzijdigheid van de Pro C7500 zorgt ervoor dat een breed scala aan toepassingen mogelijk is: van premium marketingmaterialen en mailings tot retail- en promotionele verpakkingen. Toch is de machine eenvoudig te bedienen: mede dankzij AI is het printproductieproces in hoge mate geautomatiseerd. Zo blijft print springlevend in deze digitale wereld en spat elke creatie van het papier.
Wil jij met jouw bedrijf ook profiteren van de kansen die digitale printveredeling met een vijfde kleur biedt? Neem dan contact met mij op