Blogs

Grip op HR in hybride tijden

image

Hybride werken roept de vraag op: hoe zorg je als HR-manager dat alles vloeiend blijft draaien? Dat processen soepel lopen, medewerkers zich betrokken voelen en iedereen de juiste ondersteuning krijgt - ook op afstand? In dit artikel beschrijf ik drie manieren waarop procesorkestratie je HR-werk makkelijker maakt.

Procesorkestratie betekent dat je systemen en processen slim met elkaar verbindt. Zo zorg je voor één duidelijke werkwijze. Of collega’s nu thuiswerken of op kantoor zijn. Je maakt workflows die automatisch verlopen en die ervoor zorgen dat iedereen dezelfde stappen volgt. Dit geeft rust, structuur en betere resultaten voor jou en je collega’s. Hieronder lees je de drie manieren hoe het werkt met HR-procesorkestratie.

Optimizing HR for hybrid work with process orchestration

74% van de hybride werknemers is zo productiever dan als ze alleen op kantoor zouden werken.*

*Bron: International Workplace Group (IWG)

1. Standaardiseer processen en werk veiliger

Met procesorkestratie standaardiseer je belangrijke HR-processen. Denk aan het beheren van personeelsdossiers of het verwerken van verlofaanvragen. Iedereen volgt dezelfde stappen. Onderweg, thuis en op locatie. Dat voorkomt fouten en helpt jullie te voldoen aan regels rondom privacy en beveiliging. Koppel je de HR-systemen aan tools voor online samenwerken? Dan werk je ook als HR-team efficiënter samen op afstand. En met analysetools zie je snel hoe het team presteert en waar je verbeterkansen liggen.

2. Maak on- en offboarding makkelijker

Nieuwe collega’s op afstand inwerken, is soms uitdagend. Met procesorkestratie stel je eenvoudig een gestandaardiseerd onboardingproces samen. Nieuwe medewerkers ontvangen automatisch de juiste informatie, apparatuur en begeleiding. Of plan virtuele check-ins in, zodat ze zich welkom voelen. Ook het uitdienstproces (offboarding) verloopt soepeler. Zodra iemand vertrekt, gaan er automatisch meldingen naar HR, leidinggevenden en opvolgers. Zo vergeet niemand belangrijke stappen zoals een exitgesprek of kennisoverdracht.

3. Verbeter de medewerkerservaring met selfservice

Dankzij procesorkestratie is het mogelijk om een gebruiksvriendelijk HR-platform te bouwen. Medewerkers regelen daar hun HR-zaken zelf: 24/7, vanaf elke locatie. Denk aan loonstroken bekijken, vakantie aanvragen, opleidingen volgen of feedback inzien. Je kunt ook berichten van de directie delen of polls plaatsen om de betrokkenheid te meten. Dit verbetert de medewerkerservaring én vermindert losse vragen voor HR.

Wat levert het op?

Bij Ricoh combineerden we deze drie strategieën in één HR-platform. Medewerkers regelen hun HR-zaken zelf, wat HR meer ruimte geeft voor strategisch werk. Het resultaat: meer betrokkenheid, minder verloop en hogere productiviteit. Dit draagt bij aan de al hogere productiviteit van hybride werken: uit onderzoek van de International Workplace Group blijkt dat 74% van de hybride medewerkers productiever is dan wanneer ze volledig op kantoor werken.

Wil je weten hoe HR-orkestratie jou helpt?

Download ons e-book en ontdek de mogelijkheden.

How Process Orchestration Transforms Workforce Planning
Erica van den Biggelaar

Erica van den Biggelaar

Expert slim werken, Ricoh Nederland

Contact

Onze experts staan voor je klaar

Benieuwd wat Ricoh voor jouw organisatie kan betekenen?

Neem contact op