Inkjet als innovatiemotor
Op het lijstje van toekomst-bepalende trends voor de grafimedia industrie staat, naast bijvoorbeeld cybersecurity en AI, ook inktjettechnologie hoog genoteerd. “Inkjet is een ongelooflijk veelzijdige technologie”, meent sectorspecialist Ralf Schlozer. De voortdurende innovatie in inkjet zorgt voor nieuwe kansen en enorm groeipotentieel.
“Innovatie is het vermogen om verandering als een kans te zien, en niet als bedreiging.” Tijdens Het Congres, georganiseerd door het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC), werd dit citaat van Steve Jobs aangehaald. Het pleidooi om innovatie te zien als motor achter groei en ambitie vond zeker ook weerklank bij Ralf Schlozer, brancheanalist en expert op het gebied van digitale printtechnologie.
Unieke printtechnologie
Schlozer toonde met zijn presentatie tijdens Het Congres overtuigend aan hoe inkjet voor grote veranderingen zorgt en daarmee ook voor kansen – in de grafische industrie, en (ver) daarbuiten. “Inkjet is een unieke printtechnologie. Er is bijvoorbeeld geen enkel contact met het te bedrukken substraat. Het is volledig variabel. En het is ongelooflijk veelzijdig inzetbaar.”
Die veelzijdigheid is volgens Schlozer te danken aan het feit dat inkjettechnologie in feite een uitgebreide gereedschapskist biedt met allerlei componenten, zoals inkjetkoppen, inkten, primers, drogers en transportsystemen. “Er zijn allerlei combinaties mogelijk, voor elk denkbare toepassing.” Er zijn zogenoemde integrators actief die maatwerk leveren voor niche toepassingen, maar veel fabrikanten bieden complete printproductiesystemen aan – geoptimaliseerd voor specifieke marktsegmenten.
Steeds meer inkjet-installaties
In de grafimedia industrie beschikt inkjet inmiddels over sterke troeven. Rotatieve inkjetsystemen scoren ten opzichte van tonergebaseerde printsystemen betere punten op het gebied van bijvoorbeeld formaat, snelheid en kosten. En ze kunnen zich vaak al meten met conventionele offset vellenpersen – terwijl ze superieur zijn als het gaat om bijvoorbeeld orderwissels en inschiet.
Het aantal nieuwe installaties van rotatieve inkjetsystemen zal naar inschatting van Schlozer tot 2028 dan ook een redelijk stabiele groei laten zien van jaarlijks zo’n 6 procent wereldwijd.
Veel hogere verwachtingen heeft hij van inkjet vellenpersen, met een voorziene groei in installaties van jaarlijks 13 procent. Naast de inkjetsystemen in het A3/B3-formaat, nemen de komende jaren ook machines met papierformaten van B2 (50x70 cm) en B1 (70x 100cm) een steeds grotere plek in. “Tot Drupa 2024 waren B2 en B1 inkjet vellenpersen nog aanzienlijk langzamer dan offset. Sindsdien is daar, met de introductie van nieuwe machines, aanzienlijke verbetering in gekomen.”
Marktaandeel gaat groeien
De doorbraak van inkjet beperkt zich niet tot de grafimedia sector. Ook de markt voor labels en verpakkingen profiteert van de nieuwe mogelijkheden. De labelindustrie heeft bijvoorbeeld keuze uit minstens 36 verschillende inkjetpersen voor de productie van etiketten. En voor de groeimarkt van golfkarton zijn al 13 inkjetsystemen beschikbaar. Verpakkingen van vouwkarton en flexibele verpakkingen komen eveneens in het vizier van inkjet. “De marktaandelen op het totale printvolume in deze markten is misschien nog niet heel groot, maar dat gaat de komende jaren zeker toenemen”, stelt Schlozer.
Van textiel tot zonnepanelen
Dat zal ook het geval zijn in bijvoorbeeld de markt voor decoratieve toepassingen van inkjet. Die is zeer divers, variërend van keramische tegels en glas tot textiel, behang en vloerlaminaat. Het groeipotentieel is enorm, maar elk van deze toepassingen vereist zeer gespecialiseerde machines. Dat geldt eveneens voor het segment van industrial printing, waar inkjet wordt ingezet voor de productie van 3D objecten, geprinte elektronica, beeldschermen of bijvoorbeeld zonnepanelen.
Inkjet is volgens Schlozer inmiddels meer dan een ‘opkomende technologie’: “In verschillende segmenten is het zelfs al de dominante technologie. Kijk maar naar de sign- en display-markt, en naar transactionele of direct mail. Ook verreweg de meeste keramische tegels worden tegenwoordig met inkjet bedrukt. Geen enkele andere printtechnologie is zo veelzijdig als inkjet.”
Doorontwikkeling en innovatie
Juist die brede toepassing van inkjet zorgt er ook voor dat de technologie zich blijft ontwikkelen. De nadruk lag daarbij aanvankelijk op hogere snelheid van de machines, en daarna op een betere beeld- en kleurkwaliteit. Momenteel ligt de focus vooral op verdere automatisering en verduurzaming van inkjetsystemen, ziet Schlozer. En van al die innovaties profiteert natuurlijk ook de grafimedia industrie.
Wil je meer weten over wat inkjet voor jouw bedrijf en je klanten kan betekenen? Neem dan contact met mij op, of vindt meer inspiratie op Ricoh.nl.