Het vertrouwen in werkgevers groeit, hoewel tools voor werkplekreservering en smart lockers vaak ontbreken
Uit onderzoek van Ricoh blijkt dat werkgevers veel energie hebben gestoken in het winnen van het vertrouwen onder personeel. Het vertrouwen is volgens werknemers het afgelopen jaar verbeterd. Twee derde (66%) van de medewerkers gaat ervan uit dat de werkgever er vertrouwen in heeft dat hij of zij ook op afstand productief én gemotiveerd is. Dit is een stijging van 32% ten opzichte van een vergelijkbaar onderzoek in 2021.
39% zegt dat de werkgever heeft geïnvesteerd in aanvullende technologie en communicatiemiddelen voor vergaderruimtes. Dit terwijl 23% aangeeft dat het aantal vergaderruimtes op kantoor is afgenomen. 32% van de respondenten zegt dat de werkgever heeft geïnvesteerd in extra voorzieningen voor een efficiënte uitgifte van apparatuur en kantoorspullen, zonder dat er een collega fysiek aanwezig hoeft te zijn voor die uitgifte. Denk aan lockers die je zelf opent met een persoonlijke pas. Als medewerkers niet (eenvoudig) bij hun spullen kunnen, kan dit ervoor zorgen dat zij minder vaak voor kantoor als werkplek kiezen. Ook daalt de productiviteit en bestaat het risico dat medewerkers op zoek gaan naar een werkgever die wél die flexibiliteit biedt.
Organisaties staan dus voor de uitdaging om een werkomgeving te creëren die hybride werken maximaal faciliteert. Want hoewel het in sommige situaties voordelen heeft om fysiek samen te werken, heeft hybride werken de toekomst. Investeren in hybride werken is dan ook investeren in de toekomst. Het verhoogt de productiviteit en helpt bij het behouden van talent.