Women in Sales Awards geven onze rolmodellen in sales een podium

Women in Sales Awards geven onze rolmodellen in sales een podium

image

Women in Sales Awards geven onze rolmodellen in sales een podium

Zeg je ‘salesprofessional’, dan denken veel mensen nog altijd aan een man. Maar klopt dat beeld nog wel? Niet als het ligt aan Merel Commandeur en Annemieke de Graaf. Deze twee salestoppers hebben vanuit Ricoh Nederland deelgenomen aan de internationale Women in Sales Awards. We spreken met hen én met Sales Director Jeroen Drummen. “De wereld van nu vraagt om een divers beeld in sales. Waarbij gemixte teams in staat zijn om onze klanten goed verder te helpen.”
 
De Women in Sales Awards zijn een jaarlijkse prijsuitreiking voor salesvrouwen. Dit jaar waren er 400 vrouwen uit 13 landen genomineerd. 170 van hen zijn begin november uitgenodigd om zichzelf in Londen te presenteren. Onder wie twee van onze salestoppers. Accountmanager Merel is als finalist geselecteerd in de categorie Client Executive. Annemieke werkt als Senior Contract & Service Delivery Manager. Zij is finalist in de categorie Customer Service Manager.
image

“Diverse teams zijn innovatiever en productiever”

Relaties opbouwen
Wat betekent het voor Ricoh Nederland dat collega’s hebben deelgenomen aan de Women in Sales Awards? Jeroen: “Dat betekent veel voor ons, want sales is nog altijd een mannenwereld. Oók bij Ricoh. Inmiddels is bijna een kwart van onze salesmensen een vrouw. Dat is al een stuk meer dan tien jaar geleden. Maar er moet nog veel gebeuren. Want divers samengestelde teams zijn innovatiever, meer betrokken en productiever. Ze bouwen gemakkelijker relaties op met alle groepen in de samenleving. En dat is waar sales om draait.”
 
Aanmoediging en erkenning
De Women in Sales Awards zijn bedoeld als erkenning voor vrouwelijke sales-professionals in Nederland. Is dit nog nodig? Annemieke: “Ja, helaas wel. Dit is geen kwestie van kwade wil, zeker niet bij Ricoh. Maar in een werkomgeving die van oudsher door mannen wordt gedomineerd, gaan mannelijke competenties al snel de maatstaf vormen voor kwaliteit. Vrouwen worden langs die mannelijke meetlat gelegd. Zo is er onvoldoende oog voor typisch vrouwelijke kwaliteiten en de waarde die deze toevoegen aan salesteams.”
 
De persoonlijke klik
Dit is een beeld dat Merel herkent. “Voorbeelden van typisch mannelijke kwaliteiten zijn: willen winnen en gáán voor resultaat. Dit associëren we traditioneel gezien ook sterk met sales. Voorbeelden van typisch vrouwelijke kwaliteiten zijn: de sfeer aanvoelen, verbinding maken en je kwetsbaar opstellen. En dat is óók enorm waardevol in sales. Want sales is persoonlijk, de man of vrouw waarmee je zaken doet, doet ertoe. Je staat één-nul voor als je een persoonlijke klik kunt maken. Hier komt meer oog voor, nu ook vrouwen succes hebben in het salesvak.”

“Met de awards geven we salesvrouwen waardering”

Het gaat om de mix
Wat hoopt Ricoh Nederland te bereiken met de deelname aan de Women in Sales Awards? Jeroen: “De WISA geeft onze rolmodellen een podium. Daar gaat het ook om: waardering tonen. Dit heeft weer impact op de vrouwen die bij ons werken en draagt positief bij aan het aantrekken van nieuw talent. Dat is belangrijk. Want ik ben ervan overtuigd dat meer divers samengestelde teams leiden tot betere bedrijfsresultaten. Het gaat om de mix. Van o.a. leeftijd, herkomst, gender en seksuele geaardheid. Zo ontstaan er meer nieuwe ideeën en komt er positieve bevestiging voor verschillende competenties. Dit is een positief effect dat zichzelf versterkt.”
 
Altijd de beste match
Vorig jaar heeft de Ricoh salesorganisatie een nieuwe, dynamische werkwijze geïmplementeerd. Deze werkwijze komt volgens Merel, Annemieke en Jeroen nog veel beter tot haar recht als de klantteams meer gemixt zijn. Merel: “In de omgang met klanten voel je snel aan of er een klik is met mij of andere collega’s. Dan kun je hieraan tegemoet komen.” Jeroen: “Zodat we voor elke klant en iedere situatie de beste match vinden. Ervaart onze collega geen klik? Dan kun je vlot ruilen. Zo helpt Ricoh klanten nog beter vooruit.”

Vooroordelen

Merel en Annemieke hebben allebei te maken gehad met vooroordelen als vrouw in sales. Merel: “Het is wel eens gebeurd dat een klant niet met mij als vrouw wilde werken. Andere keren voelde ik weerstand. Bijvoorbeeld in een echte mannenwereld.” Annemieke: “Zulke zaken heb ik ook meegemaakt. Als een collega nu aangeeft dat ze dit zo ervaart, wordt ze serieus genomen. Er is veel meer bewustwording rondom man-vrouwverhoudingen. Dit is een heel positieve maatschappelijke ontwikkeling.
 
Basisvoorwaarde voor succes 
Volgens de organisatie van de WISA zijn diversiteit en inclusie op de werkvloer tegenwoordig een basisvoorwaarde voor succes. Ziet Jeroen dit ook zo? “Zeker! In divers samengestelde teams kunnen we veel meer leren van elkaar. Je brengt namelijk mensen bij elkaar met een complementaire en verschillende denkstijl, waardoor je vernieuwender bent. Dan zie je dat collega’s bijvoorbeeld salestactieken van elkaar overnemen om nog beter te worden. We kunnen dus meer en sneller verbeteren. En dat is precies wat Ricoh wil én wat er nodig is in deze tijd.

“Mijn advies: durf de stap naar voren te zetten”

The sky is the limit!
Hebben de dames nog tips voor andere ambitieuze vrouwen? Annemieke: “Altijd jezelf zijn. En durf waar nodig een stap naar voren te zetten. Laat van je horen als jij denkt dat je een uitdaging op kunt pakken. Merel: “The sky is the limit! Er is nog een wereld te winnen als het gaat om de rol van vrouwen in sales. Daar kunnen alle collega’s aan bijdragen, vrouwen én mannen: spreek je uit als je ziet dat iets anders kan. Zo blijven we samen werken aan verbetering.”
Nathan

Jeroen Drummen

Sales Director, Ricoh Nederland

Contact

Onze experts staan voor je klaar

Benieuwd wat Ricoh voor jouw organisatie kan betekenen?

Neem contact op