Over B&M
B&M is een snelgroeiende winkelketen in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf werd in 1978 opgericht en beschikt momenteel over meer dan 600 winkels. B&M heeft meer dan 28.000 werknemers en bedient elke week meer dan vier miljoen klanten met ‘topmerkproducten tegen sensationele prijzen’.
Bewerkelijk onboardingproces
De snelle groei van het bedrijf bracht ook uitdagingen met zich mee. B&M hanteerde een onboardingproces dat volledig was gebaseerd op papier. Formulieren van nieuwe medewerkers werden per post naar het hoofdkantoor gestuurd, waar ze handmatig in de salarisadministratie- en HR-systemen werden overgezet. Dit duurde ongeveer twee weken. Door de snelle groei van het bedrijf kon HR de snelheid waarmee nieuwe mensen werden aangenomen niet meer bijbenen. Vooral tijdens piekseizoenen was het papieren proces ontoereikend.

Van weken naar uren
Ricoh adviseerde B&M om gebruik te maken van DocuWare. Deze documentmanagementoplossing scant de registratieformulieren voor nieuwe medewerkers en deelt ze elektronisch met het HR-team. Zij krijgen automatisch een melding om een nieuw personeelsdossier aan te maken.
B&M meldt nieuwe medewerkers nu binnen enkele uren aan, zodat ze snel aan de slag kunnen. Dankzij deze oplossing kan B&M efficiënt uitbreiden en honderden collega’s per week in dienst nemen. Bovendien voelen nieuwe collega’s zich veel sneller betrokken bij en gewaardeerd door het bedrijf. Dit alles viel zo in de smaak dat B&M nu meer processen laat stroomlijnen en digitaliseren door Ricoh.


“Nu we de meerwaarde van DocuWare in de praktijk ervaren, inventariseren we voor welke processen we deze oplossing nog meer willen inzetten. We hebben al verschillende processen op het oog om te digitaliseren en efficiënter in te richten.”
David Gray
IT-directeur