Over Editoo
Van origine is Editoo een softwarebedrijf. Maar het is sinds de start in 2006 uitgegroeid tot (ook) een professioneel printproductiebedrijf. “Editoo begon met de ontwikkeling van web-to-print software, die het voor iedereen gemakkelijk maakte om online een eigen (club)blad op te maken”, legt directeur Bart Hovens uit. “Grafische bedrijven bleken toen echter nog niet toe aan zo’n concept. Daarom zijn we die bladen ook zelf gaan produceren en versturen.”
Stevige efficiencyslag nodig
Het groeiende succes zorgt ervoor dat Editoo de afgelopen jaren flink in productiecapaciteit investeerde. Inmiddels hebben ongeveer 1.500 clubs en verenigingen een account bij Editoo en worden er jaarlijks zo’n 2 miljoen magazines – voornamelijk clubbladen – geproduceerd. De clubbladen worden vaak in een oplage van zo’n 100 tot 150 exemplaren gemaakt, met gemiddeld een omvang van zo’n 20 pagina’s in full colour. Om de gestroomlijnde printproductie van het toenemende orderpakket te blijven garanderen, was een stevige efficiencyslag nodig.
Extra capaciteit en mogelijkheden
De bestaande machines met inline afwerkapparatuur zijn bij Editoo vervangen door twee Ricoh Pro C9210 hoogvolume productiesystemen en een nearline bookletmaker. “De productiviteit is, dankzij de snelheid en uptime, met zeker 30 procent toegenomen.” De extra capaciteit gaat Hovens goed gebruiken: “We kunnen orders, die vanwege de oplage in offset worden gedrukt, nu deels weer in huis produceren. Ook kwalitatief is dat geen probleem. En er ontstaat ruimte voor verbreding van ons klanten- en productportfolio.”
“Met de extra capaciteit ontstaat ruimte voor verbreding van ons klanten- en productportfolio.”
Bart Hovens
Directeur van Editoo in Arnhem