E-invoicing - DigiFinance – S01E04

E-invoicing - DigiFinance – S01E04

Facturen handmatig controleren, goedkeuren en versturen. Vaak via pdf en soms zelfs nog op papier. Met e-invoicing gaat dit alles veel efficiënter. Je verzendt, ontvangt en verwerkt facturen volledig elektronisch. Alle inkomende en uitgaande facturen voldoen altijd aan de inkoopvoorwaarden en prijsafspraken. En worden veel sneller (uit)betaald.

Hoe gaat e-invoicing in z’n werk? Hoe ga je hiermee stap voor stap aan de slag? Hoe krijg je leveranciers én klanten mee? En wat levert het je organisatie op? Ontdek in de 4de aflevering van DigiFinance:

  • wat een e-invoice is en wat het níet is;
  • hoe e-invoicing werkt en wat hiervoor nodig is;
  • wat de voordelen van e-invoicing zijn voor je organisatie;
  • hoe je in 6 stappen aan de slag gaat met e-invoicing.

Podcastserie DigiFinance

In de podcastserie DigiFinance gaan onze experts Marcel van der Steen en Patrick Aben in op de veranderende wereld van finance. Hoe dragen automatisering en digitalisering bij aan de tactisch-strategische rol van finance? En hoe laat je technologie maximaal voor je werken? 

Nieuwe afleveringen

Wil je een melding ontvangen zodra er een nieuwe podcast live staat? Abonneer je dan op ons Spotifykanaal DigiFinance of laat via dit formulier je gegevens achter om de nieuwe podcasts direct in je mailbox te ontvangen.

Bekijk ook de andere podcasts van de serie DigiFinance. 

Luister naar de podcast


E-invoicing moeilijk? Dat lijkt misschien zo. Maar dat hoeft het niet te zijn. Het kan je organisatie juist enorm helpen. Het digitaal uitwisselen van facturen levert je veel efficiency en precisie op voor je finance-afdeling. Maar waar komt het vandaan? En hoe start je ermee? Ik praat erover met Patrick Aben, expert digitale transformatie, in de vierde aflevering van onze podcast DigiFinance.

 E-invoicing is inmiddels een veelgebruikte term in de finance-wereld. Maar wat is het nu precies? E-invoicing:

  • is het digitaal uitwisselen van facturen tussen klanten en leveranciers
  • bestaat uit factuurdata en een factuurafbeelding
  • is een rechtsgeldig document
  • kun je gebruiken in geautomatiseerde factuurprocessen
  • is géén fax, e-mail, pdf, XML of EDI

De voordelen

E-invoicing levert allereerst een forse tijd- en kostenbesparing op voor je eigen organisatie. En er zijn meer voordelen. Patrick: “Een factuur is een contactmoment met je klant. Je kunt een e-invoice zien als een soort service: jij stuurt je klant de factuurgegevens op zo’n manier dat hij het eenvoudig kan verwerken. De kans is groot dat jouw facturen daardoor eerder worden goedgekeurd. Én ze worden aantoonbaar sneller betaald. Vaak zelfs binnen de 30 dagen betaaltermijn. Daardoor hoef je minder reminders en aanmaningen te sturen.”

De ontwikkeling van e-invoicing

De opkomst van e-invoicing begon eigenlijk al in de jaren ’70 met EDI. Patrick legt uit: “EDI kun je zien als de voorloper van e-invoicing. Ook hierbij was sprake van elektronische uitwisseling van factuurdata. Alleen zat hier geen afbeelding bij, waardoor je het als mens niet kon lezen.”

In 2009 nam de bekendheid van e-invoicing een vlucht. Dat kwam omdat er toen vanuit de overheid werd gepusht om allemaal e-invoicing te gaan gebruiken. Het zou efficiëntie, compliance en kostenbesparing opleveren in de keten. Toch is de realiteit dat vandaag de dag nog geen 20% van de uitgewisselde facturen een e-invoice is, maar dat facturen voornamelijk als pdf via e-mail worden verstuurd.

Overheid als tussenschakel

Patrick gaat verder: “Inmiddels zien we dat de ontwikkeling van e-invoicing door blijft gaan en dat er ook steeds meer in de wetgeving over wordt opgenomen. Heel lang bestond e-invoicing uit het 4-cornermodel. Langzamerhand verschuift dat naar een 5- of 6-cornermodel, waarbij de overheid ook een stap krijgt in het factuuruitwisselingsverkeer. Zo is in landen als Italië e-facturatie al verplicht, om corruptie tegen te gaan.” Dat maakt dat andere landen daar ook iets mee willen gaan doen. Binnenkort is het ook in Frankrijk, België, Polen en Denemarken verplicht.

Veel standaarden

Je zou denken dat – aangezien we er al zo lang mee bezig zijn – er gestructureerde initiatieven bestaan voor e-invoicing. Maar dat valt tegen. Er zijn heel veel standaarden, dus eigenlijk zijn er geen standaarden. E-invoicing verandert zo snel, dat er enorm veel verschillende netwerken zijn. Die gaan weer samen of verdwijnen.

Netwerken en roaming-afspraken

Patrick: “Er is dus afstemming nodig over wat je dan met elkaar uitwisselt. Maar eigenlijk hoeft dat helemaal niet ingewikkeld te zijn. Vergelijk het met telefonie.” Daar ben ik het mee eens. Als ik bel via Vodafone en jij via KPN, kunnen we toch gewoon met elkaar communiceren. Dat komt doordat die netwerken onderling hebben afgesproken dat wij met elkaar moeten kunnen bellen, zonder extra kosten. Zo werkt het ook bij e-invoicing! Patrick voegt daaraan toe: “Je hebt eigenlijk maar één toegangspunt nodig tot de infrastructuur. En verder moet je gewoon goede afspraken maken.”

Het 6-stappenplan

Ben je al overtuigd van het nut van e-invoicing? Mooi! Dan kun je met dit stappenplan zelf aan de slag en e-invoicing implementeren in jouw organisatie.

  1. Maak de balans op: is jouw organisatie klaar voor e-invoicing?
  2. Stel een businesscase op.
  3. Stel een projectplan op en maak een conceptoplossing.
  4. Schrijf je implementatieplan en ga testen: start met een kleinschalige pilot.
  5. Betrek je stakeholders en ga live!
  6. Evalueer je pilot en ga na hoe je meer klanten kunt onboarden.

Aan de slag

Uiteraard sluiten we nog af met een paar laatste tips:

  • Ga zelf aan de slag met e-invoicing en ervaar hoe het voor je kan werken.
  • Wacht niet af, maar profiteer van de voordelen.
  • Wacht niet totdat de rest het ook doet.
  • Wacht niet totdat het verplicht wordt vanuit de overheid. regie over je business.
Marcel van Deer Sten

Marcel van der Steen

Expert digitale transformatie, Ricoh Nederland

Bekijk ook onze andere podcasts over Slim werken

STAPPENPLAN

Checklist e-invoicing

Facturen volledig automatisch verwerken, hoe pak je dit stap voor stap aan? Ontdek de aandachtspunten in de checklist en ga direct aan de slag.

Een groep witte en rode brochures

Contact

Onze experts staan voor je klaar

Benieuwd wat Ricoh voor jouw organisatie kan betekenen?

Neem contact op