De verhuizing van facilitaire zaken naar beheerders van panden - DigiWorkspace – S01E03
Aflevering 3: De verhuizing van facilitaire zaken naar beheerders van panden
Bij hybride werken zijn huisvesting en de inrichting van je kantoorvastgoed belangrijke aandachtspunten. Wat zijn de belangrijkste trends en succesfactoren?
In de 3de aflevering van de podcastserie DigiWorkspace gaat onze expert Wouter Aarts hierover in gesprek met Lobke Wolberink van Campus Offices.
Na de podcast weet je:
- Hoe je een kantoorpand ontwikkelt waarbij verschillende behoeften worden ingevuld
- De verschillen in huisvesting tussen kleine en grote bedrijven
- Wat de succesfactoren van hybride werken zijn
Luister de podcast!
Podcastserie DigiWorkspace
In de podcastserie DigiWorkspace gaat onze expert Wouter Aarts met en voor facility professionals in gesprek over hybride werken. Hoe kun je hybride werken zo faciliteren dat het werkplezier en de productiviteit van medewerkers wordt verhoogd?
Nieuwe afleveringen
Wil je een melding ontvangen, zodra er een nieuwe podcast live staat? Abonneer je dan op ons Spotifykanaal DigiWorkspace of laat via het formulier je gegevens achter om de nieuwe podcasts direct in je mailbox te ontvangen.
Luister naar de podcast
Hoe laat je kantoorvastgoed optimaal aansluiten op hybride werken? In deze podcastaflevering van DigiWorkspace ga ik samen met Lobke Wolberink, location manager bij Campus Offices, dieper in op ‘de Bricks’ bij hybride werken. Oftewel: de huisvesting. Waar ligt de behoefte en wat zijn de trends?
De afgelopen jaren zijn de vraagstukken rondom de huisvesting van bedrijven sterk veranderd. Lobke licht toe: “Allereerst is er natuurlijk het hybride werken. De ene werknemer is er op dinsdag, de ander op donderdag. Vaste werkplekken zijn er veel minder. Als je vijftig mensen in dienst hebt, heb je geen vijftig vaste bureaus meer nodig. Bedrijven zijn hierdoor met name ook op zoek naar minder vierkante meters. De faciliteiten willen ze delen met andere ondernemers.”
Indeling kantoorpanden
Campus Offices ontwikkelt nieuwe concepten voor kantoorpanden. Hoe pakken zij dat aan? “We kijken naar de behoeften van organisaties, van de markt en bepalen zo hoe je een pand het beste kan indelen”, vertelt Lobke. Zijn er dan ook generieke behoeftes die zij overal zien terugkomen, vraag ik me af? “We zien dat iedereen wil vergaderen. In een vergaderruimte moet er dan een optie zijn voor een online meeting. Wat nu ook speelt is dat bedrijven en mensen vitaler willen zijn. Er is veel behoefte aan sportfaciliteiten.”
Verschillen
En welke verschillen ziet Lobke tussen kleine en grote bedrijven, als het gaat om de huisvesting bij hybride werken? “Kleine bedrijven hebben vaak de behoefte om andere bedrijven te ontmoeten. Als je de hele dag met vier collega’s zit, wil je op een gegeven moment toch ook met iemand anders een praatje maken. Grotere bedrijven komen juist vaak naar ons toe om hun faciliteiten te delen met andere mensen.’’
Ik vraag verder: “Eigenlijk zeg je dus dat de grote bedrijven meer transformeren naar een hybride werkplek. Zodat werknemers elkaar gaan ontmoeten en er niet altijd een statische kantooromgeving is?” Lobke: “Ja absoluut, dat is de grote verandering. En als de faciliteiten er eenmaal zijn, dan maken ze er echt gebruik van.”
Elkaar ontmoeten|
Welke faciliteiten past Campus Offices altijd toe in de concepten? Lobke: “Dat is in ieder geval een horecafaciliteit, een locatiemanager, vergaderfaciliteiten, sportfaciliteiten en een ruimte om te ontspannen, bijvoorbeeld een gameroom.”
Een gameroom is een trend die ook ik steeds meer zie. Welke andere mogelijkheden zijn er volgens Lobke voor ontmoeting binnen kantooromgevingen? “Centraal in ons concept staat het sociale hart. We bouwen het zo in dat je gestimuleerd wordt om met elkaar in gesprek te gaan. We zetten dan bijvoorbeeld één grote tafel neer, waaraan werknemers van uiteenlopende bedrijven plaatsnemen. Dan ontmoet je elkaar ook daadwerkelijk.”
Succesfactoren
Tot slot: wat zijn volgens Lobke de succesfactoren van hybride werken? Ze besluit: “Hybride werken moet flexibel zijn. Je moet niet te lang vastzitten aan een flexplek en het contract moet makkelijk op te zeggen zijn. En als je alleen bij ons komt voor een vergadering, moet de ruimte voldoen aan de juiste eisen, zodat elke meeting soepel en efficiënt kan plaatsvinden.”
Verhuizing
Hybride werken is natuurlijk nooit uit ontwikkeld. Dat is ook een mooi bruggetje naar onze volgende podcast. In de volgende aflevering ga ik het hebben over de verhuizing van Ricoh. We zijn namelijk pas verhuisd naar Campus Offices. Ik praat daar de volgende keer over met Bianca van den Biggelaar en Kees Nijpels.

Bekijk ook onze andere podcasts over Hybride werken
Rapport
Optimaliseer je werkplek
Ontdek hoe je je kantoorruimte optimaal benut en de werkplek van de toekomst creëert. Lees het rapport en verbeter zowel productiviteit als medewerkerservaring!

Contact
Onze experts staan voor je klaar
Benieuwd wat Ricoh voor jouw organisatie kan betekenen?
Neem contact op