Al 86 jaar is Ricoh pionier als het gaat om nieuwe manieren van werken
Interview met: Bob van Heyningen, CEO Ricoh Nederland
Op 6 februari is Ricoh jarig. Op Foundation Day vieren we de oprichting van Ricoh door Kiyoshi Ichimura, in 1936. Sinds die periode is Ricoh zich altijd blijven doorontwikkelen. Bob van Heyningen, CEO Ricoh Nederland, over onze oorsprong en waar we nu staan: “Sinds onze oprichting staan ontwikkeling en groei centraal voor Ricoh. We ondersteunen mensen met slimme technologie. We zijn pionier als het gaat om nieuwe manieren van werken.”
Al 86 jaar ondersteunt Ricoh organisaties met document management solutions, IT services en commerciële en industriële printoplossingen. Zoals elk jaar staan de Ricoh-vestigingen wereldwijd hierbij stil op 6 februari, ‘Foundation Day’. Dit is hét moment voor Ricoh-collega’s om terug te denken aan oprichter Kiyoshi Ichimura, zo vertelt CEO Bob van Heyningen: “In 1936 richtte Ichimura Ricoh op onder de naam Riken Kankoshi. In 1946 legde hij de basis voor onze bedrijfscultuur met The Spirit of the Three Loves: love your neighbour, love your country, and love your work. Dit zegt alles over hoe we bij Ricoh (samen)werken.”
Focus op innovatie
‘The Spirit of the Three Loves’ vormt nog steeds de drijfveer voor alle activiteiten van Ricoh, zo vertelt Van Heyningen. “Deze bedrijfsfilosofie gaat uit van wederzijds respect en moedigt ons aan om te streven naar ontwikkeling en verbetering. Ricoh is een organisatie met focus op innovatie. In 1936 zijn we opgericht om ‘gevoelig papier’ op de markt te brengen. Dat ontwikkelde zich in de loop der jaren naar camera’s, kopieermachines, faxen en printers. Vervolgens maakten we de stap naar digitale apparatuur, waaronder camera’s, videovergadersystemen en interactieve whiteboards. Ook in deze eeuw blijven we innoveren, onder meer op het gebied van 3D- en biomedisch printen.”
Digitale volwassenheid
Ricoh maakt een transitie door naar een volwaardig IT-dienstverlener. Van Heyningen: “Als Digital Services Company ondersteunt Ricoh organisaties met een compleet palet aan digital services. Denk aan oplossingen om documentprocessen te digitaliseren, werkplekken in te richten of hybride werkvormen te ondersteunen. Dit kunnen we niet alleen. Daarom heeft Ricoh de aflopen jaren, in diverse Europese landen, een aantal strategische overnames gedaan. Ook de overname van Avantage in Nederland was voor ons een belangrijke stap in deze positionering. Voor digitale services is een solide en veilige IT een vereiste. Samen met Avantage hebben we nu de kennis en ervaring in huis om onze klanten nog verder te brengen in hun digitale volwassenheid. Met oplossingen die tijd- en kostenbesparend werken, de efficiency verhogen en het leuker en gemakkelijker maken om digitaal te werken.”
Agile (scrum) salesorganisatie
Er zijn meer ontwikkelingen gaande binnen Ricoh, zo vertelt Van Heyningen: “We hebben het voortouw genomen door ons flexibel aan te passen aan een veranderende markt. Onze salesorganisatie is agile (scrum) gaan werken. Onze businesslines maakten plaats voor multidisciplinaire, zelfsturende klantteams, waarin de klant centraal staat. We zijn dit traject gestart als project voor sales vanuit klantgedrevenheid. Inmiddels groeit het uit tot een Ricoh-brede cultuur. Dit grijpt terug op de visie van Ichimura. Zijn bedrijfsfilosofie moedigt elke collega aan om bij te dragen aan het belang van stakeholders, inclusief de omgeving, klanten en de samenleving. Dat is nog altijd de kern van onze strategie.”
Internationaal samenwerken
Ook internationaal staat ‘samenwerken’ centraal voor Ricoh. Van Heyningen: “Onze landelijke organisaties, afdelingen en expertisegebieden zetten zich binnen Europa in toenemende mate samen in om organisaties optimaal te ondersteunen bij hun groei naar digitale volwassenheid. Zo leveren we schaalbare maatwerkoplossingen, die we flexibel aanpassen aan elke klantvraag. We hebben toegang tot verschillende interne Competency Centers, ook wel ‘Digital Factories’ genaamd. Kortom: door technologie slim toe te passen, leiden we de verandering die professionals in staat stelt hun potentieel steeds beter te benutten.”
Verandering faciliteren
Ricoh gaat nog meer grote stappen zetten in de transitie naar Digital Services Company. Dit uit zich onder meer in onze nieuwe Leading Change at Work-campagne. Van Heyningen: “Elke organisatie wil groeien, zich verder ontwikkelen. En als Digital Services Company faciliteert Ricoh die verandering. We helpen professionals optimaal samenwerken. Met innovatieve technologie die informatie altijd en overal beschikbaar maakt voor iedereen. En een flexibele werkplek, zodat medewerkers het beste uit zichzelf en elkaar kunnen halen.”
Trots
Van Heyningen: “Eén ding is al die jaren hetzelfde gebleven: we zijn trots op alles wat we als bedrijf hebben bereikt en waarmee we bijdragen aan de samenleving. Ik kijk ernaar uit om te proosten met onze medewerkers en internationale Ricoh-collega’s tijdens onze virtuele viering van Foundation Day. Op nog eens 86 jaar duurzame klantrelaties en innovatieve technologie, waarmee we nog beter tegemoet komen aan de klantwens en waarde toevoegen. Van harte gefeliciteerd, Ricoh!”
Lees meer over werken vanaf nu volgens Ricoh.
Bob van Heyningen
Bob van Heyningen is CEO van Ricoh Nederland. In zijn vorige rol was hij als (Regional) Chief Financial Officer verantwoordelijk voor Finance voor de Benelux, Scandinavië en Tsjechië en Slowakije. “Als Digital Services Company zorgen wij voor verandering. Met innovatieve technologie maken we informatie altijd en overal beschikbaar. Zo helpen we professionals optimaal werken en samenwerken. In mijn blogs vertel ik hier graag meer over.”