De duurzame werkomgeving is geen science fiction meer
Interview met: Maurits Aalders, Marketing Director, Ricoh Nederland
Als Digital Services Company draagt Ricoh bij aan verduurzaming van de werkomgeving. Marketing Director Maurits Aalders van Ricoh Nederland vertelt er meer over: “Als ik denk aan “de werkplek van de toekomst”, denk ik aan altijd en overal vlot kunnen (samen)werken. Waar en wanneer we maar willen, óók op afstand. Slim, veilig en vooral: duurzaam. Zo’n werkplek is allang geen science fiction meer. Dat is nu.”
Voor steeds meer organisaties is ‘hybride werken’ de norm. Waarbij medewerkers deels thuis en deels op kantoor werken. Maurits: “Zo’n manier van werken is een stuk duurzamer. Zo vermindert hybride werken het woon-werkverkeer. Ook helpt het organisaties de kantoorcapaciteit verkleinen, wat energiezuiniger is. En het gebruik van papieren documenten wordt steeds verder teruggebracht.”
Méér dan uw footprint verkleinen
Maar werken vanaf nu is méér dan ‘de footprint verkleinen’. Maurits: “Cloudgebaseerde oplossingen maken het steeds eenvoudiger om verbinding te maken, samen te werken aan documenten en vergaderingen interactief te maken. Met de juiste werkplekoplossingen neemt het werkplezier en de werknemersbetrokkenheid toe. Ook verhoogt het de productiviteit van personeel.”
‘Verduurzaming staat hoog op de managementagenda’
Hoog op de managementagenda
Verduurzaming staat hoog op de managementagenda van menig organisatie. Zeker voor grote corporates is het een centraal thema. Maurits: “Dat klopt, maar ik merk dat het ook in het mkb sterk leeft. Veel bedrijven gaan op dit vlak nog een grote slag maken. Door bewuster met resources om te gaan. De organisatie in te richten op het thema duurzaamheid. En vanuit die bewustwording keuzes te maken. Met oog voor mens en milieu.”
Een wereld aan mogelijkheden
Wat kan Ricoh betekenen op het gebied van duurzaamheid? Maurits: “Ricoh neemt organisaties mee in een wereld van nieuwe mogelijkheden. Met innovatieve technologie, gestroomlijnde processen en toegang tot de juiste informatie. Waarbij het optimaliseren van werkprocessen en cloud- en IT-infrastructuurdiensten organisaties helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren.”
Duurzaamheid in Ricoh-DNA
Het streven naar een duurzame, circulaire en inclusieve samenleving zit in het Ricoh-DNA, zo vertelt Maurits. “Dit grijpt terug op de visie van onze oprichter Kiyoshi Ichimura, die in 1946 de basis legde voor de bedrijfscultuur van Ricoh. De bedrijfsfilosofie moedigt elke collega aan om te streven naar ontwikkeling en verbetering. En om bij te dragen aan het belang van alle stakeholders, inclusief de omgeving, klanten en de samenleving.”
‘Met oog voor omgeving, klanten en samenleving’
Van elektrische (lease)auto’s tot leveranciersselectie
Ricoh staat nog altijd voor aandacht voor aarde, welvaart en kansen voor iedereen, zo vertelt Maurits. “Dat merk ik elke dag aan de manier waarop we werken. Denk aan de reductie van CO2-uitstoot en watergebruik, aan recycling. Op deze vlakken nemen we veel maatregelen. Hier krijgen we ook erkenning voor. Zo staan we al jaren in de lijst van Top 200 Global Innovators en zijn we jaren op rij erkend als ‘outstanding company in the Climate Disclosure Leadership Index (CDLI)’.
Sustainable Development Goals
De bedrijfsdoelstellingen van Ricoh Global zijn bovendien afgestemd op de Sustainable Development Goals (SDGs) van de VN, zo vertelt Maurits. “Op die kaders sturen we letterlijk bij álles wat we doen. Van distributie tot product, van bedrijfsterreinen tot recycling en onze dienstverlening aan klanten.”
‘Samen duurzaamheidsdoelstellingen behalen’
Steeds verder verduurzamen
Ricoh wil steeds verder verduurzamen. En dat is een proces dat blijvend om aandacht vraagt, aldus Maurits. Hij besluit: “We blijven onze doelen naar boven bijstellen en nemen onze keten hierin mee: van leveranciers tot opdrachtgevers. Want de duurzame economie gaat voor Ricoh over innovatieve manieren vinden om klantwensen in te vullen. En tegelijk samen ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren. Om samen de weg in te slaan naar een betere toekomst. Hierin komt onze oorspronkelijke bedrijfsfilosofie nog altijd tot uiting.”
Maurits Aalders
Maurits Aalders is als Marketing Director verantwoordelijk voor een optimale klantbeleving en het positioneren van Ricoh en haar producten en diensten in de markt. ”Met innovatieve technologie maken we informatie altijd en overal beschikbaar. In mijn blogs vertel ik hier graag meer over.”