homeback to menu
Overzicht

Leading Change at Work

Technologie verandert de manier waarop we (samen)werken. Ricoh helpt je bij die verandering in elke fase. Voor een naadloze overgang naar een flexibele werkomgeving, waar professionals altijd en overal optimaal samenwerken.
Ontdek onze oplossingen
Business service
Digital Workspace

Altijd en overal samenwerken

Het gaat er niet om waar je werkt, maar hoe je werkt. Ricoh ondersteunt je bij de ontwikkeling en implementatie van digitale, flexibele werkplekken. Zodat medewerkers efficiënt samenwerken en meer uit hun dag halen, waar zij ook werken.
Ontdek onze oplossingen
Business Process Management

Optimaliseer je processen

Automatiseer handmatige, arbeidsintensieve werkzaamheden. Bespaar kosten én houd tijd over voor werk dat er echt toe doet. Houd je medewerkers betrokken, productief en werk met meer plezier, dankzij gestroomlijnde processen.
Ontdek onze oplossingen
Cloud & IT-infrastructure

Klaar voor de cloud

Ontdek hoe je de cloud en IT-infrastructuur optimaal inricht en beheert, zodat je flexibeler, productiever én veiliger werkt. Ricoh ondersteunt je met uitgebreid advies en schaalbare oplossingen, waarmee je een flexibele werkomgeving mogelijk maakt.
Ontdek onze oplossingen
Cybersecurity

Houd je organisatie 24/7 veilig

Hybride werken en het toenemend gebruik van mobiele devices (ook thuis) zet het security-vraagstuk in een nieuw daglicht. Houd je gegevens, informatie, systemen en IT-infrastructuur 24/7 veilig met cybersecurity door Ricoh.
Ontdek onze oplossingen
Digital Experience

Optimaliseer de klantbeleving

Overtref de klantverwachtingen in elke fase van de customer journey. Wij ontwikkelen, implementeren en beheren oplossingen voor medewerkers zodat zij een onuitwisbare indruk achter kunnen laten bij (potentiële) klanten.
Ontdek onze oplossingen
Graphic Communications

Overtref klantverwachtingen met innovatief printwerk

Vergroot je concurrentievoordeel en overtref klantverwachtingen met de mogelijkheden in print. Bij Ricoh ondersteunen we je met slimme services en hardware, software en workflow-oplossingen op maat.
Ontdek onze oplossingen
Kantoorprinters en software

Print altijd en overal, soepel en snel

Van kantoorprinters tot multifunctionele printers. Ricoh biedt een breed assortiment aan hoogwaardige printoplossingen. Met tal van mogelijkheden in snelheid, omvang en configuraties vind je altijd een model dat past  bij jouw organisatie.
Ontdek onze oplossingen
Overzicht

24/7 antwoord op je vraag

Hulp nodig bij een product of heb je een andere vraag aan ons? Je kunt hier terecht voor support, advies en snelle oplossingen. Ons team staat voor je klaar.
Naar support
AV technology and management
Overzicht

Altijd op de hoogte

Lees het laatste nieuws, blijf op de hoogte van onze productinnovaties en ontdek welke evenementen we organiseren.
Blijf op de hoogte
News and events from Ricoh
Onze organisatie

Wie we zijn en wat we doen

Kies je voor Ricoh? Dan kun je rekenen op een team van specialisten met focus op jouw branche. Zij kennen de kansen en uitdagingen van je organisatie. Zo ontvang je advies op maat, op een manier die bij je past.
Ontdek Ricoh
Overzicht

Stel ons je vraag

Wil je meer informatie over onze oplossingen en diensten? Heb je support nodig of heb je een vraag over je account of een factuur? Ons team staat voor je klaar.
Neem contact met ons op
Brand & Business Communication
Overzicht

Altijd op de hoogte van actuele ontwikkelingen

Welke ontwikkelingen spelen er op dit moment in de branche? Wat zijn de trends? En kun je hier als organisatie op inspelen? Lees onze onderzoeken, e-books en whitepapers en doe waardevolle inzichten op.
Doe inspiratie op
Ricoh Insights - Overview
Cookiebeleid

Ricoh maakt gebruik van tools voor gegevensverzameling, zoals cookies, om uw ervaring met het gebruik van deze site te verbeteren. Informatie over het wijzigen van deze instellingen en over cookies vindt u hier.

“Écht effectief hybride werken: er valt nog een wereld te winnen”

Interview met: Maurits Aalders, Marketing Director, Ricoh Nederland

Onze werkomgeving is enorm veranderd. We werken minder op kantoor en meer thuis. De impact verschilt per organisatie en team. Maar duidelijk is: thuiswerken krijgt vrijwel overal een prominente plek. We spreken met Marketing Director Maurits Aalders over de vraag: zijn organisaties wel ingericht op hybride manieren van (samen)werken, waarbij het kantoor een centrale verbindingsplek vormt?
Meer flexibiliteit. Minder reistijd. Een goede balans tussen werk en privé. En zo productiever werken, met meer plezier. Maurits: “Dat hybride werken tegenwoordig niet meer is weg te denken, heeft een reden. Het verandert de manier waarop we werken en samenwerken. Dit kan nu efficiënter, effectiever. Dit vraagt natuurlijk ook iets van je processen, systemen én werkomgeving.”

Beleid schittert in afwezigheid
Veranderen organisaties voldoende mee? Uit recent onderzoek blijkt dat slechts 15% van de organisaties beschikt over een beleid voor hybride werken. Ook toont het onderzoek aan dat in veel organisatie de technologie en werkomgeving niet zijn ingericht op flexibele werkvormen. Maurits: “Ik schrik daar wel van. Dit betekent dat we de voordelen van hybride werken nog niet ten volle benutten. Een gemiste kans.”

“Slechts 15% heeft een beleid voor hybride werken, ik schrik daar van”

Technologie onmisbaar
Hoe dan wel? Hybride werken vraagt vanzelfsprekend om de juiste technologie die medewerkers altijd en overal maximaal faciliteert, vertelt Maurits: “Denk aan (cloud)oplossingen om eenvoudig met collega’s aan documenten te werken en informatie te delen. Maar ook aan krachtige tools en technologie op kantoor om soepel hybride te kunnen vergaderen. Denk ook aan slimme reserveringstools waarmee medewerkers in één klik een werkplek of ruimte reserveren, inclusief parkeerplek. In een hybride realiteit vormen dit soort technologieën een noodzakelijke voorwaarde voor werkplezier én klanttevredenheid.”

Grip houden en organiseren
Maar om écht de vruchten te plukken van hybride werken, is meer nodig dan alleen de juiste technologie. “Organisatorisch betekent dit veel voor organisaties. Hoe houd je grip op de betrokkenheid van medewerkers, als zij zelf kiezen waar en wanneer zij werken? En hoe zorg je dat de security altijd en overal is gewaarborgd? Een beleid geeft je handvatten om dit alles in goede banen te leiden.”

“Een beleid geeft je handvatten om van hybride werken een succes te maken”

Verbonden en betrokken
Maurits licht dit toe: “Leg in je beleid bijvoorbeeld afspraken vast over de gewenste verhouding tussen thuiswerken en werken op kantoor. Het is belangrijk om je medewerkers hier de ruimte in te geven. Tegelijkertijd wil je voorkomen dat zij zich te veel isoleren. Bespreek voor welke werkzaamheden je redelijkerwijs verwacht dat zij naar kantoor komen. Denk aan creatieve brainstorms met collega’s of klanten. Zo houd je hen betrokken en verbonden met de cultuur.”

Inrichting verandert
Dan de inrichting van de werkomgeving. Nu het kantoor transformeert naar een ontmoetingsplek, is het zaak om hier snel mee aan de slag te gaan. Toch blijven investeringen in een hybride werkomgeving veelal achter, zo blijkt uit het onderzoek. Maurits: “Met hybride werken maken vaste werkplekken plaats voor open, lichte ontmoetingsplekken en creatieve brainstormruimtes. Tegelijkertijd is er soms behoefte om in stilte te kunnen (video)vergaderen of werken. Daarvoor zijn stilteruimtes, compacte phonebooths en vergaderruimtes noodzakelijk. Uiteraard voorzien van moderne, gebruiksvriendelijke apparatuur. Als je wilt dat medewerkers effectief hybride werken, is hierin investeren noodzaak.”

Op alle fronten succesvol veranderen
Het is duidelijk. Hybride werken raakt vele facetten. De transformatie is niet in een dag gemaakt. Maurits besluit: “Als organisatie sta je voor de nodige uitdagingen. Op het vlak van technologie, effectiviteit, verbinding én beleving. Als Digital Services Company helpen we organisaties om op alle fronten succesvol te veranderen en je organisatie klaar te stomen voor hybride manieren van (samen)werken. We hebben alle expertise in huis om je organisatie optimaal in te richten. Zodat je de productiviteit en het werkplezier verhoogt. En tegelijkertijd aantrekkelijk blijft voor bestaand en nieuw talent.”

Lees meer over Werken vanaf nu.


Maurits Aalders

Maurits Aalders

Maurits Aalders is als Marketing Director verantwoordelijk voor een optimale klantbeleving en het positioneren van Ricoh en haar producten en diensten in de markt. ”Met innovatieve technologie maken we informatie altijd en overal beschikbaar. In mijn blogs vertel ik hier graag meer over.”