Business Solutions Thumbnail

Business Solutions

Werk slimmer, efficiënter en succesvoller. Met de juiste tools en technologieën die vóór jou werken. 

Ontdek meer
Verbeter de werkervaring met een perfect ingerichte digitale werkplek.
Lees meer
Verhoog de productiviteit door repetitieve, tijdrovende processen te automatiseren.
Lees meer
Zorg dat medewerkers altijd en overal toegang hebben tot de juiste informatie met een flexibel ingerichte printinfrastructuur.
Lees meer
Bescherm je organisatie en (gevoelige) data tegen cybercriminaliteit.
Lees meer
Realiseer professioneel print- en drukwerk, van de hoogste kwaliteit.
Lees meer
Products Services Thumbnail

Producten & Diensten

Duurzame, veilige en betrouwbare producten en diensten als startpunt voor je digitale werkplek.

Print altijd en overal, soepel en snel met ons brede assortiment aan printoplossingen en software.
Lees meer
Voldoe aan de wensen van je eindklant met ons brede assortiment aan productiesystemen en software.
Lees meer
Creëer een perfecte werkervaring met onze diensten, die afgestemd zijn op jouw werkomgeving.
Lees meer
Print op textiel en promotionele artikelen, zoals t-shirts, sweaters en sokken.
Lees meer
Maak foto's met een uitstekende beeldkwaliteit met onze digitale camera's.
Lees meer
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ricoh apparatuur, zoals inkt, toner en andere onderdelen.
Lees meer
Support Thumbnail

24/7 antwoord op je vraag

Hulp nodig bij een product of heb je een andere vraag aan ons? Je kunt hier terecht voor support, advies en snelle oplossingen. Ons team staat voor je klaar.

Support
Gebruik onze self-service om antwoord te vinden op je vraag, drivers te downloaden en meer.
Lees meer
Beheer eenvoudig je Ricoh producten online. Bestel verbruiksartikelen, geef tellerstanden door of stel een servicevraag.
Lees meer
News Events Thumbnail

Altijd op de hoogte

Lees het laatste nieuws, blijf op de hoogte van onze productinnovaties en ontdek welke evenementen we organiseren.

Blijf op de hoogte
Ontdek het laatste nieuws en updates van Ricoh die je werkplek vóór je laten werken.
Lees meer
Bezoek onze aankomende evenementen, waar we onze nieuwste technologieën en innovaties tonen.
Lees meer
About Us Thumbnail

Over Ricoh

Ontdek hoe Ricoh je succesvol laat werken. Maak kennis met onze managementfilosofie, visie, missie en kernwaarden.

Ontdek Ricoh
Lees meer over Ricoh en hoe we je succesvol laten werken.
Lees meer
Sta jij open voor verandering? Bij Ricoh regisseer je je eigen groeipad. Ontdek onze vacatures en solliciteer.
Lees meer
Insights Thumbnail

Inspiratie

Doe waardevolle inzichten op met onze onderzoeken, e-books, praktijkverhalen en meer.

Doe inspiratie op
Uitgelicht
Contact

Écht effectief hybride werken: er valt nog een wereld te winnen

Interview met: Maurits Aalders, Marketing Director, Ricoh Nederland

Onze werkomgeving is enorm veranderd. We werken minder op kantoor en meer thuis. De impact verschilt per organisatie en team. Maar duidelijk is: thuiswerken krijgt vrijwel overal een prominente plek. We spreken met Marketing Director Maurits Aalders over de vraag: zijn organisaties wel ingericht op hybride manieren van (samen)werken, waarbij het kantoor een centrale verbindingsplek vormt?
Meer flexibiliteit. Minder reistijd. Een goede balans tussen werk en privé. En zo productiever werken, met meer plezier. Maurits: “Dat hybride werken tegenwoordig niet meer is weg te denken, heeft een reden. Het verandert de manier waarop we werken en samenwerken. Dit kan nu efficiënter, effectiever. Dit vraagt natuurlijk ook iets van je processen, systemen én werkomgeving.”

Beleid schittert in afwezigheid
Veranderen organisaties voldoende mee? Uit recent onderzoek blijkt dat slechts 15% van de organisaties beschikt over een beleid voor hybride werken. Ook toont het onderzoek aan dat in veel organisatie de technologie en werkomgeving niet zijn ingericht op flexibele werkvormen. Maurits: “Ik schrik daar wel van. Dit betekent dat we de voordelen van hybride werken nog niet ten volle benutten. Een gemiste kans.”

“Slechts 15% heeft een beleid voor hybride werken, ik schrik daar van”

Technologie onmisbaar
Hoe dan wel? Hybride werken vraagt vanzelfsprekend om de juiste technologie die medewerkers altijd en overal maximaal faciliteert, vertelt Maurits: “Denk aan (cloud)oplossingen om eenvoudig met collega’s aan documenten te werken en informatie te delen. Maar ook aan krachtige tools en technologie op kantoor om soepel hybride te kunnen vergaderen. Denk ook aan slimme reserveringstools waarmee medewerkers in één klik een werkplek of ruimte reserveren, inclusief parkeerplek. In een hybride realiteit vormen dit soort technologieën een noodzakelijke voorwaarde voor werkplezier én klanttevredenheid.”

Grip houden en organiseren
Maar om écht de vruchten te plukken van hybride werken, is meer nodig dan alleen de juiste technologie. “Organisatorisch betekent dit veel voor organisaties. Hoe houd je grip op de betrokkenheid van medewerkers, als zij zelf kiezen waar en wanneer zij werken? En hoe zorg je dat de security altijd en overal is gewaarborgd? Een beleid geeft je handvatten om dit alles in goede banen te leiden.”

“Een beleid geeft je handvatten om van hybride werken een succes te maken”

Verbonden en betrokken
Maurits licht dit toe: “Leg in je beleid bijvoorbeeld afspraken vast over de gewenste verhouding tussen thuiswerken en werken op kantoor. Het is belangrijk om je medewerkers hier de ruimte in te geven. Tegelijkertijd wil je voorkomen dat zij zich te veel isoleren. Bespreek voor welke werkzaamheden je redelijkerwijs verwacht dat zij naar kantoor komen. Denk aan creatieve brainstorms met collega’s of klanten. Zo houd je hen betrokken en verbonden met de cultuur.”

Inrichting verandert
Dan de inrichting van de werkomgeving. Nu het kantoor transformeert naar een ontmoetingsplek, is het zaak om hier snel mee aan de slag te gaan. Toch blijven investeringen in een hybride werkomgeving veelal achter, zo blijkt uit het onderzoek. Maurits: “Met hybride werken maken vaste werkplekken plaats voor open, lichte ontmoetingsplekken en creatieve brainstormruimtes. Tegelijkertijd is er soms behoefte om in stilte te kunnen (video)vergaderen of werken. Daarvoor zijn stilteruimtes, compacte phonebooths en vergaderruimtes noodzakelijk. Uiteraard voorzien van moderne, gebruiksvriendelijke apparatuur. Als je wilt dat medewerkers effectief hybride werken, is hierin investeren noodzaak.”

Op alle fronten succesvol veranderen
Het is duidelijk. Hybride werken raakt vele facetten. De transformatie is niet in een dag gemaakt. Maurits besluit: “Als organisatie sta je voor de nodige uitdagingen. Op het vlak van technologie, effectiviteit, verbinding én beleving. Als Digital Services Company helpen we organisaties om op alle fronten succesvol te veranderen en je organisatie klaar te stomen voor hybride manieren van (samen)werken. We hebben alle expertise in huis om je organisatie optimaal in te richten. Zodat je de productiviteit en het werkplezier verhoogt. En tegelijkertijd aantrekkelijk blijft voor bestaand en nieuw talent.”

Lees meer over Werken vanaf nu.


Maurits Aalders

Maurits Aalders

Maurits Aalders is als Marketing Director verantwoordelijk voor een optimale klantbeleving en het positioneren van Ricoh en haar producten en diensten in de markt. ”Met innovatieve technologie maken we informatie altijd en overal beschikbaar. In mijn blogs vertel ik hier graag meer over.”