Écht effectief hybride werken: er valt nog een wereld te winnen
Interview met: Maurits Aalders, Marketing Director, Ricoh Nederland
Onze werkomgeving is enorm veranderd. We werken minder op kantoor en meer thuis. De impact verschilt per organisatie en team. Maar duidelijk is: thuiswerken krijgt vrijwel overal een prominente plek. We spreken met Marketing Director Maurits Aalders over de vraag: zijn organisaties wel ingericht op hybride manieren van (samen)werken, waarbij het kantoor een centrale verbindingsplek vormt?
Meer flexibiliteit. Minder reistijd. Een goede balans tussen werk en privé. En zo productiever werken, met meer plezier. Maurits: “Dat hybride werken tegenwoordig niet meer is weg te denken, heeft een reden. Het verandert de manier waarop we werken en samenwerken. Dit kan nu efficiënter, effectiever. Dit vraagt natuurlijk ook iets van je processen, systemen én werkomgeving.”
Beleid schittert in afwezigheid
Veranderen organisaties voldoende mee? Uit recent onderzoek blijkt dat slechts 15% van de organisaties beschikt over een beleid voor hybride werken. Ook toont het onderzoek aan dat in veel organisatie de technologie en werkomgeving niet zijn ingericht op flexibele werkvormen. Maurits: “Ik schrik daar wel van. Dit betekent dat we de voordelen van hybride werken nog niet ten volle benutten. Een gemiste kans.”
“Slechts 15% heeft een beleid voor hybride werken, ik schrik daar van”
Technologie onmisbaar
Hoe dan wel? Hybride werken vraagt vanzelfsprekend om de juiste technologie die medewerkers altijd en overal maximaal faciliteert, vertelt Maurits: “Denk aan (cloud)oplossingen om eenvoudig met collega’s aan documenten te werken en informatie te delen. Maar ook aan krachtige tools en technologie op kantoor om soepel hybride te kunnen vergaderen. Denk ook aan slimme reserveringstools waarmee medewerkers in één klik een werkplek of ruimte reserveren, inclusief parkeerplek. In een hybride realiteit vormen dit soort technologieën een noodzakelijke voorwaarde voor werkplezier én klanttevredenheid.”
Grip houden en organiseren
Maar om écht de vruchten te plukken van hybride werken, is meer nodig dan alleen de juiste technologie. “Organisatorisch betekent dit veel voor organisaties. Hoe houd je grip op de betrokkenheid van medewerkers, als zij zelf kiezen waar en wanneer zij werken? En hoe zorg je dat de security altijd en overal is gewaarborgd? Een beleid geeft je handvatten om dit alles in goede banen te leiden.”
“Een beleid geeft je handvatten om van hybride werken een succes te maken”
Verbonden en betrokken
Maurits licht dit toe: “Leg in je beleid bijvoorbeeld afspraken vast over de gewenste verhouding tussen thuiswerken en werken op kantoor. Het is belangrijk om je medewerkers hier de ruimte in te geven. Tegelijkertijd wil je voorkomen dat zij zich te veel isoleren. Bespreek voor welke werkzaamheden je redelijkerwijs verwacht dat zij naar kantoor komen. Denk aan creatieve brainstorms met collega’s of klanten. Zo houd je hen betrokken en verbonden met de cultuur.”
Inrichting verandert
Dan de inrichting van de werkomgeving. Nu het kantoor transformeert naar een ontmoetingsplek, is het zaak om hier snel mee aan de slag te gaan. Toch blijven investeringen in een hybride werkomgeving veelal achter, zo blijkt uit het onderzoek. Maurits: “Met hybride werken maken vaste werkplekken plaats voor open, lichte ontmoetingsplekken en creatieve brainstormruimtes. Tegelijkertijd is er soms behoefte om in stilte te kunnen (video)vergaderen of werken. Daarvoor zijn stilteruimtes, compacte phonebooths en vergaderruimtes noodzakelijk. Uiteraard voorzien van moderne, gebruiksvriendelijke apparatuur. Als je wilt dat medewerkers effectief hybride werken, is hierin investeren noodzaak.”
Op alle fronten succesvol veranderen
Het is duidelijk. Hybride werken raakt vele facetten. De transformatie is niet in een dag gemaakt. Maurits besluit: “Als organisatie sta je voor de nodige uitdagingen. Op het vlak van technologie, effectiviteit, verbinding én beleving. Als Digital Services Company helpen we organisaties om op alle fronten succesvol te veranderen en je organisatie klaar te stomen voor hybride manieren van (samen)werken. We hebben alle expertise in huis om je organisatie optimaal in te richten. Zodat je de productiviteit en het werkplezier verhoogt. En tegelijkertijd aantrekkelijk blijft voor bestaand en nieuw talent.”
Lees meer over Werken vanaf nu.
Maurits Aalders
Maurits Aalders is als Marketing Director verantwoordelijk voor een optimale klantbeleving en het positioneren van Ricoh en haar producten en diensten in de markt. ”Met innovatieve technologie maken we informatie altijd en overal beschikbaar. In mijn blogs vertel ik hier graag meer over.”