homeback to menu
Overzicht

Leading Change at Work

Technologie verandert de manier waarop we (samen)werken. Ricoh helpt je bij die verandering in elke fase. Voor een naadloze overgang naar een flexibele werkomgeving, waar professionals altijd en overal optimaal samenwerken.
Ontdek onze oplossingen
Business service
Digital Workspace

Altijd en overal samenwerken

Het gaat er niet om waar je werkt, maar hoe je werkt. Ricoh ondersteunt je bij de ontwikkeling en implementatie van digitale, flexibele werkplekken. Zodat medewerkers efficiënt samenwerken en meer uit hun dag halen, waar zij ook werken.
Ontdek onze oplossingen
Business Process Management

Optimaliseer je processen

Automatiseer handmatige, arbeidsintensieve werkzaamheden. Bespaar kosten én houd tijd over voor werk dat er echt toe doet. Houd je medewerkers betrokken, productief en werk met meer plezier, dankzij gestroomlijnde processen.
Ontdek onze oplossingen
Cloud & IT-infrastructure

Klaar voor de cloud

Ontdek hoe je de cloud en IT-infrastructuur optimaal inricht en beheert, zodat je flexibeler, productiever én veiliger werkt. Ricoh ondersteunt je met uitgebreid advies en schaalbare oplossingen, waarmee je een flexibele werkomgeving mogelijk maakt.
Ontdek onze oplossingen
Cybersecurity

Houd je organisatie 24/7 veilig

Hybride werken en het toenemend gebruik van mobiele devices (ook thuis) zet het security-vraagstuk in een nieuw daglicht. Houd je gegevens, informatie, systemen en IT-infrastructuur 24/7 veilig met cybersecurity door Ricoh.
Ontdek onze oplossingen
Digital Experience

Optimaliseer de klantbeleving

Overtref de klantverwachtingen in elke fase van de customer journey. Wij ontwikkelen, implementeren en beheren oplossingen voor medewerkers zodat zij een onuitwisbare indruk achter kunnen laten bij (potentiële) klanten.
Ontdek onze oplossingen
Kantoorprinters en software

Print altijd en overal, soepel en snel

Van kantoorprinters tot multifunctionele printers. Ricoh biedt een breed assortiment aan hoogwaardige printoplossingen. Met tal van mogelijkheden in snelheid, omvang en configuraties vind je altijd een model dat past  bij jouw organisatie.
Ontdek onze oplossingen
Overzicht

24/7 antwoord op je vraag

Hulp nodig bij een product of heb je een andere vraag aan ons? Je kunt hier terecht voor support, advies en snelle oplossingen. Ons team staat voor je klaar.
Naar support
AV technology and management
Overzicht

Altijd op de hoogte

Lees het laatste nieuws, blijf op de hoogte van onze productinnovaties en ontdek welke evenementen we organiseren.
Blijf op de hoogte
News and events from Ricoh
Onze organisatie

Wie we zijn en wat we doen

Kies je voor Ricoh? Dan kun je rekenen op een team van specialisten met focus op jouw branche. Zij kennen de kansen en uitdagingen van je organisatie. Zo ontvang je advies op maat, op een manier die bij je past.
Ontdek Ricoh
Overzicht

Stel ons je vraag

Wil je meer informatie over onze oplossingen en diensten? Heb je support nodig of heb je een vraag over je account of een factuur? Ons team staat voor je klaar.
Neem contact met ons op
Brand & Business Communication
Overzicht

Altijd op de hoogte van actuele ontwikkelingen

Welke ontwikkelingen spelen er op dit moment in de branche? Wat zijn de trends? En kun je hier als organisatie op inspelen? Lees onze onderzoeken, e-books en whitepapers en doe waardevolle inzichten op.
Doe inspiratie op
Ricoh Insights - Overview
Hybride Werken

Hybride Werken

Tips, praktijkverhalen, visies en inzichten rondom hybride werken.
Doe inspiratie op
Enteprise - Workplace Transformation
Cybersecurity & Cloud

Cybersecurity & Cloud

Tips, praktijkverhalen, visies en inzichten rondom veilig werken en werken in de cloud.
Doe inspiratie op
Security and Cloud
Slim Werken

Slim Werken

Tips, praktijkverhalen, visies en inzichten rondom het optimaliseren van je bedrijfsprocessen.
Doe inspiratie op
Lets find your digital path to growth
Professioneel Printen

Professioneel Printen

Tips, praktijkverhalen, visies en inzichten rondom nieuwe groeimogelijkheden in digitaal printen.
Doe inspiratie op
Security and Cloud
Klantcases

Klantcases

Praktijkverhalen rondom hybride werken, slim werken, veilig werken, werken in de cloud en (professioneel) printen.
Doe inspiratie op
Case study - Mobile

Het brede gesprek aangaan met klanten, vanuit inzicht in hun business

Interview met: Jeroen Drummen, Sales Director Ricoh Nederland

De salesorganisatie van Ricoh onderging vorig jaar een ingrijpende transformatie en ging over op een compleet nieuwe manier van werken. Inmiddels zijn we een jaar verder. Sales Director Jeroen Drummen deelt zijn inzichten. “We hebben gaandeweg al zoveel geleerd. En de nieuwe manier van werken stelt ons in staat om ons hierop flexibel aan te passen.”

Jeroen vertelt: “Een jaar geleden hebben we onze salesorganisatie anders ingericht. De teams zijn opnieuw ingedeeld en alle salescollega’s werken nu agile (scrum) in teams met veel autonomie. We werken samen in ‘squads’, ‘chapters’ en ‘tribes’. Wat ze ook wel het ‘Spotify’-model noemen. Het basisprincipe is simpel: de klantvraag staat altijd op één, het team vormt zich hieromheen. De salesorganisatie is ingedeeld op de klantmarkten waarin we opereren, zoals zorg of finance. We bewegen vloeiend mee met de vragen die leven in de markt en bij onze klanten.”

“We bewegen vloeiend mee met ontwikkelingen”

Flexibel aanpassen
Hoe werkt dit in de praktijk? Jeroen licht toe: “Voorheen waren de teams ingedeeld op basis van onze businesslines, de productgroepen. Het resultaat was dat veel van de klantgesprekken al snel gingen over onze printoplossingen. We hebben ons denkperspectief 180 graden gedraaid, zijn actiever in de huid van onze klanten gekropen. Sales gaat nu op een steeds breder begripsniveau in gesprek met de klant. Dan ontdekken we dat er bijvoorbeeld ook vergaande vraagstukken liggen op het vlak van digitale procestransformatie maar ook de IT en Security eromheen. Het klantenteam bepaalt samen hoe ze de vraag optimaal invullen. Dit levert verrassende inzichten op.”

Breder in gesprek
Klanten ervaren de nieuwe manier van werken positief, zo vertelt Jeroen. “Ricoh biedt een breed pallet aan diensten. In de huidige opzet komt de klant al snel met de juiste expert om tafel. Hier krijgen we complimenten voor. We gaan breder in gesprek met de klant. Daarbij hebben onze klantenteams goed inzicht in de markten waarin we opereren. Zodat we onze relaties gericht verder helpen. En sommige grote opdrachtgevers van Ricoh werken intern óók op basis van het Spotify-model. Dit geeft een één-op-één match in de samenwerking. Daar krijgen we ook veel waardering voor.”

“Veranderen is heftig, je weet niet wat je terugkrijgt”

Denkbeelden loslaten
Zijn er dan alleen maar voordelen? Jeroen: “Zelf heb ik de overgang naar de nieuwe manier van werken als zeer positief ervaren. Tegelijk was het pittig, ook voor mij. Veranderen is heftig, je laat bepaalde denkbeelden en werkwijzen los - en weet niet wat je terugkrijgt. Ik vond het zelf bijvoorbeeld spannend hoe we enorm ingrijpende veranderingen in korte tijd hebben doorgevoerd. Dat was ik niet gewend! We hebben tussentijds een aantal keer vlot bijgestuurd, de Agile aanpak geeft deze ruimte ook. Het is mooi om te zien hoeveel we hebben geleerd van onze ervaringen.”

Meer wendbaarheid
Voor Ricoh betekent de nieuwe manier van werken meer wendbaarheid. Jeroen: “We hebben ons al meermaals flexibel aangepast tijdens het proces. Een belangrijke eyeopener was het loslaten van de compleet zelfsturende salesteams. Dit ervaarden de teamleden als niet-productief. Er was behoefte aan autonomie bínnen een duidelijke lijn: waar willen we naartoe en hoe komen we daar. Aan meer richting dus. Bij nader inzien was ook de aanvankelijke indeling van onze nieuwe salesorganisatie te complex. Inmiddels opereren we vanuit zes teams in plaats van acht. Dit biedt overzicht en inzicht.”

Grondig begrip
Een andere eyeopener was: niet iedereen kan bij élke klant élke rol vervullen. Jeroen: “Het Ricoh-portfolio wordt steeds breder, een enkele collega kan nooit alles meer weten. Dus zetten we specialisten in bij specifieke vragen. Dat bepaalt het klantteam. Indien nodig schakelen we snel een collega bij. Terwijl we bij aanvang nog dachten dat we met genoeg interne kennisdeling iedereen zouden kunnen bijscholen. Onze insteek is nu: snel de klantbehoefte ontrafelen vanuit een grondig begrip van hun business. En dan de juiste collega’s inzetten. Klanten waarderen deze werkwijze.”
“Klantvragen ontrafelen vanuit begrip van de business”

Presales-organisatie
Wat zijn de huidige ontwikkelingen? Jeroen: “Op dit moment zetten we vol in op onze presales-organisatie. Zij zijn afgelopen mei ook gaan werken volgens het Spotify-model. Ze hebben nu een eigen tribe en we hebben deze naar de salesorganisatie gehaald. Dat moet ook wel. Want ons portfolio groeit zo snel, dit stelt Ricoh voor nieuwe uitdagingen. We leggen samen de verbinding. We helpen elkaar en benutten elkaars expertise. Altijd vanuit de vraag: doen we de juiste dingen vanuit het klantperspectief?”

Klantvraag staat centraal 
Ricoh staat voor nieuwe uitdagingen, klantvragen en markten veranderen. De vraagstukken liggen in toenemende mate op het digitale vlak. Jeroen: “Dit vraagt nieuwe kennis en kwaliteiten en een andere manier van werken van sales. De huidige inrichting van onze salesorganisatie stelt ons in staat om snel in te spelen op deze ontwikkelingen. De klantvraag staat centraal en is van ons allemaal. Samen vertellen we één verhaal - en vullen de klantwens op maat in.”

Lees meer over werken vanaf nu bij Ricoh.



Jeroen Drummen

Jeroen Drummen

Jeroen Drummen is als Sales Director binnen de Board verantwoordelijk voor alle Global en Major Accounts. Jeroen heeft al ruim 20 jaar ervaring in diverse commerciële rollen, waarvan 15 jaar in diverse salesfuncties bij Ricoh Nederland. “We helpen onze internationale en grootzakelijke klanten om succesvol te zijn, in een snel veranderende markt. Dit doen we door de klantwens centraal te zetten bij alles wat we doen. In mijn blogs vertel ik hier graag meer over.”