Hybride werken brengt mens, technologie en proces samen
Interview met: Maurits Aalders, Marketing Director, Ricoh Nederland
Videomeetings, online samenwerken, overleg vanaf elke locatie. Het afgelopen jaar voltrok zich een ingrijpende verandering in werkend Nederland. Met blijvende impact, aldus Marketing Director Maurits Aalders van Ricoh Nederland. “Hybride werken transformeert onze werkomgeving. Van crisissituatie waarin we allemaal verplicht thuiswerkten, gaan we nu naar de fase van structurele verandering.”
Maurits Aalders is een ervaren sales- en marketingmanager gespecialiseerd in strategisch en operationeel management. Vanuit zijn functie als Marketing Director voor Ricoh Nederland maakt hij zich al jaren hard voor slimme vormen van samenwerking, met minder reistijd en meer flexibiliteit. “Maar dat deze ontwikkeling zo’n gigantische versnelling zou bereiken, had niemand voorzien.”
Voorstander van thuiswerken
“Ik was altijd al een groot voorstander van thuiswerken,” vertelt Maurits. “Voorheen gebeurde dit bij Ricoh - net als bij veel andere bedrijven - ‘bij uitzondering’. We werkten regelmatig een dag thuis. Maar het samenwerken op kantoor bleef toch de norm. Dit merkte je bijvoorbeeld aan het feit dat collega’s verwachten dat je voor één meeting op je werkdag naar kantoor zou komen. Nou, die tijden zijn voorbij!”
Razendsnelle ontwikkelingen
Hybride werken ziet Maurits als een ingrijpende transformatie. Oók bij Ricoh. “In onze dagelijkse processen geven we steeds verder praktisch vorm aan hybride werken. En daarbij beschikken wij uiteraard al over de juiste tools en middelen. Want dat is wat we doen: Ricoh optimaliseert werkprocessen, faciliteert werken vanaf nu. En zelfs ónze organisatie was nauwelijks voorbereid op het tempo van de ontwikkelingen. Hoe dan ook, de impact is blijvend.”
Werkplezier en klanttevredenheid
Hybride werken revolutioneert samenwerkingsvormen én digitale processen en systemen. Het grijpt krachtig in in de inrichting van onze werkomgeving. Maurits: “Denk aan een documentmanagementsysteem in de cloud waarmee collega’s soepel samenwerken. Of een gebruiksvriendelijke, solide videovergaderoplossing. Dit soort technologiëen waren eerst een nice-to-have. Maar nu vormt het opeens een noodzakelijke voorwaarde voor werkplezier én klanttevredenheid.”
Technologie, processen en mensen
Maar de transformatie van de werkomgeving gaat om nog zoveel méér dan alleen de juiste technologie. Maurits: “Deze transformatie gaat om het samenbrengen van technologie, processen en mensen. Technologie maakt nieuwe manieren van werken mogelijk, zeker. Maar ook de processen moeten worden aangepast. De mensen vormen de sleutel tot succes: zij moeten de nieuwe manier van werken omarmen en waarmaken. Het gaan dóen. Het succes van deze transformatie is mede afhankelijk van de cultuur, de veranderbereidheid van de organisatie en het adaptatievermogen van medewerkers.”
Grote stappen gezet
Wat dit betreft zijn veel bedrijven het afgelopen jaar gedwongen om grote stappen te zetten, aldus Maurits. “Organisaties moesten razendsnel inspelen op radicale veranderingen. Slim keuzes maken, processen optimaal inrichten, nieuwe manieren van werken eigen maken. Waarbij online samenwerken opeens de norm werd. En deze transitie gaat nog altijd door. Dit vraagt voor veel bedrijven overigens ook om een omslag in de bedrijfscultuur. Om een breuk met oude patronen en manieren van samenwerking en controle.”
Impact is blijvend
Zo roept hybride werken ook weer nieuwe vragen op. Waarbij collega’s vanuit de juiste mindset “werken vanaf nu” concreet vormgeven. Maurits: “Dit geldt ook voor mij persoonlijk. Als leidinggevende werd ik gedwongen om nog meer op output te sturen. Aanwezigheid was opeens geen factor meer. Ik moest nog scherpere doelen stellen - en mensen hierop beoordelen. Dit vind ik eigenlijk ontzettend positief. Een gezonde ontwikkeling, die ik graag meeneem in werken vanaf nu.”

Maurits Aalders
Maurits Aalders is als Marketing Director verantwoordelijk voor een optimale klantbeleving en het positioneren van Ricoh en haar producten en diensten in de markt. ”Met innovatieve technologie maken we informatie altijd en overal beschikbaar. In mijn blogs vertel ik hier graag meer over.”