homeback to menu
Overzicht

Leading Change at Work

Technologie verandert de manier waarop we (samen)werken. Ricoh helpt je bij die verandering in elke fase. Voor een naadloze overgang naar een flexibele werkomgeving, waar professionals altijd en overal optimaal samenwerken.
Ontdek onze oplossingen
Business service
Digital Workspace

Altijd en overal samenwerken

Het gaat er niet om waar je werkt, maar hoe je werkt. Ricoh ondersteunt je bij de ontwikkeling en implementatie van digitale, flexibele werkplekken. Zodat medewerkers efficiënt samenwerken en meer uit hun dag halen, waar zij ook werken.
Ontdek onze oplossingen
Business Process Management

Optimaliseer je processen

Automatiseer handmatige, arbeidsintensieve werkzaamheden. Bespaar kosten én houd tijd over voor werk dat er echt toe doet. Houd je medewerkers betrokken, productief en werk met meer plezier, dankzij gestroomlijnde processen.
Ontdek onze oplossingen
Cloud & IT-infrastructure

Klaar voor de cloud

Ontdek hoe je de cloud en IT-infrastructuur optimaal inricht en beheert, zodat je flexibeler, productiever én veiliger werkt. Ricoh ondersteunt je met uitgebreid advies en schaalbare oplossingen, waarmee je een flexibele werkomgeving mogelijk maakt.
Ontdek onze oplossingen
Cybersecurity

Houd je organisatie 24/7 veilig

Hybride werken en het toenemend gebruik van mobiele devices (ook thuis) zet het security-vraagstuk in een nieuw daglicht. Houd je gegevens, informatie, systemen en IT-infrastructuur 24/7 veilig met cybersecurity door Ricoh.
Ontdek onze oplossingen
Digital Experience

Optimaliseer de klantbeleving

Overtref de klantverwachtingen in elke fase van de customer journey. Wij ontwikkelen, implementeren en beheren oplossingen voor medewerkers zodat zij een onuitwisbare indruk achter kunnen laten bij (potentiële) klanten.
Ontdek onze oplossingen
Graphic Communications

Overtref klantverwachtingen met innovatief printwerk

Vergroot je concurrentievoordeel en overtref klantverwachtingen met de mogelijkheden in print. Bij Ricoh ondersteunen we je met slimme services en hardware, software en workflow-oplossingen op maat.
Ontdek onze oplossingen
Kantoorprinters en software

Print altijd en overal, soepel en snel

Van kantoorprinters tot multifunctionele printers. Ricoh biedt een breed assortiment aan hoogwaardige printoplossingen. Met tal van mogelijkheden in snelheid, omvang en configuraties vind je altijd een model dat past  bij jouw organisatie.
Ontdek onze oplossingen
Overzicht

24/7 antwoord op je vraag

Hulp nodig bij een product of heb je een andere vraag aan ons? Je kunt hier terecht voor support, advies en snelle oplossingen. Ons team staat voor je klaar.
Naar support
AV technology and management
Overzicht

Altijd op de hoogte

Lees het laatste nieuws, blijf op de hoogte van onze productinnovaties en ontdek welke evenementen we organiseren.
Blijf op de hoogte
News and events from Ricoh
Onze organisatie

Wie we zijn en wat we doen

Kies je voor Ricoh? Dan kun je rekenen op een team van specialisten met focus op jouw branche. Zij kennen de kansen en uitdagingen van je organisatie. Zo ontvang je advies op maat, op een manier die bij je past.
Ontdek Ricoh
Overzicht

Stel ons je vraag

Wil je meer informatie over onze oplossingen en diensten? Heb je support nodig of heb je een vraag over je account of een factuur? Ons team staat voor je klaar.
Neem contact met ons op
Brand & Business Communication
Overzicht

Altijd op de hoogte van actuele ontwikkelingen

Welke ontwikkelingen spelen er op dit moment in de branche? Wat zijn de trends? En kun je hier als organisatie op inspelen? Lees onze onderzoeken, e-books en whitepapers en doe waardevolle inzichten op.
Doe inspiratie op
Ricoh Insights - Overview
Cookiebeleid

Ricoh maakt gebruik van tools voor gegevensverzameling, zoals cookies, om uw ervaring met het gebruik van deze site te verbeteren. Informatie over het wijzigen van deze instellingen en over cookies vindt u hier.

Klant centraal bij Ricoh

Door: Jeroen Drummen

De salesorganisatie van Ricoh heeft een transformatie ondergaan. De teams zijn opnieuw ingedeeld, alle salescollega’s zijn agile-geschoold en werken nu agile (scrum). We werken samen in ‘squads’, ‘chapters’ en ‘tribes’. Dat klinkt ingewikkeld, maar de basis is simpel: de klantwens staat altijd centraal.

Onze businesslines (productgroepen) hebben plaatsgemaakt voor multidisciplinaire, zelfsturende klantteams. We nemen afscheid van hiërarchische structuren en van productgericht denken. En dat is vrij revolutionair. ‘Scrum’ en ‘agile’ zijn termen die we kennen uit de softwareontwikkeling. Er wordt ook mee gewerkt in projectmanagement. Maar in sales is dit voor zover ik weet uniek.

‘Klantteams zijn multidisciplinair en zelfsturend’

Waarom deze verandering?

Voorheen was onze salesorganisatie georganiseerd vanuit businesslines (productlijnen). Daardoor had de klant vaak meerdere aanspreekpunten voor verschillende Ricoh-producten en diensten. Dat moest anders, want klanten denken niet in productlijnen. Daarom is de nieuwe salesorganisatie ultiem klantgericht ingedeeld.

Multidisciplinaire klantteams

We richten ons in op basis van de klantwens. Wil de klant één aanspreekpunt met specialisten om zich heen, dan kan dat. Wil de klant het anders, dan kan dat ook. Op basis van de wensen kunnen we het team samenstellen. Dat is precies wat we gedaan hebben. We hebben onze salesspecialisten ingedeeld in multidisciplinaire klantteams met specifieke ervaring in een bepaald marktsegment (zoals zorg, IT of logistiek). Het team sluit dus naadloos aan op de specifieke uitdagingen binnen het segment.

‘Samen verantwoordelijk voor het eindresultaat: een tevreden klant.’

Hoge mate van autonomie

Een tweede ingrijpende verandering is dat de teams zelfsturend zijn geworden, met een hoge mate van autonomie. Ze zijn samen verantwoordelijk voor het eindresultaat: een tevreden klant. Daarom is de verandering meer dan een herstructurering. Het is een cultuuromslag. Van een hiërarchisch bedrijf naar een klantgerichte organisatie. De klantwens staat op één en het team krijgt veel vrijheid om dit te bereiken. Dit sluit aan op onze visie op werken vanaf nu.

Hoe werken we nu bij Ricoh sales?

Onze nieuwe manier van werken is gebaseerd op het ‘Spotify-model’, omdat o.a. Spotify zo werkt. In onderstaande video zie je precies hoe het werkt:


De nieuwe werkwijze in een notendop:

  • Onze salesorganisatie bestaat uit tien groepen van klantteams (de ‘squads’). 
  • Collega’s met bepaalde inhoudelijke kennis of vaardigheden vormen samen ‘chapters’ (over de verschillende squads heen). 
  • Er zijn twee overkoepelende tribes: één voor de mkb-klanten en één voor grootzakelijke en internationale klanten. 
  • We stimuleren de open dialoog, o.a. in scrum- en kennissessies.

Samen één verhaal vertellen

‘Squads’, ‘chapters’, ‘leads’, ‘tribes’… Ja, de gemiddelde motorclub lijkt eenvoudiger qua structuur. Maar de basis is eenvoudig. We kijken niet meer van binnen (onze producten) naar buiten (de klant), maar draaien dit om. De klantvraag staat centraal en is van ons allemaal. Van sales, marketing en finance tot iedereen die klantcontact heeft. Samen vertellen we één verhaal - en vullen de klantwens op maat in.

Lees meer over de manier van werken bij Ricoh.



Jeroen Drummen

Jeroen Drummen

Jeroen Drummen is als Sales Director binnen de Board verantwoordelijk voor alle Global en Major Accounts. Jeroen heeft al ruim 20 jaar ervaring in diverse commerciële rollen, waarvan 15 jaar in diverse salesfuncties bij Ricoh Nederland. “We helpen onze internationale en grootzakelijke klanten om succesvol te zijn, in een snel veranderende markt. Dit doen we door de klantwens centraal te zetten bij alles wat we doen. In mijn blogs vertel ik hier graag meer over.”