homeback to menu
Overzicht

Leading Change at Work

Technologie verandert de manier waarop we (samen)werken. Ricoh helpt je bij die verandering in elke fase. Voor een naadloze overgang naar een flexibele werkomgeving, waar professionals altijd en overal optimaal samenwerken.
Ontdek onze oplossingen
Business service
Digital Workspace

Altijd en overal samenwerken

Het gaat er niet om waar je werkt, maar hoe je werkt. Ricoh ondersteunt je bij de ontwikkeling en implementatie van digitale, flexibele werkplekken. Zodat medewerkers efficiënt samenwerken en meer uit hun dag halen, waar zij ook werken.
Ontdek onze oplossingen
Business Process Management

Optimaliseer je processen

Automatiseer handmatige, arbeidsintensieve werkzaamheden. Bespaar kosten én houd tijd over voor werk dat er echt toe doet. Houd je medewerkers betrokken, productief en werk met meer plezier, dankzij gestroomlijnde processen.
Ontdek onze oplossingen
Cloud & IT-infrastructure

Klaar voor de cloud

Ontdek hoe je de cloud en IT-infrastructuur optimaal inricht en beheert, zodat je flexibeler, productiever én veiliger werkt. Ricoh ondersteunt je met uitgebreid advies en schaalbare oplossingen, waarmee je een flexibele werkomgeving mogelijk maakt.
Ontdek onze oplossingen
Cybersecurity

Houd je organisatie 24/7 veilig

Hybride werken en het toenemend gebruik van mobiele devices (ook thuis) zet het security-vraagstuk in een nieuw daglicht. Houd je gegevens, informatie, systemen en IT-infrastructuur 24/7 veilig met cybersecurity door Ricoh.
Ontdek onze oplossingen
Digital Experience

Optimaliseer de klantbeleving

Overtref de klantverwachtingen in elke fase van de customer journey. Wij ontwikkelen, implementeren en beheren oplossingen voor medewerkers zodat zij een onuitwisbare indruk achter kunnen laten bij (potentiële) klanten.
Ontdek onze oplossingen
Graphic Communications

Overtref klantverwachtingen met innovatief printwerk

Vergroot je concurrentievoordeel en overtref klantverwachtingen met de mogelijkheden in print. Bij Ricoh ondersteunen we je met slimme services en hardware, software en workflow-oplossingen op maat.
Ontdek onze oplossingen
Kantoorprinters en software

Print altijd en overal, soepel en snel

Van kantoorprinters tot multifunctionele printers. Ricoh biedt een breed assortiment aan hoogwaardige printoplossingen. Met tal van mogelijkheden in snelheid, omvang en configuraties vind je altijd een model dat past  bij jouw organisatie.
Ontdek onze oplossingen
Overzicht

24/7 antwoord op je vraag

Hulp nodig bij een product of heb je een andere vraag aan ons? Je kunt hier terecht voor support, advies en snelle oplossingen. Ons team staat voor je klaar.
Naar support
AV technology and management
Overzicht

Altijd op de hoogte

Lees het laatste nieuws, blijf op de hoogte van onze productinnovaties en ontdek welke evenementen we organiseren.
Blijf op de hoogte
News and events from Ricoh
Onze organisatie

Wie we zijn en wat we doen

Kies je voor Ricoh? Dan kun je rekenen op een team van specialisten met focus op jouw branche. Zij kennen de kansen en uitdagingen van je organisatie. Zo ontvang je advies op maat, op een manier die bij je past.
Ontdek Ricoh
Overzicht

Stel ons je vraag

Wil je meer informatie over onze oplossingen en diensten? Heb je support nodig of heb je een vraag over je account of een factuur? Ons team staat voor je klaar.
Neem contact met ons op
Brand & Business Communication
Overzicht

Altijd op de hoogte van actuele ontwikkelingen

Welke ontwikkelingen spelen er op dit moment in de branche? Wat zijn de trends? En kun je hier als organisatie op inspelen? Lees onze onderzoeken, e-books en whitepapers en doe waardevolle inzichten op.
Doe inspiratie op
Ricoh Insights - Overview
Cookiebeleid

Ricoh maakt gebruik van tools voor gegevensverzameling, zoals cookies, om uw ervaring met het gebruik van deze site te verbeteren. Informatie over het wijzigen van deze instellingen en over cookies vindt u hier.

Procesoptimalisatie nog te vaak onderschat als succesfactor voor hybride werken

“Procesoptimalisatie nog te vaak onderschat als succesfactor voor hybride werken”


Interview met: Maurits Aalders, Marketing Director, Ricoh Nederland

Uit onderzoek van Opinion Matters blijkt dat organisaties nog veel meer kunnen profiteren van procesoptimalisatie in hun aanpak van digitalisering en automatisering. Marketing Director Maurits Aalders herkent dat beeld. “Organisaties staan middenin de transformatie die nodig is om van hybride werken een succes te maken. Hierbij wordt procesoptimalisatie in de praktijk nog enorm onderschat als succesfactor.”

Aan het onderzoek deden 500 Nederlandse kantoormedewerkers mee. 41% geeft aan dat de organisatie het afgelopen jaar niet anders heeft geïnvesteerd in tools om taken of processen te automatiseren. Dit ondanks de wens van medewerkers om handmatige processen te digitaliseren en automatiseren. Hoe kijkt Maurits hier tegenaan? “Het verbaast me dat organisaties hierin niet meer investeren. Dit is een gemiste kans. Inmiddels is duidelijk dat hybride werken vraagt om een transformatie van organisaties. En automatisering biedt belangrijke kansen om de productiviteit, beleving en tevredenheid van medewerkers te verbeteren. Waarbij werkzaamheden efficiënter en soepeler verlopen terwijl we (ook) op afstand samenwerken.”

Duidelijke wens voor procesautomatisering
Maar liefst 65% van de respondenten geeft aan dat procesautomatisering hun dagelijkse werkzaamheden zou verbeteren. Vooral vanwege de hoge administratieve last en het handmatige werk dat daarbij hoort. Volgens Maurits is het belangrijk dat organisaties tegemoetkomen aan die behoefte van medewerkers. “Samen staan we voor de opgave om hybride werken duurzaam vorm te geven. Dit gaat niet alleen om wanneer en waar we werken, maar vooral ook over hoe organisaties (samen)werken vormgeven. Als je hier niet op inspeelt en procesautomatisering niet borgt in je langetermijnstrategie voor hybride werken, dan loop je belangrijke kansen mis. Denk aan veel meer operationele efficiency en productiviteit. Cruciaal om de mogelijkheden van hybride werken voor een optimale samenwerking te benutten.”

Automatisering biedt nieuwe kansen
Deze tendens biedt juist een uitgelezen kans voor organisaties, licht Maurits toe. “We willen dat hybride werken bijdraagt aan het realiseren van onze kerntaken, waarbij medewerkers in hun werk hun potentieel kunnen waarmaken. En dat het een optimale samenwerking faciliteert binnen de organisatie. Dit gaat veel verder dan de vraag wanneer of waar medewerkers werken. Geautomatiseerde processen kunnen het werk in belangrijke mate vergemakkelijken en flexibiliseren. Waarbij medewerkers bepaalde handelingen of acties, tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen uitvoeren. Denk aan het controleren of goedkeuren van (papieren) facturen of het ophalen en afhandelen van fysieke post. Door dit soort werk te ondersteunen met de juiste tools, draag je eraan bij dat medewerkers kunnen focussen op hun kerntaken.”

Tools afgestemd op rol en functie
Maurits benadrukt dat het hierbij wel zaak is om je als organisatie goed te laten adviseren tijdens je zoektocht naar de juiste technologie en tools voor procesoptimalisatie. “Procesoptimalisatie is geen doel op zich, maar een middel om medewerkers maximaal te faciliteren in hun dagelijks werk. Kies dus passende technologie, afgestemd op de rol en functie van je medewerkers. Het is cruciaal dat organisaties formuleren hoe zij daar vorm en inhoud aan geven. De transitie die samengaat met hybride werken is geen statisch proces. Het vereist veranderkracht van organisaties. Ik zie die transformatie dan ook als een uitgelezen kans om samen een nieuw ritme te vinden. Voor een succesvolle, meer wendbare én inspirerende organisatie.”

Lees meer over Werken vanaf nu.


Maurits Aalders

Maurits Aalders

Maurits Aalders is als Marketing Director verantwoordelijk voor een optimale klantbeleving en het positioneren van Ricoh en haar producten en diensten in de markt. ”Met innovatieve technologie maken we informatie altijd en overal beschikbaar. In mijn blogs vertel ik hier graag meer over.”