Ricoh en Avantage: win-win van digital services en solide IT
Interview met: Bob van Heyningen, CEO Ricoh Nederland, en Eric Carree, CEO Avantage, een Ricoh Company
Organisaties vooruithelpen, hun slagkracht vergroten. Met slimme digitale services en solide IT. Zodat mensen altijd en overal perfect kunnen (samen)werken. Met die ambitie in het vizier sloegen Ricoh Nederland en IT-dienstverlener Avantage begin 2021 de handen ineen. CEO’s Bob van Heyningen (Ricoh) en Eric Carree (Avantage) maken de balans op.
De overname van Avantage past bij de groeiambities van Ricoh, vertelt Bob van Heyningen. “We zijn vooral bekend van onze printoplossingen voor op kantoor en voor de grafische markt. De afgelopen jaren hebben we echter onze vleugels uitgeslagen. We ondersteunen organisaties met een compleet palet aan digital services. Denk aan oplossingen om documentstromen en processen te digitaliseren of hybride werkvormen te ondersteunen. Dat alles met het idee om de klant- en medewerkersbeleving te optimaliseren. Het zijn vooral oplossingen die tijd- en kostenbesparend werken, de efficiency verhogen en het leuker en gemakkelijker maken om digitaal (samen) te werken. Alleen raakten die steeds meer verweven met de IT-systemen van onze klanten. Dat is de reden waarom we Avantage hebben overgenomen. Daardoor hebben we nu de kennis en ervaring om onze klanten nog verder te brengen in hun digitale volwassenheid.”
‘Bij digitale services hoort een betrouwbare IT-infrastructuur’
De kracht van Avantage: solide IT
Met dit groeiende aanbod is Ricoh getransformeerd naar een Digital Services Company. En voor digitale services is solide en veilige IT een eerste vereiste. “En een betrouwbare IT-infrastructuur”, vertelt Eric Carree. “Dat is precies de kracht van Avantage. Door de verSaaSing van applicaties en de beweging van de IT-industrie naar de hybride cloud zijn die elementen nóg essentiëler geworden voor onze klanten. En laat die kennis nu juist al ruim 30 jaar bij Avantage aanwezig zijn. Een win-winsituatie dus, die volledig past in de strategie van Ricoh. Op het terrein van digitalisering, een moderne hybride cloudomgeving, de moderne werkplek en zeker ook cybersecurity bieden wij oplossingen die de effectiviteit en productiviteit van eindgebruikers - en daarmee de organisatie - vergroten.”
Voordeel: alles onder één dak
De aanvulling op het portfolio van Ricoh is voor klanten een groot voordeel, legt Bob uit. “Alles is nu in één hand terechtgekomen. Wij verzorgen zowel de digital services als een perfect functionerende en veilige IT-infrastructuur, inclusief alle koppelingen. Voor onze klanten betekent dat veel meer gemak, kwaliteit en efficiency. Alles wordt in één keer goed geregeld.”
‘Vertrouwen is waar het om gaat’
Onderdeel van bedrijfsvoering
Eric heeft de eerste gevolgen van de toegenomen slagkracht al gezien. “Een internationale klant van ons, met een vestiging in China, betrekt de IT-expertise nu bij een lokale Ricoh-partner. Maar ook onze mkb-klanten snappen heel goed dat het voordelig is om de expertise van Ricoh op het gebied van digitalisering bij één partij neer te leggen. Zij willen met ons in gesprek op basis van de bestaande vertrouwensrelatie. Dat is mooi, want vertrouwen is cruciaal als je een essentieel onderdeel van je bedrijfsvoering voor een belangrijk deel uitbesteedt.”
‘Synergie en meerwaarde: samen kennis delen tijdens webinars’
Kennisdeling tijdens webinars
De samenwerking biedt volop mogelijkheden voor kennisdeling. Bob: “We vinden het belangrijk om kennis met elkaar te delen. En dat doen we niet alleen intern, maar ook extern. We organiseren webinars met als thema ‘Werken vanaf nu’. In deze webinars besteden we aandacht aan thema’s als de moderne werkplek, hybride vergaderen, cybersecurity en - niet te vergeten - digitale transformatie. Je ziet dan heel goed de synergie tussen Avantage en Ricoh. Dat is echt de meerwaarde van onze samenwerking richting de markt. De energie stroomt.”
Meerwaarde
Tijdens de samenwerking zien Ricoh en Avantage al direct resultaten van de goede culturele basis die beide bedrijven verbindt. Eric: “Waar het voor ons om gaat is klant- en medewerkerstevredenheid! De energie die is ontstaan, is gaaf om te zien. Dit komt omdat we nu nog meer expertise en relevante solutions in huis hebben.” Bob vult aan: “Klanten zien de meerwaarde. Zoals de situatie nu is, zijn er alleen maar winnaars. Beter kun je het niet krijgen.”