homeback to menu
Overzicht

Leading Change at Work

Technologie verandert de manier waarop we (samen)werken. Ricoh helpt je bij die verandering in elke fase. Voor een naadloze overgang naar een flexibele werkomgeving, waar professionals altijd en overal optimaal samenwerken.
Ontdek onze oplossingen
Business service
Digital Workspace

Altijd en overal samenwerken

Het gaat er niet om waar je werkt, maar hoe je werkt. Ricoh ondersteunt je bij de ontwikkeling en implementatie van digitale, flexibele werkplekken. Zodat medewerkers efficiënt samenwerken en meer uit hun dag halen, waar zij ook werken.
Ontdek onze oplossingen
Business Process Management

Optimaliseer je processen

Automatiseer handmatige, arbeidsintensieve werkzaamheden. Bespaar kosten én houd tijd over voor werk dat er echt toe doet. Houd je medewerkers betrokken, productief en werk met meer plezier, dankzij gestroomlijnde processen.
Ontdek onze oplossingen
Cloud & IT-infrastructure

Klaar voor de cloud

Ontdek hoe je de cloud en IT-infrastructuur optimaal inricht en beheert, zodat je flexibeler, productiever én veiliger werkt. Ricoh ondersteunt je met uitgebreid advies en schaalbare oplossingen, waarmee je een flexibele werkomgeving mogelijk maakt.
Ontdek onze oplossingen
Cybersecurity

Houd je organisatie 24/7 veilig

Hybride werken en het toenemend gebruik van mobiele devices (ook thuis) zet het security-vraagstuk in een nieuw daglicht. Houd je gegevens, informatie, systemen en IT-infrastructuur 24/7 veilig met cybersecurity door Ricoh.
Ontdek onze oplossingen
Digital Experience

Optimaliseer de klantbeleving

Overtref de klantverwachtingen in elke fase van de customer journey. Wij ontwikkelen, implementeren en beheren oplossingen voor medewerkers zodat zij een onuitwisbare indruk achter kunnen laten bij (potentiële) klanten.
Ontdek onze oplossingen
Graphic Communications

Overtref klantverwachtingen met innovatief printwerk

Vergroot je concurrentievoordeel en overtref klantverwachtingen met de mogelijkheden in print. Bij Ricoh ondersteunen we je met slimme services en hardware, software en workflow-oplossingen op maat.
Ontdek onze oplossingen
Kantoorprinters en software

Print altijd en overal, soepel en snel

Van kantoorprinters tot multifunctionele printers. Ricoh biedt een breed assortiment aan hoogwaardige printoplossingen. Met tal van mogelijkheden in snelheid, omvang en configuraties vind je altijd een model dat past  bij jouw organisatie.
Ontdek onze oplossingen
Overzicht

24/7 antwoord op je vraag

Hulp nodig bij een product of heb je een andere vraag aan ons? Je kunt hier terecht voor support, advies en snelle oplossingen. Ons team staat voor je klaar.
Naar support
AV technology and management
Overzicht

Altijd op de hoogte

Lees het laatste nieuws, blijf op de hoogte van onze productinnovaties en ontdek welke evenementen we organiseren.
Blijf op de hoogte
News and events from Ricoh
Onze organisatie

Wie we zijn en wat we doen

Kies je voor Ricoh? Dan kun je rekenen op een team van specialisten met focus op jouw branche. Zij kennen de kansen en uitdagingen van je organisatie. Zo ontvang je advies op maat, op een manier die bij je past.
Ontdek Ricoh
Overzicht

Stel ons je vraag

Wil je meer informatie over onze oplossingen en diensten? Heb je support nodig of heb je een vraag over je account of een factuur? Ons team staat voor je klaar.
Neem contact met ons op
Brand & Business Communication
Overzicht

Altijd op de hoogte van actuele ontwikkelingen

Welke ontwikkelingen spelen er op dit moment in de branche? Wat zijn de trends? En kun je hier als organisatie op inspelen? Lees onze onderzoeken, e-books en whitepapers en doe waardevolle inzichten op.
Doe inspiratie op
Ricoh Insights - Overview
Cookiebeleid

Ricoh maakt gebruik van tools voor gegevensverzameling, zoals cookies, om uw ervaring met het gebruik van deze site te verbeteren. Informatie over het wijzigen van deze instellingen en over cookies vindt u hier.

Specialistisch advies op maat van Ricoh

Door: Jeroen Drummen

Ricoh helpt organisaties om optimaal te werken en samenwerken. Hierin nemen we zelf het voortouw door ons flexibel aan te passen aan een veranderende markt. Daarom hebben we al onze sales-collega’s agile-geschoold en zijn we op een nieuwe manier gaan (samen)werken. Hoe werkt dat nou in de praktijk?

Onze traditionele ‘businesslines’ (productgroepen) maakten plaats voor multidisciplinaire, zelfsturende klantteams, waarin de klantvraag centraal staat. Daarbij is er veel autonomie op teamniveau. Er is geen manager die zegt wat je moet doen. Het klantteam bepaalt het zelf, onderling. Er is meer flexibiliteit. Een agile-coach helpt de teams om agile-denken en -werken toe te passen.

'Geen vaste functies, we werken met flexibele rollen’


Geen functies, maar rollen

Een belangrijke consequentie hiervan is dat we geen vaste functies meer hebben binnen sales, maar werken met flexibele rollen:

  • Op basis van de klantvraag bepaalt het team welke rollen nodig zijn om optimaal te voldoen aan de klantwens. 
  • Deze rollen worden verdeeld binnen het team. 
  • Misschien is een collega voor de ene klant dus een cliëntmanager, terwijl hij voor de andere klant een rol als specialist of contractmanager vervult.

Inspelen op klantvragen

Werken vanuit een businessline is heel anders dan functioneren in een klantteam. De businesslines waren bedacht vanuit de Ricoh-productgroepen. Nu werken we in tien klantteams (squads). Een klantteam representeert een markt, zoals zorg, logistiek of finance. Elk team beschikt over specifieke expertise en kennis over de markt en marktontwikkelingen. Daar passen wij ons op maat op aan.

De tijd van de bila’s is voorbij

We spreken elkaar vaak en stimuleren dialoog, bijvoorbeeld in de scrummeetings. Altijd vanuit de vraag: doen we de juiste dingen vanuit het klantperspectief? We dagen elkaar uit om vragen te stellen en je uit te spreken. Alles is groepsgewijs en transparant, iedereen heeft een stem. Oftewel: de tijd van de bila’s (een-op-een-vergaderingen) is voorbij. En dat juich ik toe! 

‘Transparant groepsoverleg: iedereen heeft een stem’


Wat merken onze klanten?

Voor de klant betekent de verandering: snel specialistisch advies. Toegespitst op zijn wensen en behoeften. De juiste specialist haakt op het juiste moment aan. Wie dat zijn en om welk aanbod het gaat, hangt af van die klantwens. Het klantteam bepaalt de beste combinatie. Verandert de behoefte van de klant, dan verandert het team mee. We borgen de klantinformatie in het team, niet bij één persoon. Zo borgen we de relatie voor de lange termijn.

Lees meer over de manier van werken bij Ricoh.



Jeroen Drummen

Jeroen Drummen

Jeroen Drummen is als Sales Director binnen de Board verantwoordelijk voor alle Global en Major Accounts. Jeroen heeft al ruim 20 jaar ervaring in diverse commerciële rollen, waarvan 15 jaar in diverse salesfuncties bij Ricoh Nederland. “We helpen onze internationale en grootzakelijke klanten om succesvol te zijn, in een snel veranderende markt. Dit doen we door de klantwens centraal te zetten bij alles wat we doen. In mijn blogs vertel ik hier graag meer over.”