Eén op vijf mkb’ers past aanbod aan om te blijven voortbestaan
21.11.2018

Eén op vijf mkb’ers past aanbod aan om te blijven voortbestaan

’s-Hertogenbosch, 21 november – Het digitale tijdperk heeft een enorme impact op het mkb. Uit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Ricoh, blijkt dat mkb’ers ingrijpende aanpassingen doen aan het marktaanbod om aan de eisen van de hedendaagse consument te kunnen voldoen. Ruim een op de vijf Nederlandse mkb’ers verwacht over vijf jaar zelfs totaal andere producten en diensten aan te bieden.
Generation Innovate

Meer dan de helft van de Nederlandse mkb’ers geeft aan dat innoveren nu topprioriteit is, omdat de hoge eisen van consumenten de veranderingen in de markt bepalen. Consumenten willen waar voor hun geld, leggen de nadruk op een goede klantervaring en geven er de voorkeur aan om een product te huren of delen in plaats van aan te schaffen. Het gevolg hiervan is dat 89 procent van de ondervraagde mkb’ers producten en diensten in bepaalde mate aan gaat passen.

Technologie wordt in het innovatieproces beschouwd als een essentiële factor: 45 procent van de mkb’ers wil op data gebaseerde inzichten gebruiken om het productaanbod te bepalen. In het mkb zijn er echter nog steeds onzekerheden. Zo is er behoefte aan betere technologieën op de werkvloer (48%), wordt complexe regelgeving als een uitdaging gezien (38%) en wordt meer steun vanuit de overheid verwacht (35%).

“Mkb’ers staan voor de uitdaging om hun weg te vinden in onzekere tijden. Het goede nieuws is dat ondernemingen door de veranderende klanteisen gedwongen worden om hun strategie te heroverwegen, waardoor ze een betere manier zullen vinden om de markt te bereiken”, zegt Maurits Aalders, Director Marketing Ricoh Nederland. “Vooral de technologische verbeteringen maken in steeds meer verschillende sectoren veranderingen mogelijk. Mkb’ers geven aan dat het verbeteren van de productkwaliteit essentieel is, maar tegelijkertijd ook het verlagen van de kosten en het versnellen van de productie. Bij het evalueren van het marktaanbod is het van belang om na te gaan hoe de organisatie op een effectievere manier kan werken om de juiste balans te vinden.”

Meer informatie vindt u op www.ricoh.nl/thoughtleadership.

|Over Ricoh|

Als Digital Services Company laat Ricoh je werkplek écht voor je werken. Al meer dan 85 jaar benutten we de kracht en kansen van technologie. We helpen werkend Nederland bij het versnellen van de digitale transformatie, het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het adopteren van hybride werken en het inrichten van een flexibele IT-infrastructuur. Veilig, efficiënt en duurzaam!

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat eind maart 2023 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.134 miljard yen (ongeveer 16 miljard USD).

Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl

Voor meer informatie
Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl 

Volg ons!
Twitter: @RicohNL 
LinkedIn: /RicohNetherlands
Facebook: /ricohnederland
YouTube: /ricohnl
Blog: WerkTrends.nl