Gartner erkent Ricoh in eerste Magic Quadrant™ voor documentmanagement
Ricoh Nederland, ‘s-Hertogenbosch, 10 februari 2025 – Ricoh is door het gerenommeerde adviesbureau Gartner erkend en opgenomen in hun Magic Quadrant™ voor documentmanagement. Het is de eerste keer dat Gartner een Magic Quadrant publiceerde voor dit expertisegebied.

Bedrijven die zich willen onderscheiden van hun concurrenten, hechten steeds meer belang aan effectief documentmanagement en procesautomatisering. Zo hebben zij te maken met de volgende uitdagingen:
- Hoe beheer je de steeds grotere hoeveelheid digitale én fysieke documenten?
- Hoe zorg je voor naleving van regelgeving (compliance)?
- Hoe bescherm je gevoelige informatie?
- Hoe zorg je ervoor dat je ondertussen de operationele efficiëntie behoudt?
Met documentmanagement en procesautomatisering tackelen organisaties deze uitdagingen. En onderscheiden zij zich van de concurrentie.
Leveranciers van documentmanagement
Gartner definieerde in het nieuwe rapport wie zij zien als toonaangevende spelers op de markt voor documentmanagement. Dit zijn bedrijven die oplossingen leveren voor documentmanagement: het vastleggen, opslaan en verwerken van documenten en content. Daarbij is het belangrijk dat het werken met de documenten de medewerkers en de organisatie ondersteunt. Ricoh is een van de 15 bedrijven in het Magic Quadrant voor documentmanagement.
Efficiënter werken
Ricohs oplossingen voor procesautomatisering helpen klanten wereldwijd om efficiënter te werken en sneller inkomsten te genereren. De configureerbare oplossingen automatiseren documentintensieve processen, versnellen repetitieve taken en vereenvoudigen het dagelijks werk. Dit draagt allemaal positief bij aan de digitale werkplekervaring van medewerkers.
Zakelijke uitdagingen oplossen
Erica van den Biggelaar, senior product marketeer bij Ricoh Nederland, zegt: “De vraag naar effectieve documentmanagement- en procesautomatiseringsoplossingen is groter dan ooit. Bedrijven wereldwijd streven naar optimale klantenservice en maximale operationele efficiëntie. Deze erkenning van Gartner laat zien dat we onze klanten daadwerkelijk helpen bij het oplossen van hun zakelijke uitdagingen.”
Meebewegen met veranderende behoeften
“We realiseren werkomgevingen waarin de mens centraal staat. Zodat medewerkers het maximale uit zichzelf én elkaar halen. En je als organisatie de prestaties verbetert en meer succes behaalt. We blijven investeren in onze digitale diensten en technologieën, zodat onze oplossingen meebewegen met de veranderende behoeften van onze klanten.”
Download hier de Gartner Magic Quadrant™ 2024 voor documentmanagement
Over de Gartner Magic Quadrant
De Magic Quadrant-rapporten van Gartner zijn het resultaat van nauwkeurig en feitelijk onderzoek in specifieke markten. Gartner positioneert aanbieders in vier kwadranten: Leiders, Uitdagers, Visionairs en Nichespelers.
Disclaimer Gartner
Gartner onderschrijft geen van de leveranciers, producten en diensten die in onderzoekspublicaties worden vermeld. Daarnaast beveelt Gartner technologiegebruikers niet aan om enkel samen te werken met de leveranciers met de beste beoordelingen of andere specifieke aanduidingen. De onderzoekspublicaties van Gartner behelzen de subjectieve beoordelingen van de onderzoeksorganisaties waarmee Gartner samenwerkt en mogen dan ook niet worden opgevat als feitelijke beweringen. Gartner geeft ook geen garanties, expliciet of impliciet, betreffende dit onderzoek, ook niet over de handelskwaliteiten of geschiktheid voor een bepaald doel.
Gartner, Magic Quadrant for Document Management, Tim Nelms, Marko Sillanpaa, Max Goss, Chris Jackson, 18 December 2024.
GARTNER is een geregistreerd handelsmerk en servicemerk van Gartner en Magic Quadrant is een geregistreerd handelsmerk van Gartner, Inc. en/of van VS- en internationale filialen en worden in dit bericht gebruikt met toestemming. Alle rechten voorbehouden.
Ricoh laat je werkplek echt voor je werken. Al meer dan 85 jaar benutten we de kracht en kansen van technologie. We helpen werkend Nederland bij het versnellen van de digitale transformatie, het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het adopteren van hybride werken en het inrichten van een flexibele IT-infrastructuur.
Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat eind maart 2024 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een omzet van 2.348 miljard yen (ongeveer 15,5 miljard USD).
Contact:
Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl
Volg ons!
Ga voor meer informatie naar ricoh.nl of werktrends.nl
Laatste nieuws
Ontvang maandelijks inspiratie, kennis en praktijkverhalen rondom hybride werken, slim werken, veilig werken, werken in de cloud en (professioneel) printen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!