Helft ondernemers denkt over vijf jaar niet meer te bestaan als ze niet investeren in nieuwe technologie
27.02.2018

Helft ondernemers denkt over vijf jaar niet meer te bestaan als ze niet investeren in nieuwe technologie

Beeld persbericht algemeen

‘s-Hertogenbosch – Voor ondernemers die willen profiteren van een digitaal gedreven werkplek is het verbeteren van agility een topprioriteit. Volgens een nieuw onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Ricoh, zegt de meerderheid (86%) van de ruim 1600 ondervraagde MKB’ers in Europa dat zij zich actief focussen op de optimalisatie van hun bedrijfsflexibiliteit in 2018.

Slechts de helft van de respondenten (51%) introduceert bewust nieuwe technologieën om sneller te kunnen reageren op trends en mogelijkheden, terwijl 52% verwacht binnen vijf jaar failliet te zijn als zij geen gebruik maken van gemoderniseerde werkplektechnologie.

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse ondernemers technologie prefereren die direct aansluit bij de behoeften van werknemers. Zij geloven dat automatisering (69%), data-analyses (69%), documentbeheer (61%) en videoconferenties (47%) de meest positieve invloed zullen hebben op hun onderneming.

Maurits Aalders, Director Marketing, Ricoh Nederland zegt: "MKB ondernemers zijn bijzonder ambitieus. Vanwege de uitdagende marktomstandigheden willen ondernemers nieuwe mogelijkheden tijdig ontdekken en er het maximale uit halen. Nederland zit hierbij met 53% zelfs boven het Europese gemiddelde van 51%. Flexibiliteit is van cruciaal belang om in te spelen op marktveranderingen en het gros van de ondernemers erkent de rol van technologie hierin. Agile werken staat duidelijk hoog op de agenda van de MKB’ers en is dus zeker niet alleen een aandachtspunt voor de grotere ondernemingen.”

Productiviteit en innovatie, door middel van slimmere technologie op de werkvloer, worden gezien als een cruciale factor voor het succes van bedrijven. 70% van de ondervraagden beschouwt technologie als de basis voor de groei van het bedrijf, wat wijst op een sterk geloof in de waarde van een digitaal gedreven werkplek.

Aalders voegt hieraan toe: "MKB’ers laten zich niet gek maken door hypes zoals virtual reality en blockchain. Ze zijn juist zo verstandig om prioriteit te geven aan investeringen in de tools die een reëel, positief effect hebben op het bedrijfsresultaat. Het is belangrijk om goed na te denken over hoe technologie medewerkers in staat stelt sneller en slimmer te werken, waardoor het bedrijf flexibeler wordt. Doe je dit niet, dan loop je het risico te sneuvelen, terwijl de markt zich verder ontwikkelt zonder hen.”

Lees meer op http://www.ricoh.nl/thoughtleadership.

|Over Ricoh|

Als Digital Services Company laat Ricoh je werkplek écht voor je werken. Al meer dan 85 jaar benutten we de kracht en kansen van technologie. We helpen werkend Nederland bij het versnellen van de digitale transformatie, het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het adopteren van hybride werken en het inrichten van een flexibele IT-infrastructuur. Veilig, efficiënt en duurzaam!

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat eind maart 2023 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.134 miljard yen (ongeveer 16 miljard USD).

Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl

Voor meer informatie
Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl 

Volg ons!
Twitter: @RicohNL 
LinkedIn: /RicohNetherlands
Facebook: /ricohnederland
YouTube: /ricohnl
Blog: WerkTrends.nl