Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
Slechte klantervaring
In een nieuw onderzoek van Ricoh zijn 952 Europese kantoormedewerkers van bedrijven met meer dan 1.000 werknemers bevraagd. Hieruit blijkt dat 15 procent van de Nederlandse medewerkers van menig is dat hun bedrijf tijdens de pandemie inkomsten is misgelopen als direct gevolg van een slechte klantervaring. Dit ondanks alle inspanningen van het personeel, dat sinds het begin van de pandemie overuren draait.
Administratieve taken
Bedrijven hebben wel geïnvesteerd in platforms om de werkdruk van het personeel te verlichten en processen efficiënter te maken, maar dat heeft niet altijd het gewenste effect gehad. Bijna een derde van de Nederlandse kantoormedewerkers (28%) geven aan dat ze er door de nieuwe tools juist werk bij hebben gekregen.
Automatisering
Werknemers denken dat automatisering kan bijdragen aan een betere klantervaring en betere resultaten voor hun organisatie. Meer dan de helft van de Nederlandse werknemers (67%) geeft aan te verwachten meer waarde aan de klant te kunnen leveren als er ondersteunende tools worden ingevoerd voor automatisering van administratieve handelingen.
Technologie
Lucas Stevens, Product Marketeer Ricoh Nederland: “Op een drukke, concurrerende markt kan de klantervaring een bedrijf letterlijk maken of breken. Interne processen en administratieve taken zijn belangrijk, maar bedrijven moeten ook niet uit het oog verliezen wat hun oorspronkelijke bestaansrecht is – het op de markt brengen van een product of dienst. Werkgevers moeten hun personeel helpen om slimmer te werken, zodat medewerkers zich kunnen concentreren op het uitvoeren van werk met toegevoegde waarde. En daarin speelt technologie een essentiële rol. Wat dit onderzoek zo interessant maakt, is dat het een groeiende interesse in automatisering bij het personeel laat zien. Een schril contrast met nog maar een paar jaar geleden, toen nog angstig en sceptisch tegen AI en automatisering werd aangekeken. Toch is het geen kwestie van simpelweg het eerste platform of de eerste automatiseringsoplossing aanschaffen die zich aandient. Het is belangrijk dat zo'n investering zorgvuldig wordt afgestemd op de behoeften van een organisatie en de medewerkers ondersteunt waar ze dat het hardst nodig hebben.”
|Over Ricoh|
Als Digital Services Company laat Ricoh je werkplek écht voor je werken. Al meer dan 85 jaar benutten we de kracht en kansen van technologie. We helpen werkend Nederland bij het versnellen van de digitale transformatie, het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het adopteren van hybride werken en het inrichten van een flexibele IT-infrastructuur. Veilig, efficiënt en duurzaam!
Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat eind maart 2023 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.134 miljard yen (ongeveer 16 miljard USD).
Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl
Voor meer informatie:
Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl
Volg ons!
Twitter: @RicohNL
LinkedIn: /RicohNetherlands
Facebook: /ricohnederland
YouTube: /ricohnl
Blog: WerkTrends.nl