MKB-bedrijven dreigen personeel kwijt te raken door frustraties over technologie
‘s-Hertogenbosch, 14 oktober 2020 – Midden- en klein bedrijven (MKB) lopen het risico om werknemers kwijt te raken als gevolg van frustraties over beschikbare technologie voor thuiswerken. Bijna één op de vijf kantoormedewerkers uit de MKB sector denkt erover om over te stappen naar een organisatie met betere thuiswerkvoorzieningen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Ricoh, gehouden onder meer dan 500 kantoormedewerkers.
Terwijl bedrijven nog moeten bekomen van de gevolgen van de wereldwijde pandemie, verwachten werknemers dat hun werkgever een moderne gecombineerde aanpak aanbiedt als het gaat om hoe en waar ze werken. Het onderzoek wijst uit dat 18% van de werknemers van MKB-bedrijven overweegt van baan te veranderen. Uit het onderzoek blijkt ook het volgende:
- 76% zegt over de vaardigheden te beschikken die nodig zijn om thuis te werken
- 23% vindt het echter moeilijk gemotiveerd en betrokken te blijven bij de organisatie, vanwege problemen met de communicatie en technologie tijdens het thuiswerken
- 18% voelt zich bovendien minder productief door beperkingen op het gebied van communicatie en technologie
- 36% moest een beroep doen op de eigen technologie om tijdens de pandemie thuis te kunnen werken, omdat hun werkgever geen apparatuur beschikbaar stelde
Gevolgen
Deze technologische tekortkomingen kunnen niet alleen leiden tot verlies van talent. 23% heeft niet de middelen om de beste resultaten te behalen voor de klanten of om op afstand samen te werken met hun team. Dit is erg verontrustend in een tijd waarin groei van essentieel belang is.
Werkplektechnologie
Werknemers van MKB-bedrijven verwachten zeker meer van hun werkgevers. Twee derde (70%) verwacht de verkregen flexibiliteit te behouden. 66% heeft er vertrouwen in dat zijn of haar bedrijf zal investeren in toekomstbestendige werkplektechnologie. Dat betekent onder meer dat het kantoor veiliger wordt gemaakt. 35% zegt liever niet terug te keren, tenzij er aanvullende veiligheidsmaatregelen worden getroffen.
|Over Ricoh|
Als Digital Services Company laat Ricoh je werkplek écht voor je werken. Al meer dan 85 jaar benutten we de kracht en kansen van technologie. We helpen werkend Nederland bij het versnellen van de digitale transformatie, het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het adopteren van hybride werken en het inrichten van een flexibele IT-infrastructuur. Veilig, efficiënt en duurzaam!
Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat eind maart 2023 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.134 miljard yen (ongeveer 16 miljard USD).
Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl
Voor meer informatie:
Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl
Volg ons!
Twitter: @RicohNL
LinkedIn: /RicohNetherlands
Facebook: /ricohnederland
YouTube: /ricohnl
Blog: WerkTrends.nl