MKB-bedrijven dreigen personeel kwijt te raken door frustraties over technologie

- 76% zegt over de vaardigheden te beschikken die nodig zijn om thuis te werken
- 23% vindt het echter moeilijk gemotiveerd en betrokken te blijven bij de organisatie, vanwege problemen met de communicatie en technologie tijdens het thuiswerken
- 18% voelt zich bovendien minder productief door beperkingen op het gebied van communicatie en technologie
- 36% moest een beroep doen op de eigen technologie om tijdens de pandemie thuis te kunnen werken, omdat hun werkgever geen apparatuur beschikbaar stelde
Ondanks de problemen met thuiswerken keren de werknemers van MKB-bedrijven voorlopig niet massaal terug naar kantoor. Gevraagd naar het toekomstige beleid van hun bedrijf ten aanzien van thuiswerken zegt 62% te denken dat hun bedrijf hen de rest van 2020 zal laten thuiswerken. 56% denkt dat dit weleens voor altijd zou kunnen zijn.
Maurits Aalders, Marketing Director bij Ricoh Nederland, zegt: "Digitale transformatie maakte misschien wel deel uit van hun langetermijnvisie, maar nu hebben MKB-bedrijven geen tijd te verliezen. Zonder de juiste technologie om gemakkelijk en veilig op afstand te werken, dreigen bedrijven hun personeel kwijt te raken. Organisaties staan of vallen bij de deskundigheid en kwaliteit van hun mensen. Als ze die kwijtraken aan de concurrent, raken ze vaak ook klanten kwijt. Oude manieren van werken kunnen niet langer de standaard zijn. Het is niet voldoende als een bedrijf zich 'behelpt' met ondermaatse apparatuur en processen. De stappen die bedrijven nu zetten, bepalen hoe ze deze periode te boven komen en maken de weg vrij voor succes in de toekomst."
Download het onderzoeksrapport op www.ricoh.nl/insights.