Onderzoek: Nederland derde meest productieve beroepsbevolking in Europa

’s-Hertogenbosch, 3 maart 2025 – Onderzoek van Ricoh Europa rangschikt Nederland als derde meest productieve beroepsbevolking van Europa. 88% van de werknemers in Nederland voelt zich productief. En dat zien we ook terug in de economische cijfers: parttime-kampioen Nederland heeft in de EU het derde hoogste bbp per hoofd van de bevolking. Tegelijk geven de respondenten aan: toegang tot de juiste technologie kan hun productiviteit nóg verder verbeteren.
Parttimers in Nederland en Europa
In Nederland werkt ongeveer 38,7% van de werkenden parttime. In de andere Europese landen, zoals Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, ligt het parttime-percentage een stuk lager (vaak rond de 20% - 25%), en in Spanje en Italië nog lager dan dat. Het gemiddelde in de EU ligt op 17,1%. De trend dat Nederland kampioen is in parttime werk, is al jaren zichtbaar. Bijzonder dus dat Ricoh Europa’s onderzoek* naar arbeidsproductiviteit Nederland plaatst op de derde positie in de Europese ranglijst.
Rank | Country |
1 | Spanje |
2 | Italië |
3 | Nederland |
4 | Frankrijk |
5 | Duitsland |
6 | Verenigd Koninkrijk en Ierland |
88% voelt zich productief
88% van de Nederlandse werknemers geeft aan dat ze productief werken. Dit percentage ligt hoger dan dat in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Wel blijft ons land 4% achter op koploper Spanje. Spanje onderscheidt zich als Europa’s meest productieve land: 92% van de werknemers rapporteert een hoge productiviteit. Spanje, de vierde grootste economie van de eurozone, zag zijn bbp vorig jaar dan ook met 3,2% groeien.
Hoog bruto binnenlands product
De hoge productiviteit die de Nederlandse respondenten ervaren, wordt weerspiegeld in de sterke economie van ons land. Nederland staat met 48.900 euro nog altijd op de derde plaats in de EU qua bbp per hoofd van de bevolking. Dit is ruim boven het EU-gemiddelde (37.600 euro). Er is wel een kanttekening, aldus de Nederlandse respondenten. Slechts één op de drie (32%) voelt zich uitgerust met de noodzakelijke technologie voor naadloze samenwerking.
Verouderde technologie
Ook Nederlandse beslissers erkennen dit probleem. Ook zij noemen verouderde technologie als een belangrijke rem op de productiviteit van werknemers. Nederlandse werknemers vragen om betere werkplektechnologie. Op de vraag wat hun productiviteit nog verder zou verbeteren, wijst bijna de helft (40%) van hen op betere software voor documentbeheer, waarmee gebruikers samen aan een digitaal document kunnen werken. Oftewel: verdere investeringen in digitale hulpmiddelen zijn essentieel voor Nederland om de kloof te dichten en de toppositie te bereiken qua ervaren productiviteit.
Mooie kansen voor tech-adoptie
Dit alles laat zien dat werknemers in parttime-kampioen Nederland al zeer productief zijn. Wel liggen er nog mooie kansen in een hogere tech-adoptie. Zoals we zagen, meldt een groot deel van de Nederlandse werknemers dat samenwerkingstools voor documenten hun productiviteit zouden verhogen. Voortdurende investeringen in digitale hulpmiddelen zijn daarom van cruciaal belang om onze mooie leidende positie qua productiviteit in Europa te behouden.
Brons voor Nederland
Huib Kolen, Manager Product Marketing & Programs van Ricoh Nederland reageert: “Brons voor Nederland qua productiviteit. Dat is prachtig natuurlijk. Tegelijk blijven we nog wél achter op Spanje en Italië. De impact daarvan op onze economie moet je niet onderschatten. Nu de dynamiek op de werkplek verandert, moeten we medewerkers innovatieve tools bieden om effectief (samen) te werken. De oplossing is binnen handbereik. Dus kom in actie en moderniseer je werkplektechnologie! Zodat jij die voorsprong neemt om de efficiency van je medewerkers te verbeteren.”
* Het onderzoek werd uitgevoerd door Opinion Matters voor Ricoh Europa. Opinion Matters deed in februari 2024 een steekproef bij 7000 medewerkers (kantoorpersoneel) en 1800 beslissers (senior of hoger management) bij bedrijven in Het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland. Opinion Matters heeft leden van de Market Research Society in dienst en volgt hun gedragscode, evenals de ESOMAR-principes. Ook zijn ze lid van de British Polling Council.
Ricoh laat je werkplek echt voor je werken. Al meer dan 85 jaar benutten we de kracht en kansen van technologie. We helpen werkend Nederland bij het versnellen van de digitale transformatie, het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het adopteren van hybride werken en het inrichten van een flexibele IT-infrastructuur.
Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat eind maart 2024 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een omzet van 2.348 miljard yen (ongeveer 15,5 miljard USD).
Contact:
Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl
Volg ons!
Ga voor meer informatie naar ricoh.nl
Laatste nieuws
Ontvang maandelijks inspiratie, kennis en praktijkverhalen rondom hybride werken, slim werken, veilig werken, werken in de cloud en (professioneel) printen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!