Cookiebeleid

Ricoh maakt gebruik van tools voor gegevensverzameling, zoals cookies, om uw ervaring met het gebruik van deze site te verbeteren. Informatie over het wijzigen van deze instellingen en over cookies vindt u hier.

Onderzoek Ricoh: werknemers kijken uit naar vierdaagse werkweek door de komst van technologie

‘s-Hertogenbosch, 19 juni 2019 – Uit nieuw onderzoek van Ricoh blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse werknemers (56%) denkt dat technologie in de toekomst een vierdaagse werkweek mogelijk kan maken. Technologie verbetert namelijk hun productiviteit en efficiëntie. Het onderzoek analyseert de kijk van werknemers op productiviteit.

De overgang naar een vierdaagse werkweek is voor de meesten van ons nog ver weg. Op basis van het onderzoek blijkt dat de meerderheid van de werknemers graag een grotere betrokkenheid op het werk wil tonen. Ook willen werknemers, ongeacht hun leeftijdsgroep, hun productiviteit verhogen door middel van training en technologie. Het merendeel van de werknemers (61%) geeft ook aan meer te willen bijdragen aan hun werk.

Vaardigheden verbeteren

De helft van de Nederlandse werknemers (52%) verwacht dat zij gedurende hun loopbaan hun vaardigheden moeten verbeteren 62% meent dat technologie een centrale rol moet spelen om hen te helpen om zo goed mogelijk te werken. In een discussie rondom de impact van technologie op de werkgelegenheid zei ongeveer drie op de tien werknemers dat automatisering (35%) en AI (27%) hen waarschijnlijk kunnen helpen in hun rol.

Bijna twee derde van de werknemers (62%) is ook van mening dat de beste bedrijven investeren in digitale technologieën voor de bijscholing van hun personeel. Dit onderstreept de impact die de juiste tools en opleidingen hebben op de werknemerstevredenheid en productiviteit.  Uit het onderzoek bleek verder dat er weinig onenigheid bestaat tussen de verschillende generaties*.

Maurits Aalders, Marketing Director, Ricoh Nederland: “Nederlandse bedrijven zouden door deze resultaten aangemoedigd moeten worden om hun werknemers in staat te stellen impact te hebben op het werk en meer voor elkaar te krijgen. Ons onderzoek toont aan dat hogere productiviteit niet bereikt wordt met het afdwingen van werknemers om harder te werken. Wat wel substantiële resultaten oplevert - en mogelijk ook een kortere werkweek - zijn op technologie gebaseerde efficiëntieverbeteringen en het helpen van werknemers bij het aanleren van nieuwe vaardigheden.”

Meer informatie vindt u op www.ricoh.nl/thoughtleadership.

*Ter referentie, de generaties werden volgens geboortejaar als volgt ingedeeld:

  • Babyboomers: 1946 - 1964
  • Generatie X: 1965 - 1980
  • Generatie Y: 1981 - 1995
  • Generatie Z: 1996 - vandaag

|Over Ricoh|

Ricoh laat mensen beter en makkelijker werken en leven. We helpen klanten informatie en documenten effectiever organiseren en creëren. Veilig, sneller, slimmer en duurzaam. Al meer dan 80 jaar doen we dat met document management solutions, IT services, communication services en commerciële en industriële printoplossingen.

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio's. In het financiële jaar dat eind maart 2019 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.013 miljard yen (ongeveer 18.1 miljard USD).

Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl

Voor meer informatie: 
Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl 

Volg ons!
Twitter: @RicohNL 
LinkedIn: RicohNetherlands
Facebook: ricohnederland
YouTube: ricohnl
Blog: WerkTrends.nl