Ricoh brengt duurzame textielinkt op de markt
Minder water- en energieverbruik
De geoptimaliseerde combinatie is ideaal voor kleding- en interieurapplicaties. De oplossing levert besparingen van meer dan 90% op waterverbruik en afvalwater op en bespaart ook 50% op energieverbruik. Dit zorgt voor een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot. Een ander pluspunt is dat er geen vluchtige organische stoffen (VOS) vrijkomen.
De combinatie maakt een vereenvoudigd productieproces voor digitale textielbedrukking mogelijk dat:
- Voor- en nabehandelingsstappen met een hoog water- en energieverbruik overbodig maakt, waardoor tot wel € 0,9 per m² kan worden bespaard. Deze besparingen kunnen oplopen tot 2 keer de kosten van de inkt.
- Fixeert met warme lucht bij een relatief lage temperatuur van 140 °C tot 160 °C.
- Zorgt voor een snelle fixatietijd van 2 tot 4 minuten.
- Consistente en betrouwbare resultaten oplevert op synthetische, natuurlijke en gemengde vezels.
- Voldoet aan alle industriële specificaties op het gebied van strenge kleurechtheidstests voor wassen, natte en droge wrijfechtheid, lichtechtheid en veroudering of de normen zelfs overtreft.
De textieldrukinkt is conform REACH, de verordening van de Europese Unie voor de registratie, evaluatie, autorisatie en beperking van chemische stoffen. De inkt heeft ook een OEKO-TEX Eco-Passport, een onafhankelijke certificering voor chemicaliën, kleurstoffen en accessoires die worden gebruikt bij textielproductie.
Milieuvoordelen
“Bij Ricoh hebben we sinds jaar en dag een sterke reputatie op het gebied van het ontwikkelen van innovatieve inkjetprintkoppen. Met deze samenwerking bouwen we hierop voort. Het samenwerkingsverband stelt ons in staat om een productiesector te ondersteunen, die op zoek is naar manieren om een antwoord te bieden op de groeiende vraag naar duurzaamheid”, zegt Graham Kennedy, Director, Industrial Print, Ricoh Europe.
Perfecte match
Etienne Steveninck, Managing Director van Farbenpunkt, voegt eraan toe: “Door met Ricoh samen te werken, kunnen we deze veelzijdige inkt met hoge prestaties breder toegankelijk maken. De inkt stelt textielproducenten in staat om grote volumes snel en op een scala aan materialen te produceren, te voldoen aan strenge normen en hun steentje bij te dragen aan de duurzaamheid van onze planeet. Onze bedrijven zijn een perfecte match: zorg dragen voor het milieu zit zowel in ons DNA als in Ricoh’s DNA.”
|Over Ricoh|
Als Digital Services Company laat Ricoh je werkplek écht voor je werken. Al meer dan 85 jaar benutten we de kracht en kansen van technologie. We helpen werkend Nederland bij het versnellen van de digitale transformatie, het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het adopteren van hybride werken en het inrichten van een flexibele IT-infrastructuur. Veilig, efficiënt en duurzaam!
Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat eind maart 2023 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.134 miljard yen (ongeveer 16 miljard USD).
Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl
Voor meer informatie:
Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl
Volg ons!
Twitter: @RicohNL
LinkedIn: /RicohNetherlands
Facebook: /ricohnederland
YouTube: /ricohnl
Blog: WerkTrends.nl