Nederland op vakantie: werk gaat mee
05.07.2016

Nederland op vakantie: werk gaat mee

Ricoh-onderzoek Anders werken: wat vindt werkend Nederland

  • Cultuur op kantoor niet stimulerend voor andere manieren van werken
  • Weinig organisaties leggen spelregels nieuwe werken vast in beleid
’s-Hertogenbosch, 7 juli 2016 – Meer dan de helft (56%) van de Nederlanders, neemt zijn werk mee op vakantie. Ruim een kwart (27%) stopt zijn laptop in de koffer en het overgrote deel (bijna 70%) is bereikbaar voor collega’s tijdens de vakantie. Dat blijkt uit recent onderzoek onder Nederlandse kantoorwerkers van technologiebedrijf Ricoh: Anders werken: wat vindt werkend Nederland?
Veel organisaties in Nederland zijn actief op zoek naar andere manieren van werken. Maar het blijkt in de praktijk lastig om oude werkwijzen en gewoonten los te laten. Onderzoek van Ricoh Nederland geeft aan dat slechts 20% van de Nederlandse medewerkers een positieve cultuur en een stimulans van zijn werkgever ervaart om ook echt op een andere – niet traditionele – manier te werken. Het daadwerkelijk vastleggen van de spelregels voor een andere manier van werken in beleid, wordt volgens de respondenten nog minder gedaan: in slechts 11% van de organisaties. Tegelijkertijd worden medewerkers wel gefaciliteerd met de juiste tools en technologie (41%).
Balans of scheiding
Mensen en organisaties zijn zoekende naar de juiste balans of scheiding tussen werk en privé. Hoewel privé en werk steeds meer door elkaar lopen, voelen kantoorwerkers zich nog niet vrij om privézaken te regelen onder werktijd. Nog altijd voelt ruim een kwart (27%) van de medewerkers zich niet comfortabel bij het voeren van een privé-telefoongesprek onder werktijd. Slechts 37% voelt zich vrij om op afwijkende tijden op kantoor aan te komen of te vertrekken om zo reistijd te verkorten of files te vermijden. En maar 23% van de medewerkers voelt zich comfortabel om onder werktijd te gaan sporten, om het werk vervolgens ’s avonds in te halen. Wat houdt medewerkers tegen? Volgens de respondenten is in 44% van de organisaties werken op afwijkende tijdstippen niet toegestaan en is 28% bang de indruk te wekken de kantjes ervan af te lopen.
Werk mee, bereikbaar blijven
Tegelijkertijd is het steeds normaler dat medewerkers werken in hun eigen tijd. Dat uit zich heel duidelijk in de vakantieperiode. Zo neemt ruim de helft (56%) van de medewerkers zijn of haar werk in enige mate mee op vakantie en is bijna 70% op vakantie bereikbaar voor collega’s. Maar liefst 27% neemt zelfs de laptop mee op vakantie.
Spelregels Mark Boelhouwer, CEO van Ricoh Nederland: “Om het maximale uit medewerkers te halen en concurrentievoordeel te behouden, zullen organisaties snel een cultuur van andere manieren van werken moeten stimuleren. Ook om aantrekkelijk te blijven voor medewerkers. Nieuwe generaties willen op andere, modernere manieren werken en eisen dit min of meer.”

Uit het onderzoek blijkt dat organisaties tools als laptop en smartphone prima voor elkaar hebben. Boelhouwer: “Maar om echt anders en effectief te kunnen (samen)werken, zal informatie optimaal ontsloten moeten worden, zodat deze plaats- en tijdonafhankelijk is. Daar hoort een cultuur bij die andere, moderne manieren van werken ondersteunt en die de balans tussen werk en privé bewaakt. Enerzijds werken medewerkers zelf door tijdens hun vakantie, anderzijds is het niet productief als zij zich hiertoe min of meer gedwongen voelen. Organisaties kunnen dit oplossen door de spelregels van anders werken helder vast te leggen en samen met hun medewerkers een passende cultuur te ontwikkelen.”

Bekijk hier het whitepaper met de complete resultaten van het onderzoek ‘Anders werken, wat vindt werkend Nederland?’, in opdracht van Ricoh Nederland.

|Over Ricoh|

Als Digital Services Company laat Ricoh je werkplek écht voor je werken. Al meer dan 85 jaar benutten we de kracht en kansen van technologie. We helpen werkend Nederland bij het versnellen van de digitale transformatie, het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het adopteren van hybride werken en het inrichten van een flexibele IT-infrastructuur. Veilig, efficiënt en duurzaam!

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat eind maart 2023 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.134 miljard yen (ongeveer 16 miljard USD).

Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl

Voor meer informatie
Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl 

Volg ons!
Twitter: @RicohNL 
LinkedIn: /RicohNetherlands
Facebook: /ricohnederland
YouTube: /ricohnl
Blog: WerkTrends.nl