Ruim driekwart van de mkb’ers gebruikt 3D-print in 2020
03.10.2018

Ruim driekwart van de mkb’ers gebruikt 3D-print in 2020

’s-Hertogenbosch, 4 oktober 2018 – De meerderheid van de mkb’ers acht 3D-printtechnologie cruciaal om kosten te verlagen en flexibiliteit te verbeteren. Dat blijkt uit nieuw Europees onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Ricoh. De helft van de Nederlandse ondervraagde mkb’ers geeft aan al geïnvesteerd te hebben in 3D-print en nog eens 32 procent van hen is van plan dit de komende twee jaar te doen.

Ruim driekwart van de mkb’ers gebruikt 3D-print in 2020

Mkb’ers investeren in 3D-print met verschillende doelen. 78 procent van de Nederlandse ondervraagden wil met deze technologie nieuwe productiestrategieën en -technieken ontdekken en 57 procent geeft aan de technologie in te zetten om opslag-, transport- en materiaalkosten te verminderen door on-demand producten te printen. Om snel in te kunnen spelen op de veranderende klantvraag is 80 procent van de mkb’ers ook van plan 3D-print te integreren in hun productontwikkelingsproces.

Maurits Aalders, Director Marketing Ricoh Nederland, zegt: "Nieuwe vormen van print helpen het mkb te concurreren met grotere bedrijven. Bedrijven gebruiken 3D-print als oplossing voor veelvoorkomende struikelblokken binnen de supply chains of bij het concurreren met grotere spelers. Dit is van essentieel belang voor elke onderneming die zich wil uitbreiden en een sterkere marktpositie wil realiseren."

Investeringen in nieuwe vormen van printtechnologie, zoals 3D-print, werpen nu al hun vruchten af. 63 procent van de Nederlandse mkb’ers zegt dat print een fundamentele rol speelt bij het benutten van nieuwe kansen. Daarnaast is 65 procent van hen van mening dat nieuwe printtechnologieën helpen bij het tegemoet komen aan de eisen van klanten en leveranciers en 63 procent zegt zelfs dat de technologie hun organisatie helpt om te innoveren en efficiënter te werken.

Aalders voegt toe: "3D-printen, ofwel 'additive manufacturing', zorgt ervoor dat er minder materiaal nodig is om producten te maken, doordat de hoeveelheid afval minimaal is – ideaal voor milieubewuste ondernemingen. Nu steeds meer mkb-bedrijven zich richten op 3D-print en andere soorten printtechnologie om hun concurrentiepositie te verbeteren, lopen degenen die dat niet doen het risico om achterop te raken.

Meer informatie hierover vindt u op http://www.ricoh.nl/thoughtleadership.

|Over Ricoh|

Als Digital Services Company laat Ricoh je werkplek écht voor je werken. Al meer dan 85 jaar benutten we de kracht en kansen van technologie. We helpen werkend Nederland bij het versnellen van de digitale transformatie, het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het adopteren van hybride werken en het inrichten van een flexibele IT-infrastructuur. Veilig, efficiënt en duurzaam!

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat eind maart 2023 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.134 miljard yen (ongeveer 16 miljard USD).

Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl

Voor meer informatie
Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl 

Volg ons!
Twitter: @RicohNL 
LinkedIn: /RicohNetherlands
Facebook: /ricohnederland
YouTube: /ricohnl
Blog: WerkTrends.nl