Ruim driekwart van de mkb’ers is voor 2020 voorbereid op digitale disruptie
23.10.2018

Ruim driekwart van de mkb’ers is voor 2020 voorbereid op digitale disruptie

’s-Hertogenbosch, 23 oktober 2018 - De digitale disruptie, de veranderende regelgeving en de economische verschuivingen zijn verschillende factoren die de markt voor mkb-bedrijven fundamenteel veranderen. Negen op de tien Nederlandse mkb’ers erkent de impact van deze factoren al. Dat blijkt uit nieuw onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Ricoh. 38 procent van de bedrijfsleiders in het mkb geeft aan op dit moment al zijn voordeel te kunnen doen met de digitale disruptie en nog 39 procent meent hier binnen twee jaar klaar voor te zijn.

NED Generation Innovate

Naast digitale disruptie verwacht een ruime meerderheid van de ondervraagden binnen nu en twee jaar ook klaar te zijn voor de economische verschuivingen (74%), de veranderende regelgeving (66%) en de toenemende automatisering (58%). Een derde van de mkb’ers denkt niet meer te bestaan in 2020, als ze niet innoveren als respons op de veranderingen in de markt. Voor meer dan de helft van de Nederlandse mkb-bedrijven is het uitbreiden van het bedrijf en het vergroten van de klantenkring het komende jaar topprioriteit. Om dit te behalen moeten mkb’ers traditionele aannames over groei aan de kant zetten.

Maurits Aalders, Director Marketing, Ricoh Nederland, zegt: "Het onderzoek is een soort wake-up call, maar het goede nieuws is dat mkb’ers zich bewust zijn van de veranderingen in hun markt en van de noodzaak om te innoveren. Dit is het moment om proactief te zijn en de confrontatie met de digitale disruptie aan te gaan."

Uit het onderzoek komen drie essentiële aspecten naar voren waar mkb-bedrijven zich op moeten focussen als het gaat over het inzetten van technologie:

  • Klantrelaties opbouwen met behulp van technologie die het ontwikkelen van producten en services versnelt. De helft van de ondervraagde mkb’ers erkent dat sterke klantrelaties belangrijk zijn.
  • Bijna driekwart van de mkb-leiders geeft aan dat technologie helpt bij het innoveren. Door slimme technologie in te zetten op de werkplek, verbeteren werkprocessen en neemt flexibiliteit en productiviteit toe.
  • Om het talent van werknemers optimaal te benutten, biedt technologie ondersteuning en bevordert het creatieve denkprocessen. Twee op de vijf mkb’ers wil zogenoemde ‘safe spaces’ creëren waar ruimte is voor experimenten. Hier wordt getest of nieuwe ideeën wel of niet succesvol zijn.

Aalders voegt toe: "We werken samen met mkb-bedrijven in heel Europa die de voordelen al inzien van een andere benadering van innovatie. De innovatiegerichte mkb’ers zijn beter in staat te concurreren met de grotere spelers. Of het nu gaat om het stroomlijnen van de productie, het versnellen van processen of om het experimenteren met manieren om klantrelaties te onderhouden.”

Meer informatie hierover vindt u op www.ricoh.nl/thoughtleadership.

|Over Ricoh|

Als Digital Services Company laat Ricoh je werkplek écht voor je werken. Al meer dan 85 jaar benutten we de kracht en kansen van technologie. We helpen werkend Nederland bij het versnellen van de digitale transformatie, het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het adopteren van hybride werken en het inrichten van een flexibele IT-infrastructuur. Veilig, efficiënt en duurzaam!

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat eind maart 2023 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.134 miljard yen (ongeveer 16 miljard USD).

Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl

Voor meer informatie
Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl 

Volg ons!
Twitter: @RicohNL 
LinkedIn: /RicohNetherlands
Facebook: /ricohnederland
YouTube: /ricohnl
Blog: WerkTrends.nl