Cookiebeleid

Ricoh maakt gebruik van tools voor gegevensverzameling, zoals cookies, om uw ervaring met het gebruik van deze site te verbeteren. Informatie over het wijzigen van deze instellingen en over cookies vindt u hier.

Slechts 30% van de werkgevers vertrouwt werknemers volledig bij werken op afstand

‘s-Hertogenbosch, 24 augustus 2021– Slechts 30% van de werkgevers vertrouwt hun medewerkers volledig op het moment dat zij thuiswerken. Dat blijkt uit onderzoek van Ricoh. 36% denkt dat het personeel thuis niet zo hard of effectief werkt als op kantoor. 

Slechts 30% van de werkgevers vertrouwt werknemers volledig bij werken op afstand

Aan het onderzoek deden 1.500 Europese beslissers mee.  Het onderzoek werd uitgevoerd door Opinion Matters. De uitkomsten komen op een moment dat veel bedrijven nadenken over hun beleid rondom hybride werken. 

Productiviteit blijft gelijk
Het gebrek aan vertrouwen doet vermoeden dat werkgevers liever zien dat werknemers fulltime op kantoor werken dan hybride. Maar ondanks hun bezorgdheid zegt slechts 22% van de werkgevers dat de productiviteit is gedaald sinds de organisatie op afstand werkt. Bovendien denkt 46% dat investeren in technologie voor flexibel werken essentieel is om talent aan te trekken en te behouden.

Liever niet fulltime terug naar kantoor
Het is duidelijk dat veel medewerkers een fulltime terugkeer naar kantoor niet zien zitten. Ook niet als de maatregelen dit weer toelaten. 46% van de werkgevers zegt hierover dat hun medewerkers zich zorgen maken over hun gezondheid en veiligheid. Het is belangrijk om deze zorgen te erkennen. Anders kan dit impact hebben op de motivatie van medewerkers. Ook lopen organisaties het risico dat toptalent op zoek gaat naar andere werkgevers.

Kantoor blijft belangrijk
Maurits Aalders, Marketing Director Ricoh Nederland, vertelt: “Het kantoor zal nooit helemaal verdwijnen. Voor veel werkzaamheden is het namelijk nog altijd de ideale plek. Denk bijvoorbeeld aan creativiteit, brainstormsessies en sociale interactie. Het is aan de werkgevers om hybride werken tot een succes te maken. Minder reistijd, meer flexibiliteit én vertrouwen van het management dragen bij aan gemotiveerd personeel. " 

Hybride werkbeleid
Aalders vult aan: "Het is belangrijk om de veranderende behoeften van personeel te erkennen. Dat betekent dat werkgevers medewerkers moeten faciliteren met tools die de samenwerking, de productiviteit én het werkplezier bevorderen. Of ze nu fulltime of parttime op kantoor werken. Onlangs voerden we bij Ricoh ook een hybride werkbeleid in. Hierbij kunnen medewerkers ervoor kiezen om de helft van de tijd op kantoor te werken en de andere helft thuis, mits de richtlijnen van de overheid dat op dat moment toe laten. We zijn er trots op dat we dit kunnen aanbieden. En dat we daarmee bijdragen aan een gezonde werk-privébalans. We begrijpen hoe belangrijk dit is voor onze toekomstige én bestaande medewerkers, die graag flexibel willen werken."

Ontdek hoe Ricoh kan helpen om hybride werken mogelijk te maken.

|Over Ricoh|

Als Digital Services Company brengt Ricoh organisaties vooruit. We helpen professionals optimaal samen te werken. Met innovatieve technologie die informatie altijd en overal beschikbaar maakt. Veilig, efficiënt en duurzaam. Al meer dan 85 jaar doen we dat met document management solutions, IT services en commerciële en industriële printoplossingen.

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat eind maart 2021 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 1.682 miljard yen (ongeveer 15.1 miljard USD). 

Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl

Voor meer informatie: 
Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl 

Volg ons!
Twitter: @RicohNL 
LinkedIn: RicohNetherlands
Facebook: ricohnederland
YouTube: ricohnl
Blog: WerkTrends.nl