Volgens driekwart van de ondernemers in de retailbranche vergroot 3D-printen de klanttevredenheid
Veranderende behoeften
In Nederland zijn de ondernemers in de retailbranche zich ervan bewust dat klanten steeds hogere eisen stellen aan zowel de producten als aan de service. Zo ervaart 90 procent van de ondervraagden een toenemende vraag van klanten naar snellere leveringen en meer gepersonaliseerde producten. Daarbij ervaart 85 procent van hen dat consumenten lagere prijzen eisen voor de producten.
“In de wereld van de mobiele consument is het belangrijker dan ooit om de klant het juiste product op het juiste moment aan te reiken”, zegt Maurits Aalders, Director Marketing Ricoh Nederland. “Fysieke winkels nemen het op tegen digitale concurrenten, om on-demand producten te leveren en deze te personaliseren. Grote retailers gebruiken steeds vaker printtechnologie om de klantenervaring te verbeteren, orders effectiever uit te voeren en de loyaliteit van de klant te winnen.”
Versnelde productontwikkeling
68 procent van de Europese ondernemers geeft aan binnen de komende twee jaar te investeren in 3D-printen. Voor 60 procent is het versnellen van de productontwikkelingscyclus de belangrijkste reden om hierin te investeren. Daarnaast menen zij dat alle vormen van nieuwe printtechnologieën van essentieel belang zijn om het vertrouwen van de gebruiker te behouden (76%), om de organisatie te onderscheiden van concurrentie (68%) en om de komende vijf jaar aanzienlijke inkomsten te genereren (69%).
Lees meer op https://www.ricoh.nl/thoughtleadership.