Administratieve zaken kosten docenten te veel tijd

Printen Twitter LinkedIn Facebook

Administratieve zaken kosten docenten te veel tijd

Ricoh: extra docenten alleen is niet voldoende

’s-Hertogenbosch, 10 september 2009 – Extra docenten alleen, is niet de oplossing om de werkdruk van leraren terug te brengen. Ook de administratieve lasten binnen het onderwijs moeten worden aangepakt. Dat stelt Ricoh, leverancier van producten en diensten op het gebied van documentenstromen.

Docenten te weinig tijd
Uit een afgelopen dinsdag gepresenteerd rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) blijkt dat Nederlandse docenten te weinig tijd hebben om hun lessen goed voor te bereiden en individuele aandacht te geven aan leerlingen. Ron Coolen, business manager onderwijs van Ricoh Nederland: ‘Een belangrijke oorzaak van dit probleem is dat docenten te veel tijd kwijt zijn aan administratieve handelingen.’

Meer tijd voor de leerling
De administratieve last kan worden teruggebracht door leerlingendossiers en andere administratieve processen, zoals facturatie- en postverwerking, te digitaliseren en te archiveren. Hierdoor houden onderwijsmedewerkers en leerkrachten meer tijd over om hun lessen voor te bereiden en om individuele aandacht aan leerlingen te besteden. ‘Het onderwijs maakt op dit moment de slag om innovatieve oplossingen toe te passen op de administratieve afdeling, maar ook ín het onderwijslokaal zelf. Deze professionaliseringsslag vergroot de kwaliteit en reduceert de administratieve handelingen,’ aldus Coolen.

Naar begin