Jeroen Bosch Ziekenhuis geeft patiëntenlogistiek kwaliteitsimpuls

Printen Twitter LinkedIn Facebook

Jeroen Bosch Ziekenhuis geeft patiëntenlogistiek kwaliteitsimpuls

‘s-Hertogenbosch, 25 januari 2011 - Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) in ’s-Hertogenbosch opent in april van dit jaar zijn nieuwbouw waarin drie Bossche locaties worden samengevoegd. Dit zeer toekomstgerichte en hypermoderne ziekenhuis gaat ook gebruikmaken van de door Ricoh ontwikkelde toepassing van patiëntenlogistiek. Ricoh, leverancier van producten en diensten op het gebied van IT- en documentmanagementoplossingen, heeft een innovatieve toepassing op het gebied van patiëntlogistiek ontwikkeld die nu ook in de nieuwbouw van het Bossche ziekenhuis toegepast gaat worden.

Voordelen voor de patiënt

Deze toepassing zorgt er o.a. voor dat patiënten veel beter geïnformeerd worden over zaken als onverwachte wachttijden op de poli, functieafdeling, bloedprikdienst en/of radiodiagnostiek, waardoor ergernis wordt beperkt. Dit innovatieve concept past in de ambitie van het ziekenhuis, om daar waar mogelijk moderne hulpmiddelen in te zetten om de patiëntvriendelijkheid te optimaliseren.

Patiëntenlogistiek: de ‘stroom’ van een patiënt

In de entree van de nieuwbouw bevindt zich straks de centrale inschrijfbalie waar patiënten een representatieve JBZ-pas krijgen (vervanger van de ponskaart). Dit is de toegangspoort tot het systeem van patiëntenlogistiek dat als het ware onder het ziekenhuisbezoek ligt. Daarnaast komen er drie zogenaamde  gegevenscontrolezuilen waar patiënten zelfstandig de gegevens van hun JBZ-pas kunnen beheren. De pas is de logistieke spil in het verblijf van de patiënt in het ziekenhuis. Eenmaal aangekomen bij de bestemming (poli, functieafdeling, bloedprikdienst of röntgen) meldt de patiënt zich bij de patiëntenaanmeldzuil ter plaatse en verkrijgt na invoering van de JBZ-pas de meest actuele informatie over de wachttijd en wachtruimte. Gastvrouwen staan klaar om hulp te bieden aan patiënten die dat nodig hebben.

Wordt u al geholpen?

Patiënten weten nu hoe laat zij terecht kunnen en of zij op de juiste plaats zijn. Het systeem heeft enige verwantschap met de informatievoorziening op Schiphol waar passagiers op elk moment kunnen zien wanneer hun vlucht vertrekt of landt. Deze patiëntenlogistiek sluit naadloos aan op de door het ziekenhuis ‘Wordt u al geholpen?’-gedoopte ambitie om het ziekenhuisbezoek zo comfortabel en efficiënt mogelijk te maken.  Het Jeroen Bosch Ziekenhuis, dat tot de grotere Nederlandse opleidingsziekenhuizen behoort, wil de nieuwbouw aangrijpen om de ziekenhuisomgeving patiëntgerichter en patiëntveiliger te maken.

Kwaliteitsverbetering en procesoptimalisatie

Het Jeroen Bosch Ziekenhuis streeft er altijd naar om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Het optimaliseren van informatievoorziening naar de patiënt speelt een belangrijke rol in die ambitie. “Het gaat erom dat zo veel mogelijk relevante informatie voor het welbevinden van de patiënt te allen tijde beschikbaar is. Dit geldt natuurlijk voor medische informatie, maar nadrukkelijk ook voor informatie die voor het ziekenhuisverblijf van belang is”, zegt Peter de Kubber, lid Raad van Bestuur van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Zowel voor zorgverleners als voor patiënten is dit nieuwe systeem een kwaliteitsverbetering. Patiënten weten beter waar zij aan toe zijn omdat zij doorlopend worden geïnformeerd door slimme toepassing van moderne ICT-techniek.   “Het systeem van verschillende balies bij de poliklinieken en vaste werkplekken is hiermee verleden tijd”, zegt Carol Dona, President en CEO van Ricoh bij de ondertekening van het contract. “Dat traditionele systeem is inefficiënt en zorgt voor kwaliteitsverlies van de geleverde zorg.”

Over het Jeroen Bosch ziekenhuis

Het Jeroen Bosch Ziekenhuis is een groot ziekenhuis met meerdere locaties in de regio ’s-Hertogenbosch en de Bommelerwaard. Sinds 1274 kent de regio een gastvrij ziekenhuis waar persoonlijke aandacht voor de patiënt, kwaliteit en innovatie belangrijk zijn. Het ziekenhuis betrekt in 2011 een nieuw gebouw en wil dan het meest patiëntgerichte ziekenhuis in Nederland zijn. Met ruim 240 medisch specialisten verdeeld over 29 specialismen is het Jeroen Bosch Ziekenhuis een topklinisch centrum voor acute en specialistische zorg. Als opleidingsziekenhuis levert het een belangrijke bijdrage aan de opleiding van artsen en verpleegkundigen in Nederland. Speerpunten in de zorg zijn Oncologie, Cardiovasculaire geneeskunde, Endoscopie en Transmurale geneeskunde.

Over Ricoh Nederland

Ricoh is leverancier van IT & Documentoplossingen. Dankzij de sleutelrol die Ricoh heeft gespeeld bij de snelle ontwikkeling van de wereldwijde kantoorautomatisering, is het bedrijf in slechts twintig jaar uitgegroeid tot wereldwijd marktleider in duurzame documentoplossingen. Met 108.500 medewerkers en kantoren in meer dan 50 landen beschikt het Ricoh concern momenteel over één van de grootste verkoop- en servicenetwerken in de branche. Het hoofdkantoor van Ricoh Nederland is gevestigd in ‘s-Hertogenbosch.

Naar begin