Nieuws

Printen Twitter LinkedIn Facebook

79 procent van alle organisaties is niet in staat om technologie optimaal te gebruiken

Recent onderzoek toont aan dat verouderende legacysystemen de oorzaak zijn

‘s-Hertogenbosch, 16 oktober 2012 – Een nieuw onderzoek van Ricoh toont aan dat verouderende legacysystemen in de backoffice 79 procent van de Europese bedrijven tegenhouden om hun bedrijfskritieke documentprocessen volledig te stroomlijnen. Deze trend doet zich voor ondanks het feit dat de meeste bedrijven de transformerende kracht erkennen van nieuwe technologieën om hen te helpen beter te reageren op een snel veranderende markt. Het wijst ook op het gebrek aan een totaalaanpak op het vlak van bedrijfstechnologie en bedrijfskritieke documentprocessen in Europa vandaag de dag.

Het onderzoek, deel twee van de Ricoh Document Governance Index 2012, toont aan dat Europese bedrijven wel zeggen dat nieuwe innovaties zoals smartphones en tablets hen wel helpen bij het beheren van hun bedrijfskritieke documentprocessen, maar dat ze daarentegen niet maximaal gebruik kunnen maken van die technologie omdat hun oudere systemen er geen volledige ondersteuning voor bieden. Het onderzoek bevestigt hoe verleidelijk nieuwe technologie kan zijn: 78 procent van de zakelijke leiders geeft toe dat ze investeren in nieuwe technologie voordat ze volledig op de hoogte zijn van de mogelijkheden van hun huidige systemen. Er werd ook een sterk verschil duidelijk tussen investeringen in technologie voor de front- en backoffice: nieuwe technologie vindt het vaakst zijn weg in de frontoffice en de integratie met de backoffice wordt hierbij vaak over het hoofd gezien. Deze onsamenhangende aanpak op het vlak van procesbeheer kan betekenen dat documentprocessen worden blootgesteld aan bottlenecks, dubbel uitgevoerde taken en beveiligingsrisico's.

Mark Boelhouwer, Director Strategy & Operations bij Ricoh Nederland: “Of bedrijven geloven dat tablets en smartphones de bedrijfshulpmiddelen van de toekomst zijn of dat ze denken dat een nieuwe innovatiegolf ze zal vervangen; het is duidelijk dat de door technologie gestuurde verandering niet meer te stoppen is en daarbij horen nu eenmaal nieuwe werk- en communicatiemethoden.  Voor bedrijven is de uitdaging het plannen op de lange termijn en ervoor te zorgen dat iedereen in de organisatie op hetzelfde moment dezelfde reis volgt. Dat betekent dat de front- en backoffice volledig geïntegreerd moeten worden, dat informatie vlot toegankelijk moet zijn en dat samenwerking en kennisdelen probleemloos verlopen in de hele organisatie.”

Het onderzoek toont ook de verwarring aan die er momenteel heerst over hoe de cloud het best kan worden gebruikt om voordeel voor bedrijven op te leveren. Terwijl 70 procent van de Europese bedrijven de cloud gebruikt om mobiele toegang tot documentprocessen mogelijk te maken, gelooft slechts 50 procent dat de cloud het beheren van documentprocessen eenvoudiger maakt. Dit wijst op een gebrek aan planning bij zakelijke leiders die wel in de cloud investeren, maar niet de structuur implementeren die noodzakelijk is zodat het nieuwe systeem de gewenste verbeteringen oplevert. Het betekent ook dat vele bedrijven geen profijt zullen halen van de voorspelde jaarlijkse boost van €160 miljard  die de Europese Commissie voorspelt als het economisch voordeel van cloud computing voor het BBP van de EU tegen 2020.

Mark Boelhouwer besluit: '”Europese organisaties moeten nu handelen om hun bedrijfskritieke processen samen met de door hun gebruike technologie te controleren om te garanderen dat hun bedrijven zo efficiënt mogelijk werken.  Er is een beter begrip nodig van de manier waarop kritieke documentprocessen werken, over hoe informatie stroomt binnen een bedrijf en hoe technologie hierbij helpt. Alleen zo kunnen mogelijke problemen gevonden en verholpen worden. De innovaties binnen de technologische wereld zullen sneller dan ooit tevoren gaan; daarom moeten bedrijven nu handelen om de concurrentie voor te blijven.”

Het rapport, opgemaakt door Coleman Parkes Research in opdracht van Ricoh werd samengesteld op basis van 1075 interviews met C-level executives, directeuren en andere werknemers in Europa.  Het is het tweede deel van een reeks rapporten over hoe bedrijven hun bedrijfskritieke documentprocessen koppelen aan hun beschikbare technologie en werknemers om zo een volledig verbonden organisatie te bekomen.

Download het onderzoek hier.

Naar begin