Nieuws

Printen Twitter LinkedIn Facebook

Ricoh boekt recordsucces op drupa 2012

Londen, 30 mei 2012 – Op drupa 2012 was de belangstelling groot voor de innovatieve technologieën van Ricoh voor printprofessionals. Peter Williams, Executive Vice President en hoofd van de Production Printing Business Group van Ricoh Europe, zegt: “drupa 2012 zal ons bijblijven als een gelegenheid waar de toekomst van de grafische industrie is beschouwd vanuit een breder perspectief dan alleen drukken en printen, waarbij grafimediabedrijven en centrale repro’s zich richten op een ruimere dienstverlening, meer toegevoegde waarde voor hun klanten en het verkleinen van de kloof tussen digitaal en online. Onze stand trok veel meer bezoekers dan op drupa 2008 en het aantal nieuwe contacten en geplaatste verkooporders oversteeg onze verwachtingen.”

Duizenden printprofessionals van over de hele wereld hebben Ricoh bezocht voor meer informatie over het uitgebreide aanbod geïntegreerde hardware- en softwareoplossingen en diensten. Er werd ook gezocht naar informatie over hoe grafimediabedrijven en centrale repro’s deze kunnen toepassen bij het inspelen op trends die van invloed zijn op het inkoopbeleid en gebruik van ‘drukwerk’ in de toekomst. Toonaangevende consultants uit de industrie en Ricoh-partners hebben een bijdrage geleverd aan de Transformatiehub van Ricoh, waaronder Heidelberg met een uiteenzetting over het strategische partnerschap met Ricoh.

Productiesystemen die de aandacht van bezoekers trokken, waren vooral het inkjet rotatiesysteem InfoPrint 5000 VP, die voor het eerst in Europa werd getoond, de nieuwe grootformaat inkjetprinter Ricoh Pro L4000 en het full colour productiesysteem Ricoh Pro™ C901.

Printen vanuit een breder perspectief
In de Innovatiezone toonde Ricoh veelbelovende trends en toepassingen voor de toekomst, bijvoorbeeld technologie als Clickable Paper en 3D-printen, waardoor organisaties hun traditionele drukwerkactiviteiten kunnen uitbreiden met nieuwe diensten. Grafimediabedrijven waren ook zeer geïnteresseerd in de creatieve oplossingen in de Verpakkingszone met gepersonaliseerde verpakkingen voor de detailhandel die snel op aanvraag leverbaar zijn. On demand toepassingen met de InfoPrint 5000 GP (General Production) creëerden ook een buzz. Bijvoorbeeld de applicatie met op afroep geproduceerde boeken door het bedrijf Re.Be.L uit Turijn, gespecialiseerd in variabele data printen. Met dit proces kunnen printprofessionals boeken on demand produceren en binnen vijf uur na de bestelling aan hun klanten leveren. Rebecca Noviello, CEO van Re.Be.L, zegt: “Uitgevers profiteren van de nieuwe vrijheid om te kiezen welke boeken ze willen publiceren, zonder te worden beïnvloed door de massamarkt of te worden belemmerd door de hoge kosten van opslag en distributie.” Ricoh gaf ook een demonstratie van crossmediatoepassingen die grafimediabedrijven op een creatieve manier kunnen inzetten om het vertrouwen van hun klanten te winnen en een sterkere klantrelatie te bevorderen.

Een voorbeeld van een specialistische toepassing, de ‘black box’-interface van Ricoh, wekte ook grote belangstelling. Ricoh maakte van de gelegenheid gebruik om feedback van bezoekers te krijgen over een koppeling tussen digitale productiesystemen van Ricoh en voor- en nabewerkingapparatuur van derden. Het RPIP (Ricoh Parallel Interface Protocol) werd op de stand gebruikt in vier verschillende conceptconfiguraties: een full colour productiesysteem Pro C651EX gekoppeld aan een uv-coating- en stansmachine van Nagel voor een verpakkingsoplossing; een Pro C751 gecombineerd met een couverteersysteem van Plockmatic; een Pro C901 voorzien van vacuümfeeder (van Nagel) voor de verwerking van speciale papiersubstraten; en een Pro 1357EX zwart-wit productiesysteem met een unwinder en een rolsnijmachine van Müller.

De Ricoh-zones werden ondersteund door adviezen en richtlijnen uit het uitgebreide Ricoh Business Driver Programma. Dit programma, dat voortdurend wordt herzien en bijgewerkt in overleg met klanten, helpt organisaties sneller prestaties te leveren. Een team van deskundigen maakte bezoekers wegwijs binnen de vele verbetermogelijkheden voor bedrijven, zoals met de nieuwe exclusieve rapporten van PIRA over strategische keuzes voor grafimediabedrijven en centrale repro’s.

Ontmoetingen met nieuwe klanten
Organisaties die nieuwe orders plaatsten op de drupa 2012 noemden als reden onder andere de aanpak van Ricoh, die is gericht op langdurige samenwerkingsverbanden, dienstverlening en bedrijfswaarden. Julian Barnwell van Barnwell Print, die een Ricoh Pro C901 bestelde, zei: “De ethiek en de 'groene' staat van dienst van Ricoh sluiten precies aan op onze eigen visie, en de filosofie van Ricoh past prima bij onze bedrijfscultuur.”

Een voorbeeld van de geslaagde deals die op de Ricoh-stand werden afgesloten, is de Duitse verzekeraar LVM, die een bestelling van zeven systemen plaatste, waaronder het inkjet rotatiesysteem InfoPrint 5000 MP en digitale vellenproductiesystemen. Verder schafte Ricoh’s Zuid-Afrikaanse distributiepartner Nashua 25 Ricoh Pro™ C751 full colour productiesystemen aan als antwoord op de groeiende regionale belangstelling voor rendabele digitale afdrukken van hoge kwaliteit, waarmee meer printopdrachten met uiteenlopende oplages efficiënt kunnen worden verwerkt. De Poolse specialist in grafische vormgeving MultiKop koos de digitale kleurenpers Pro C651EX van Ricoh om met hoge afdrukkwaliteit in de markt van production printing te stappen.

Veel Britse grafimediabedrijven kozen voor de Ricoh Pro™ C901. Een nieuwe klant van Ricoh, John Rowell van Jasprint, stelde het als volgt: “Met de Pro C901 van Ricoh verwachten we de productiesnelheid met 30% te verhogen en de uitvaltijd met 50% te verminderen.” Directeur Alan Bunter van Remous, een drukkerij in het Verenigd Koninkrijk, zei: “We wilden een pers die ons in staat stelt onze digitale printcapaciteit te verhogen tot 25% van onze totale activiteiten en tegelijkertijd nieuwe markten op te gaan.” Het Britse Creative Digital Printing, gespecialiseerd in ontwerp-tot-print-tot-afwerking, koos voor een combinatie van het full colour productiesysteem Ricoh Pro™ C751 en de digitale kleurenpers Pro™ C901 om het bedrijf beter te positioneren voor toekomstige groei.

Graham Moore, Business Development Director van de Production Printing Business Group van Ricoh Europe, trekt de volgende conclusie: “De drupa 2012 heeft ons in onze mening gesterkt dat onze bedrijfstak een stralende toekomst tegemoet gaat. Onze drukbezochte demonstraties van uiteenlopende producten, zoals de digitale kleurenpers Pro C901 voor losse vellen en het rotatiesysteem InfoPrint VP 5000, maar ook softwareoplossingen voor crossmediacommunicatie en de toekomstige concepten van Clickable Paper en 3D-printen, bewijzen dat printprofessionals openstaan voor verandering en een aanpak nastreven die gelijke tred kan houden met de steeds snellere veranderingen waarmee bedrijven in de toekomst worden geconfronteerd.”

Naar begin