Nieuws

Printen Twitter LinkedIn Facebook

Ommelander Ziekenhuis Groep geeft impuls aan documentmanagement en patiëntregistratie

‘s-Hertogenbosch, 28 februari 2012 – De Ommelander Ziekenhuis Groep (OZG) heeft recentelijk een overeenkomst met Ricoh Nederland gesloten op het gebied van documentmanagement en patiëntenregistratie. Ricoh, specialist in het leveren van hoogwaarde afdrukapparatuur en end-to-end document en IT oplossingen, gaat de OZG ondersteunen bij de verdere digitalisering van diverse documentgerelateerde processen.

Op de locaties Delfzicht in Delfzijl en Lucas in Winschoten wordt al een aantal jaren met de print- en kopieerapparatuur van Ricoh gewerkt. Daarnaast wordt op de locatie in Winschoten gewerkt met een document management oplossing van Ricoh voor de digitalisering van medische dossiers. Dit systeem wordt in de hernieuwde samenwerking uitgebreid naar de locatie in Delfzijl, waarbij het gedigitaliseerde medische dossier een integraal onderdeel wordt van het primaire proces. Alle specialisten in het ziekenhuis kunnen hiermee dus rechtstreeks vanuit het Elektronische ziekenhuisinformatiesysteem; de medische dossiers digitaal inzien.

Patiëntenregistratie en – aanmelding
Naast het digitaliseren en ontsluiten van de medische dossiers gaat Ricoh bij de OZG oplossingen leveren op het gebied van patiëntenregistratie en -aanmelding. Het ponsplaatje wordt vervangen door een nieuwe patiëntenpas. Patiënten kunnen zich, indien zij eerder in het ziekenhuis zijn geweest, bij een registratiezuil in de centrale hal van beide ziekenhuizen aanmelden. Na registratie met een identiteitsbewijs, die automatisch wordt gescand, wordt na een aantal automatische controles op bijvoorbeeld burger service nummer en verzekeringsgegevens, een nieuwe patiëntenpas met pasfoto en barcode van de OZG uitgegeven. Met deze patiëntenpas kunnen patiënten zich op de polikliniek via een aanmeldzuil eenvoudig aanmelden en wordt hun aanwezigheid geregistreerd. Door een koppeling met het afsprakensysteem weet de specialist dat de patiënt in de wachtkamer heeft plaatsgenomen. Dit systeem voorkomt wachtrijen, en er kan worden ingespeeld op zogenaamde no shows (patiënten die zonder kennisgeving niet op hun afspraak verschijnen). Als onderdeel van dit proces worden alle registratieformulieren binnen de ziekenhuisgroep digitaal gemaakt. Door deze digitalisering wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het papierarm werken en worden de processen verder geoptimaliseerd.

Albert Koeleman, voorzitter Raad van Bestuur bij de OZG: “Met de verdere digitalisering van medische dossiers en de introductie van het nieuwe patiëntenregistratiesysteem maakt de OZG een flinke stap op digitaal gebied. De nieuwe pas zorgt voor een verbetering van de veiligheid van de patiëntgegevens en we maken als ziekenhuis een kwaliteitsslag in het belang van de patiënt."

Michiel Bonte, Business Manager Healthcare bij Ricoh Nederland zegt: “Een eenvoudige en veilige patiëntregistratie is tegenwoordig het beginpunt van een efficiënte en patiëntvriendelijke werkwijze. Dit betekent een efficiëntere werkwijze, lagere kosten voor het ziekenhuis, maar bovenal een tevreden patiënt”.

Over de OZG
De Ommelander Ziekenhuis Groep (OZG) is een streekziekenhuis met twee locaties; Delfzicht in Delfzijl en Lucas in Winschoten. De OZG staat voor het leveren van goede, snelle en veilige zorg. In 2011 ontving zij van zorgverzekeraar Menzis het TopZorg-predikaat voor de behandeling van borstkanker, OSAS en heupartrose. Tevens ontving zij opnieuw het roze lintje van de Borstkankervereniging Nederland (BVN) voor goede borstkankerzorg.

Ruim 1300 medewerkers en circa 100 specialisten bieden ziekenhuiszorg aan ruim 120.000 inwoners van het verzorgingsgebied. Beide huizen hebben in totaal een capaciteit van 420 bedden. Alle basisspecialismen zijn aanwezig. Jaarlijks zijn er ongeveer 86.000 eerste polikliniekbezoeken en 116.000 herhalingsbezoeken. Rond de 17.500 mensen worden per jaar opgenomen en daarnaast komen er zo’n 14.000 mensen naar het ziekenhuis voor een vorm van dagbehandeling. Voor meer informatie: www.ozg.eu.

Over Ricoh
Ricoh is gespecialiseerd in oplossingen op het gebied van documentmanagement en IT. Ricoh vormt grootschalige, documentintensieve workflows in organisaties om tot efficiëntere processen. Door met Ricoh samen te werken, kunnen organisaties hun manier van werken stroomlijnen, efficiënter en winstgevender worden en de kennis binnen hun organisatie effectiever delen. Kortom; ervoor zorgen dat de juiste informatie op het juiste moment en in de juiste vorm beschikbaar is.

Met ruim 109.000 medewerkers en kantoren in meer dan 50 landen beschikt Ricoh momenteel over één van de grootste verkoop- en servicenetwerken in de branche. Het hoofdkantoor van Ricoh Nederland is gevestigd in ’s-Hertogenbosch, waar zo’n 1.400 mensen werkzaam zijn. Voor meer informatie: www.ricoh.nl.

Naar begin